Het belang van goede communicatie met de bank tijdens corona

Door de langdurige coronacrisis komen steeds meer bedrijven in financiële moeilijkheden. Dankzij de coronamaatregelen waren er vorig jaar heel weinig faillissementen. Ook minder goedlopende bedrijven zijn in leven gehouden. Bovendien was de houding van banken in de eerste golf dat ze onderdeel van de oplossing wilden zijn. Zij stelden zich ruimhartig op. Maar hoe is dat nu de coronapandemie voortduurt?

Gert-Jan Haanen, Directeur consultancy ABAB Accountants en Adviseur

Houding van de bank tijdens corona

Toen de besmettingen in het najaar 2020 weer oplaaiden en de economie geleidelijk weer op slot ging, wist iedereen dat de problemen bij bedrijven groter zouden worden. Nu we nog steeds in een lockdown zitten en er geen vooruitzichten zijn op snelle versoepelingen, komen er steeds meer bedrijven in de problemen. De wetenschap dat op termijn ook eventuele uitgestelde belasting alsnog moet worden betaald, maken de vooruitzichten niet rooskleuriger. Het bedrijfsleven merkt dat banken inmiddels steeds kritischer worden bij het verstrekken van aanvullend krediet. Sommige sectoren krijgen helemaal geen financiering op dit moment. De spagaat van de bank hierbij is dat ze enerzijds onderdeel van de oplossing willen zijn en anderzijds na de kredietcrisis een belangrijke opdracht meegekregen hebben. Namelijk veel kritischer zijn op verstrekken van krediet. Ze besteden dus aanzienlijk meer aandacht aan het risicoprofiel van het bedrijf dat krediet aanvraagt. Hierbij proberen de banken onderscheid te maken tussen bedrijven die in de kern gezond zijn en bedrijven die dat niet zijn. Belangrijke graadmeter hierbij is hoe het bedrijf vóór de crisis functioneerde, of de ondernemer een duidelijke en geloofwaardige strategie heeft voor de toekomst en hoe deze is vertaald naar de activiteiten in de markt en op de werkvloer.

Afdeling bijzonder beheer

Banken breiden hun afdelingen bijzonder beheer uit. Bedrijven die in zwaar weer zitten worden onder voorwaarden naar deze afdeling verplaatst en van daaruit door de bank gestuurd op allerlei activiteiten. De meeste ondernemers zijn huiverig om met hun bedrijf terecht te komen bij de afdeling bijzonder beheer. Immers, dan bestaat er minder vrijheid van handelen en moet met regelmaat gerapporteerd worden aan de bank. Anderzijds is de afdeling bijzonder beheer er veel aan gelegen om de continuïteit van het bedrijf in stand te houden. De bank heeft daar immers ook belang bij.

Blijf in control

Zorg daarom proactief voor de juiste communicatie met uw bank. Bij voorkeur vóór het moment dat uw bedrijf wordt overgeheveld naar bijzonder beheer. Een bank vindt het namelijk buitengewoon belangrijk dat u binnen de mogelijkheden die er zijn ‘in control’ bent. Welke fiscale/juridische zaken u geregeld moet hebben en welke financiële periodieke rapportages belangrijk zijn, is maatwerk. Daarnaast is het verstandig om u te laten adviseren op de manier waarop u hierover communiceert met de bank en in welke vorm. Als u dit tijdig doet met een helder en realistisch onderbouwd toekomstbeeld, zijn er nog steeds mogelijkheden bij de bank.

Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses  en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.

Meer informatie over onze partners >>

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement