VNO-NCW Brabant Zeeland ondertekent Toekomstvisie OV 2040

Op woensdag 23 september ondertekende VNO-NCW Brabant Zeeland samen met de Limburgse Werkgeversvereniging (LWV) de Toekomstvisie OV 2040 namens het gezamenlijk bedrijfsleven. De visie onderschrijft de noodzakelijke investeringen in het openbaar vervoer en het spoornetwerk tot en met 2040. Het gaat dan om verbetering en toevoegingen op infrastructuur, als ook de verbetering van de dienstregeling en het spoorboek. Met een kostenplaatje van ruim 5 miljard euro voor heel Zuid-Nederland zijn de ingrepen aanzienlijk, maar wel noodzakelijk om de provincies internationaal, nationaal, regionaal en lokaal goed bereikbaar te houden.

 

Hink-Stap-Sprong

Vanuit een Hink­­StapSprong-gedachte zal worden geïnvesteerd. Allereerst wordt het bestaande OV/treinnetwerk verbeterd. Vervolgens worden de bestaande verbindingen robuust gemaakt en door ontwikkelt. Om tot slot een schaalsprong te maken door met name in infrastructuur te investeren. In de praktijk zal de hink-stap-sprong door elkaar lopen en zal de investering in infrastructuur ook al eerder gemaakt worden.

In de provincie Zeeland is met name de nieuwe Intercity tussen Zeeland en de Randstad en de sprinter (stoppend op alle tussengelegen stations) richting Breda een nieuwe toevoeging. Hierdoor ontsluiten de grootste steden in Zeeland iedere 15 minuten. Verder wil de provincie een (H)OV-verbinding, die Zeeland verbindt met Rotterdam en Gent. Deze verbinding zal ook stoppen bij de werklocaties in Terneuzen. Daarnaast is door inspanningen van VNO-NCW Brabant Zeeland en PORTIZ de Rail Gent-Terneuzen en de VeZa-boog ook opgenomen in de Toekomstvisie OV 2040.

VNO-NCW Brabant Zeeland is blij met de plannen die er liggen. De bereikbaarheid van de provincie wordt aanzienlijk beter en met name de verbindingen naar West-Brabant en naar België gaan erop vooruit. Overigens werkt de provincie, naast een snelle en uitgebreide HOV-lijn van Noord naar Zuid ook een eigen lokaal OV-plan uit.

Kijk hier voor een uitgebreide toelichting op de plannen >>

Lees ook: Zuidelijk provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer (NOS 23 september 2020)

Voor meer informatie en vragen kunt u terecht bij Rik Derksen, belangenbehartiger VNO-NCW Brabant Zeeland, E. derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl.

Spoorboek in 2040

Infrastructuur en ruimte

Archief RSS feed
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement