Hybride werken? Vier tips voor managers

Door de coronacrisis werken nog steeds veel medewerkers vanuit huis. Niet iedereen vindt dat prettig. Toch ziet het er niet naar uit dat we straks volledig terugkeren naar kantoor. De verwachting is dat we meer hybride gaan werken. Maar wat houdt deze manier van werken precies in? En wat betekent dat voor de rol van leidinggevende?

Corry Verhoeven, HR-consultant bij ABAB Accountants en Adviseurs

Hybride werken vs. thuiswerken

Soms worden hybride werken en thuiswerken door elkaar gebruikt. Dat is niet te terecht. In tegenstelling tot thuiswerken draait hybride werken om flexibiliteit. Afhankelijk van de werkzaamheden die medewerkers gepland hebben, kiezen zij een locatie die daarbij het beste past. Hebben ze veel afspraken, dan gaan ze naar kantoor. Moeten ze werken aan een ingewikkeld paper en zich goed kunnen concentreren, dan kiezen ze een locatie waar zij niet gestoord worden. Dat kan thuis zijn, maar ook op een andere, prikkelvrije locatie. Kortom, wát werknemers doen, bepaalt wáár zij dat doen.

 

Rol van leidinggevende

Maar wat betekent het hybride werken voor de rol van leidinggevende? Traditioneel zijn managers gewend de grote lijnen uit te zetten. Zij zorgen ervoor dat hun teamleden weten wat zij moeten doen en dat zij hun taken zo goed en efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. Gaat het ergens fout, dan zien zij dat direct. Managers staan tenslotte (letterlijk) midden in hun team en kunnen zo snel bijsturen. In een hybride organisatie werkt het anders. De rol van manager ontwikkelt zich meer tot die van verbinder. Hij of zij brengt medewerkers met elkaar in contact en zorgt ervoor dat zij de benodigde kennis en ervaringen kunnen uitwisselen. Autonomie en zelforganisatie zijn daarbij de kernbegrippen. Met de manager als linking pin.

Vier tips voor manager als verbinder

Hybride werken vergt dus echt een andere rol van managers. Vier tips helpen om deze manier van werken te laten slagen.

  1. Maak goede afspraken
    Een hybride organisatie kent geen negen-tot-vijfstructuur. Dat betekent echter niet dat alles geoorloofd is. Het is belangrijk goede afspraken te maken over wie wanneer bereikbaar is. Daarnaast is het goed om af te stemmen waar teamleden het prettigst werken. Op kantoor, thuis of wellicht ergens anders. Leidend is wat voor medewerkers het beste werkt.
  2. Zorg voor heldere verwachtingen
    Medewerkers moeten weten wat er van hen verwacht wordt. Welke resultaten moeten zij behalen en wanneer? Managers brengen hun medewerkers vervolgens in contact met diegenen die zij nodig hebben om aan de slag te kunnen.
  3. Plan fysieke ontmoetingen
    Misverstanden ontstaan snel, zeker als medewerkers alleen maar op afstand aan het werk zijn. Het is dan ook belangrijk af en toe fysiek af te spreken. Zo wordt de onderlinge verbinding gewaarborgd en blijven teamspirit en motivatie behouden.
  4. Houd elkaar op de hoogte

Een veelgehoorde klacht over op afstand werken is dat collega’s niet goed op de hoogte zijn van wat er speelt binnen de organisatie. Plan daarom vast momenten in om een team bij te praten. Wie is waarmee bezig en wat zijn de laatste plannen en ontwikkelingen binnen de organisatie? Zo’n vast moment in de week of maand is belangrijk om koers te houden én betrokken te blijven.

Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses  en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.

Meer informatie over onze partners >>

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement