Op woensdag 1 juli organiseerden we in samenwerking met Aan de slag in Zeeland een interactief online webinar in het kader van het tweede maatregelenpakket. Onze gastsprekers deelden hun visie met de deelnemende werkgevers en HR-managers. Die konden vervolgens hun kijk geven op vier toekomstscenario’s. Dat er nog veel te doen is om klaar te zijn voor de ‘nieuwe’ toekomst, was in ieder geval duidelijk.
Otto Raspe is werkzaam bij de Rabobank als hoofd RaboResearch Nederland. Hij legt zich dagelijks toe op trends en ontwikkelingen in de kenniseconomie, innovatie, ondernemerschap en regionale economie. Hij nam de deelnemers mee in vier toekomstscenario’s, die recht doen aan de sentimenten die nu leven. De aanwezigen konden vervolgens hun kijk geven op deze scenario’s. Daarbij ontstond een eenduidig beeld: we denken toe te groeien naar een model met meer overheidsbemoeienis. Tegelijkertijd gaan we voor een ‘robuuste welvaart’ waarin waardes als veiligheid, gezondheid en goed werkgeverschap nog belangrijker worden. ‘Het Zeeuwse woon- en werkklimaat biedt kansen om medewerkers te binden’, aldus Raspe.
Ronald Bleyenberg, als senior relatiemanager in Zeeland verbonden aan ABAB Accountants en Adviseurs, drukte de deelnemers op het hart om creatief te zijn en vanuit klantbehoeftes te blijven denken. ‘Blijf in gesprek met je klanten en andere stakeholders’, was zijn advies. Het aanpassen van je concept op ‘het nieuwe normaal’ hoeft overigens niet altijd heel ingewikkeld te zijn. Zo noemde hij het voorbeeld van een webshop die nu extra verkopen doet via een nieuw kanaal, een WhatsApp groep met klanten.
Dat er nog veel te doen is om klaar te zijn voor die nieuwe toekomst, daarover was iedereen het wel eens. Digitalisering en scholing worden hierbij gezien als speerpunten. Zoals Otto Raspe al aangaf: ‘Alle tools en werkwijzes die we in korte tijd hebben omarmd, zijn straks niet meer weg te denken. Digitalisering en e-commerce zullen zich blijven doorontwikkelen. Zorg dat je de boot niet mist!’