VNO-NCW Brabant Zeeland ondertekent Toekomstvisie OV 2040 (Noordoost-Brabant)

Op woensdag 23 september ondertekende VNO-NCW Brabant Zeeland samen met de Limburgse Werkgeversvereniging (LWV) de Toekomstvisie OV 2040 namens het gezamenlijk bedrijfsleven. De visie onderschrijft de noodzakelijke investeringen in het openbaar vervoer en het spoornetwerk tot en met 2040. Het gaat dan om verbetering en toevoegingen op infrastructuur, als ook de verbetering van de dienstregeling en het spoorboek. Met een kostenplaatje van ruim 5 miljard euro voor heel Zuid-Nederland zijn de ingrepen aanzienlijk, maar wel noodzakelijk om de provincies internationaal, nationaal, regionaal en lokaal goed bereikbaar te houden.

Hink-Stap-Sprong

Vanuit een Hink­­StapSprong-gedachte zal worden geïnvesteerd. Allereerst wordt het bestaande OV/treinnetwerk verbeterd. Vervolgens worden de bestaande verbindingen robuust gemaakt en door ontwikkelt. Om tot slot een schaalsprong te maken door met name in infrastructuur te investeren. In de praktijk zal de hink-stap-sprong door elkaar lopen en zal de investering in infrastructuur ook al eerder gemaakt worden.

VNO-NCW Brabant Zeeland is blij met de plannen die er liggen. ‘s-Hertogenbosch blijft zich door ontwikkelen als nationaal OV-knooppunt. Daarnaast blijft we ons hard maken voor de bereikbaarheid van bedrijventerreinen. Dit blijven we aankaarten bij de lokale en regionale overheden.

In onderstaand overzicht zetten we de concrete plannen voor de regio Noordoost-Brabant op een rijtje.

Lees ook: Zuidelijk provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer (NOS 23 september 2020)

Voor meer informatie en vragen kunt u terecht bij Rik Derksen, belangenbehartiger VNO-NCW Brabant Zeeland, E. derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl.

Overzicht concrete plannen regio Noordoost-Brabant

Spoor

  • 8x per uur Intercity Utrecht – Den Bosch – Eindhoven
  • Extra perron Den Bosch centraal
  • 2x per uur Intercity Nijmegen – Den Bosch – Eindhoven
  • 4x per uur Intercity en Sprinter Den Bosch – Oss – Nijmegen
  • 4x per uur Intercity Utrecht – Den Bosch – Breda
  • 2x per uur Intercity Nijmegen – Venray
  • 4x per uur Sprinter Nijmegen – Venray (die stopt op alle tussengelegen stations)
  • 4 perronspoor Oss
  • Dubbelspoorbrug bij Ravenstein
  • Elektrificatie en extra spoor Maaslijn

Klik op de afbeelding voor een uitvergroting

Spoorboek in 2040

 

(H)OV-verbindingen

  • Verbetering HOV: Den Bosch – Veghel – Uden
  • Verbetering: Uden – Grave – Veghel
  • Oplossen doorstroming problemen (door gebruik Vluchtstrook A59 en A50)
  • Verbetering: Waalwijk – Drunen – Den Bosch (door gebruik Vluchtstrook A59)
  • Verbetering: Waalwijk – Den Bosch (door gebruik Vluchtstrook A59)
  • Den Bosch – Schijndel – Sint Oedenrode – Eindhoven Centraal (door gebruik Vluchtstrook A50)
  • Extra HOV Uden – Oss (i.v.m. toevoeging sprinter Den Bosch – Oss – Nijmegen)
  • Uden –Nijmegen (gebruik vluchtstrook A50 – wordt ook meegenomen in Verbreding A50)
  • Uden – Veghel – Sint Oedenrode – Eindhoven Centraal (meegenomen in MIRT-onderzoek Brainport, mogelijkheid om eerder te doen, maar afhankelijk van het MIRT-onderzoek Brainport)
  • Den Bosch Maasoever – Den Bosch Oost & Zuid – Eindhoven locaties langs A2
  • HOV-systeem in Den Bosch (ontwikkeling van doorstromingsbusstations)

Klik op de afbeelding voor een uitvergroting

Toekomstig HOV-net & Hubs Noordoost-Brabant

 

Meijerijstad

In samenwerking met de POM, heeft VNO-NCW Brabant Zeeland met de provincie onderhandeld over de Hoogwaardige OV-verbindingen van de bedrijventerreinen in Meijerijstad. Ondanks dat een concrete stoplocatie in Veghel nog niet bekend is, gaan we met de provincie in overleg hoe de bereikbaarheid van Meijerijstad gefaciliteerd kan worden.

 

Infrastructuur en ruimte

Archief RSS feed
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement