Terugblik bijeenkomst HR-community: Uitdagingen tijdens coronatijd

Handpicked Agencies in Breda opende op 17 september jl. haar deuren voor de leden van onze HR-community. Het was de eerste fysieke bijeenkomst waar de HR-directeuren en –managers eindelijk weer samen konden komen sinds de uitbraak van het coronavirus. De professionals namen dan ook allemaal een rugzak aan “corona”- ervaring mee. Onderwerp van gesprek: Wat hebben we het afgelopen half jaar geleerd en hoe gaan we daarmee om richting de toekomst?

Ivo Willekens, mede-eigenaar van Handpicked Agencies, en HR-manager Myrthe Kaatee namen ons eerst mee in hun aanpak van de uitdagingen die het coronavirus met zich meebrengt. Handpicked Agencies richt zich op digitale innovatie en helpt haar klanten excelleren, voornamelijk via online kanalen en moderne technologie. De medewerkerstevredenheid hoog houden is belangrijk voor het bedrijf.

Cafetariamodel

Bijzonder is bijvoorbeeld het cafetariamodel dat ze in het leven riepen. Kosten die kwamen te vervallen door het thuiswerken, zoals reiskostenvergoeding, namen ze op in een budget waar het personeel vervolgens mee kon “shoppen” voor een goede thuiswerkplek. Van meubilair tot beeldschermen. Op de vrijdagmiddagborrel, die niet meer door kon gaan vanwege de maatregelen, bedachten ze een digitale bingo en lieten ze Hans Kazan invliegen. Zo houden ze de medewerkers in deze tijd toch verbonden.

Flexibiliteit en technologie

Inmiddels kan, na een pilot met een kleine groep medewerkers, bijna de helft van de normale capaciteit weer op kantoor werken. Met een app die ze zelf ontwikkelden kunnen collega’s inchecken, zodat er zeker niet teveel personen in een ruimte aanwezig zijn. Dankzij de flexibiliteit van de organisatie én technologie is veel mogelijk en toepasbaar voor kleine bedrijven tot organisaties van meer dan duizend werknemers.

Rechten en plichten

Margreet Xavier van werkgeversvereniging AWVN presenteerde vervolgens de resultaten van een landelijk onderzoek over het thuiswerken tijdens de coronapandemie. Werknemers blijken de voordelen van het thuiswerken zeker te zien, en hopen ook dat dit een blijvende verandering is. De rechten en plichten van de werkgever kwamen ook aan bod. Zo blijkt een goede werkplek thuis vanuit arbo perspectief een verantwoordelijkheid van de werkgever te zijn. Zie ook de factsheet Vitaal Thuiswerken.

Tijdens en na de bijeenkomst konden de deelnemers hun ervaringen delen en best practices uitwisselen. Met nieuwe ideeën, stof tot nadenken en frisse moed richting de toekomst gingen de deelnemers van de HR community weer richting huis.

Ben jij ook werkzaam als HR-directeur of -manager? En vind je het leuk en inspirerend om met mede-vakgenoten te sparren en ervaringen te delen? Dan heten we jou van harte welkom in onze HR-community*! Neem contact op met de coördinator Marloes Rijken via E. rijken@vnoncwbrabantzeeland.nl.

De eerstvolgende bijeenkomst vindt in het najaar plaats. Onze leden ontvangen hiervan een uitnodiging. Thema’s, uitdagingen, vraagstukken e.d. die we tijdens de bijeenkomst ter sprake kunnen brengen kun je ook mailen naar Marloes.

(*)Doelgroep van de HR-community zijn bedrijven met in de basis > 50 FTE en een HR-directeur/manager in dienst. Ongeveer vijf keer per jaar organiseren we een bijeenkomst voor de leden van onze HR-community. Van de deelnemers vragen we een actieve bijdrage, zodat de informatie die we tijdens bijeenkomsten halen en brengen voor iedereen van toegevoegde waarde is. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement