Kennisdeling en ontmoeting
Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Westkade 104
Postbus 97
4550 AB SAS VAN GENT
T 0115 451456

Waarom feedback helpt bij de groei en ontwikkeling van medewerkers, teams en organisaties

Feedback. Een onderwerp dat je steeds vaker terugvindt op de HR-agenda. Feedback vragen aan collega’s, klanten, leveranciers, je leidinggevende. Ditigaal of fysiek, het kan tegenwoordig allemaal. Echter blijkt het in de praktijk toch vaak nog lastig te zijn. Feedback wordt vaak helaas nog als negatief ervaren en helpt zo niet om elkaar beter te maken. Bij Treams geloven we dat het begint met feedback vragen. Zo stel je jezelf open om beter te worden en dat wordt door anderen gewaardeerd. Maar hoe stel je nou de juiste vragen? Wij spraken erover met Expert Yolande van der Veer.

Waarom is feedback zo belangrijk?

Yolande: “Wij mensen willen graag een goede bijdrage leveren aan het werk wat we doen, of aan het team waar we in werken. Daar komt bovenop dat we graag gezien worden en waardering krijgen voor wat we doen. Door steeds te kunnen checken of je op de goede weg bent, krijg je zekerheid en dat zorgt ervoor dat je veel harder groeit dan iemand die geen feedback ophaalt.” Verschillende onderzoeken wijzen ook uit dat feedback niet alleen helpt bij het verbeteren van persoonlijke resultaten, ook team- en organisatieprestaties kunnen een boost krijgen door middel van feedback. “Door het geven en ontvangen van feedback val je niet terug in vaste patronen. Je maakt elkaar iedere keer een beetje beter wanneer je mensen of teams aanspreekt op hoe ze het beter kunnen doen. Daarnaast is het ook belangrijk om te vragen hoe jij zelf het beter kan doen. Als je op de juiste manier feedback vraagt komt er meer dynamiek en vertrouwen tussen mensen. Door dat vertrouwen durven mensen meer open en eerlijk te zijn naar elkaar, en dat maakt uiteindelijk een team sterker.”

Feedback vragen is eng

Alleen maar voordelen dus eigenlijk. Maar waarom zijn nog niet alle organisaties hiermee aan de slag? “Feedback vragen is eng, en vooral wanneer je het nog nooit echt op een goede manier hebt gedaan. Het voelt als schrijven met je andere hand, heel ongemakkelijk”, vertelt Yolande. “Maar heb je het eenmaal onder de knie, dan kan het enorm veel brengen. Daarnaast ben je zeker niet de enige die het spannend vind om feedback te geven en vragen. Fijner is het om stil te staan bij het feit dat het je veel oplevert. Eigenlijk is het een beetje zoals het leren fietsen: als je het onder de knie hebt, heb je er een leven lang plezier van.”

Let’s start

There is never a wrong time to do the right thing. Oftewel: start gewoon! Hierbij is het wel belangrijk dat je de ander de tijd geeft om een goed antwoord te formuleren. “Begin met het vragen naar dingen die je echt heel graag wil weten,” geeft Yolande als tip. “Wat zijn jouw leerpunten? Aan wie wil je het vragen? Wanneer wil je het vragen? En hoe wil je het vragen (bijvoorbeeld schriftelijk, mondeling of met een app als Treams)? Maar het belangrijkste: maak het vooral leuk!”

Welke vragen?

Zoals we eerder al zeiden geloven wij dat het begint bij het vragen van feedback. Neem zelf het initiatief. Maar ook dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Yolande: “Als je jezelf serieus neemt in waar je in wilt groeien, dan zal de ander dat ook doen. Open vragen werken altijd goed, en start dan vooral met de 5 w’s of 2 h’s: ‘waarom’, ‘wat’, ‘waar’, ‘wie’, ‘wanneer’, ‘hoe’ en ‘hoezo’. Met deze woorden vraag je de ander om zijn gedachten te verwoorden en krijg je de meest eerlijke feedback. Wat vaak ook goed werkt is om aan te geven hoe je je ergens over voelt. Bijvoorbeeld: ‘ik had gisteren een telefoongesprek waar ik me niet helemaal comfortabel bij voelde, jij was daarbij. Hoe heb jij dit ervaren? Hoe zou ik dat de volgende keer beter kunnen doen?’.” Op de vraag wat het maximaal aantal vragen is dat je moet stellen in één verzoek heeft Yolande een duidelijk antwoord: “Het gaat niet om het aantal, maar om de kwaliteit. Daarnaast hangt dit enorm af van het doel wat je hebt en aan wie je de feedback vraagt. Is het een gesprek tussen jou en je manager? Dan mag je gerust doorvragen. Gaat het om snelle feedback aan een collega? Dan zou ik vaak niet meer dan drie vragen stellen.”

Het gaat om het gesprek

Ook bij feedback gaat het uiteindelijk om het gesprek dat je met elkaar hebt. Een tool kan zo’n gesprek ondersteunen, maar is nooit leidend. Yolande vult aan: “Feedback kan wel eens ander geïnterpreteerd worden dan het is bedoeld. In een gesprek voorkom je dat makkelijker dan wanneer je het via een app of op papier doet. Daarom is het belangrijk om altijd het gesprek aan te gaan, anders gaat de feedback een eigen leven leiden en dat is niet wat je wil.”

Nog een laatste tip van Yolande om dit artikel af te sluiten: “Bedank mensen voor hun moeite en feedback. Zelfs als het niet helemaal is wat je ervan had verwacht of gehoopt. Laat bijvoorbeeld weten wat je gaat doen met de feedback. Zo wordt het vertrouwen groter en de relatie sterker.”

Wil je nou meer tips over het geven en ontvangen van feedback? Treams ontwikkelde speciaal hiervoor een feedbackmagazine.

Met dank aan Pien van Ham, marketeer bij Treams, voor het schrijven van deze blog.

Meer artikelen van Treams
Partners van VNO-NCW Brabant Zeeland