VNO-NCW Brabant Zeeland ondertekent Toekomstvisie OV 2040

Op woensdag 23 september ondertekende VNO-NCW Brabant Zeeland samen met de Limburgse Werkgeversvereniging (LWV) de Toekomstvisie OV 2040 namens het gezamenlijk bedrijfsleven. De visie onderschrijft de noodzakelijke investeringen in het openbaar vervoer en het spoornetwerk tot en met 2040. Het gaat dan om verbetering en toevoegingen op infrastructuur, als ook de verbetering van de dienstregeling en het spoorboek. Met een kostenplaatje van ruim 5 miljard euro voor heel Zuid-Nederland zijn de ingrepen aanzienlijk, maar wel noodzakelijk om de provincies internationaal, nationaal, regionaal en lokaal goed bereikbaar te houden.

Hink-Stap-Sprong

Vanuit een Hink­­StapSprong-gedachte zal worden geïnvesteerd. Allereerst wordt het bestaande OV/treinnetwerk verbeterd. Vervolgens worden de bestaande verbindingen robuust gemaakt en door ontwikkelt. Om tot slot een schaalsprong te maken door met name in infrastructuur te investeren. In de praktijk zal de hink-stap-sprong door elkaar lopen en zal de investering in infrastructuur ook al eerder gemaakt worden.

VNO-NCW Brabant Zeeland is blij met de plannen die er liggen. Breda blijft zich door ontwikkelen als internationaal knooppunt. Daarnaast blijven we ons hard maken voor de bereikbaarheid van bedrijventerreinen, zoals Moerdijk. Ook voor de andere Hoogwaardige OV-lijnen zijn nog geen exacte stoplocaties aangewezen. Ook hier blijven we de lokale en regionale overheden aansporen om te stoppen op bedrijventerreinen.

In onderstaand overzicht zetten we de concrete plannen voor de regio West-Brabant op een rijtje.

Lees ook: Zuidelijk provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer (NOS 23 september 2020)

Voor meer informatie en vragen kunt u terecht bij Rik Derksen, belangenbehartiger VNO-NCW Brabant Zeeland, E. derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl.

Overzicht concrete plannen regio West-Brabant

Spoor

  • 4x per uur Intercity Den Haag – Breda – Eindhoven (waarvan 2x per uur Venlo)
  • 1x per uur Intercity Amsterdam – Breda – Brussel (als toevoeging op de huidige)
  • 1x per uur extra Intercity en extra sprinter Roosendaal – Breda
  • 4x per uur sprinter Breda – Tilburg
  • 2x per uur Intercity Utrecht – Den Bosch – Breda
  • 1x per uur Intercity Den Haag – Breda – Eindhoven – Venlo – Düsseldorf (Eindhoven – Venlo – Düsseldorf gebeurt al in 2025, maar aanpassing spoor bij Tilburg noodzakelijk om deze ook via Breda te laten rijden)
  • 2x per uur Intercity Eindhoven – Breda – Brussel (toevoeging op de Breda – Brussel intercity)
  • 4x per uur Sprinter Dordrecht – Breda
  • Aanleg 4de spoor Breda – Tilburg Reeshof
Spoorboek in 2040

 

(H)OV-verbindingen

  • Zevenbergen – Breda
  • Made – Terheijden – Breda
  • Oudenbosch – Etten-Leur – Breda
  • Zundert – Breda
  • Oosterhout – Breda – Breda Bijster
  • Bergen op Zoom – Rotterdam (stopt ook in Woensdrecht maar exacte locatie nog niet bekend)
  • Geertruidenberg – Oosterhout – Breda
  • Oosterhout – Breda (CS en Bijster) (aanleg busbaan Teteringen)
  • Etten-Leur – Breda – Gilze – Tilburg Zuid (gebruik vluchtstrook A58)
  • HOV-systeem Breda (ook verbinding naar bedrijventerrein Hazeldonk)
  • Zevenbergen – Breda (met busbaan over de A16)
  • HOV-verbinding Utrecht – Dordrecht – Breda (MIRT-onderzoek; met vrij liggende infrastructuur voor de busbaan langs de snelwegen).
Toekomstig HOV-net & hubs

 

Moerdijk

Moerdijk is in eerste instantie niet meegenomen in het onderzoek. Daarom stuurde VNO-NCW Moerdijk een brief naar de Gedeputeerde en de Wethouder mobiliteit van de gemeente Moerdijk. Als reactie hierop heeft de Provincie toegezegd dat ze met ons in gesprek gaan om dienstregeling tussen Moerdijk en station Lage Zwaluwe te faciliteren (zie pagina 22 in bidbook OV Zuid-Nederland 2040) .

Infrastructuur en ruimte

Archief RSS feed
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement