VNO-NCW Brabant Zeeland ondertekent Toekomstvisie OV 2040 (Zuidoost-Brabant)

Op woensdag 23 september ondertekende VNO-NCW Brabant Zeeland samen met de Limburgse Werkgeversvereniging (LWV) de Toekomstvisie OV 2040 namens het gezamenlijk bedrijfsleven. De visie onderschrijft de noodzakelijke investeringen in het openbaar vervoer en het spoornetwerk tot en met 2040. Het gaat dan om verbetering en toevoegingen op infrastructuur, als ook de verbetering van de dienstregeling en het spoorboek. Met een kostenplaatje van ruim 5 miljard euro voor heel Zuid-Nederland zijn de ingrepen aanzienlijk, maar wel noodzakelijk om de provincies internationaal, nationaal, regionaal en lokaal goed bereikbaar te houden.

Hink-Stap-Sprong

Vanuit een Hink­­StapSprong-gedachte zal worden geïnvesteerd. Allereerst wordt het bestaande OV/treinnetwerk verbeterd. Vervolgens worden de bestaande verbindingen robuust gemaakt en door ontwikkelt. Om tot slot een schaalsprong te maken door met name in infrastructuur te investeren. In de praktijk zal de hink-stap-sprong door elkaar lopen en zal de investering in infrastructuur ook al eerder gemaakt worden.

VNO-NCW Brabant Zeeland is blij met de plannen die er liggen. Eindhoven ontwikkelt zich tot internationaal OV knooppunt met verbindingen naar België en de intercity naar Düsseldorf. Ook Helmond wordt een groot intercity station. De overige kerngebieden en toplocaties langs de A2 worden ontsloten met hoogwaardige OV-lijnen. Ondanks dat de stoplocaties nog niet overal bekend zijn, blijven we ons als VNO-NCW hard maken voor de OV-bereikbaarheid van bedrijventerreinen.

In onderstaand overzicht zetten we de concrete plannen voor de regio Zuidoost-Brabant op een rijtje.

Lees ook: Zuidelijk provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer (NOS 23 september 2020)

Voor meer informatie en vragen kunt u terecht bij Rik Derksen, belangenbehartiger VNO-NCW Brabant Zeeland, E. derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl.

Overzicht concrete plannen regio Zuidoost-Brabant

Spoor

  • 4x per uur Intercity Den Haag – Breda – Eindhoven (waarvan 2x per uur Venlo)
  • 4x per uur sprinter Eindhoven – Helmond (waarvan 2x ook in Deurne)
  • 1x per uur Eindhoven – Helmond – Venlo – Düsseldorf
  • 8x per uur Intercity Utrecht – Den Bosch – Eindhoven
  • 1x per uur Intercity Den Haag – Breda – Eindhoven – Helmond – Venlo – Düsseldorf (Eindhoven – Venlo – Düsseldorf gebeurt al in 2025, maar de aanpassing van het spoor bij Tilburg is noodzakelijk om deze ook naar Den Haag te laten rijden)
  • 2x per uur Intercity Eindhoven – Maastricht
  • Aanleg extra perron op Eindhoven CS (spoor 8) en faseren spoor 4
  • 2x per uur Intercity Eindhoven – Breda – Antwerpen – Brussel
  • 2x per uur Intercity Nijmegen – Den Bosch – Eindhoven (mogelijk door spooraanpassing PHS Meteren-Boxtel)
  • 2x per uur Intercity Amsterdam – Eindhoven – Maastricht – 1x Luik/ 1x Aken (mogelijk door spooraanpassing in Limburg)

Klik op de afbeelding voor een uitvergroting

Spoorboek in 2040

 

(H)OV-verbindingen

Primair speelt de toekomstvisie OV in op het zogenoemde Brainportlijnonderzoek. In dit onderzoek staat de bereikbaarheid van de Eindhovense toplocaties centraal, zoals Airport A2, De HURK, de Run, High Tech Campus en Ekkersrijt. Deze locaties worden verbonden met Eindhoven Internationaal Knooppunt (EIK XL). Vanuit deze benadering worden alle omliggende centra en zoals Eersel/Kempen, Oirschot, Maarheeze, Someren en Asten bereikbaar met het (H)OV. De exacte locatie van de busstations zijn nog onbekend, maar VNO-NCW Brabant Zeeland blijft zich hard maken voor de bereikbaarheid van bedrijventerreinen.

Infrastructuur en ruimte

Archief RSS feed
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement