Waarom een goed spoorwegennetwerk belangrijk is voor het bedrijfsleven in Zuid-Nederland? Je zou het misschien niet denken, maar Noordwest-Europa is een van de grootste agglomeraties van de wereld qua economische waarde. En laat Zuid-Nederland nu precies in dit centrum liggen! Een goede internationale spoorverbinding tussen de Randstad, het Ruhrgebied en de agglomeratie Brussel is dus van wezenlijk belang voor het bedrijfsleven. Want ondernemen stopt láng niet meer bij de grens van een dorp, stad, of land.
Blog Rik Derksen, belangenbehartiger infrastructuur en ruimte VNO-NCW Brabant Zeeland
Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur, vroeg de provincies in Nederland hún kijk te geven op de toekomst van de infrastructuur en dan met name op het spoor. Hou houden we de regio’s goed, beter, best verbonden én zorgen we ervoor dat reizigers het openbaar vervoer verkiezen boven de auto.
Hierop sloegen de provincies Brabant, Zeeland en Limburg de handen ineen. Van alle provincies in Nederland kwamen wij vorige week als eerste met een toekomstvisie voor Zuid-Nederland naar buiten. Namens VNO-NCW Brabant Zeeland en de Limburgse Werkgevers Vereniging LWV heb ik samen met onze leden, hard gewerkt voor dit resultaat: een gezamenlijke OV-visie voor Zuid-Nederland tot 2040. Een resultaat waar wij trots op zijn.
Ik krijg vaker de vraag wat ik allemaal moet doen om zo’n resultaat te bereiken. Ten eerste staat in alle gevallen de samenwerking met onze leden voorop. Zij leveren de input. In dit geval ging ik dus eerst onze leden raadplegen. Met grote ondernemingen als Efteling, NXP en Jumbo praat ik met name over hoe klanten en personeel de terreinen kunnen bereiken. Terwijl ik het met GVT Logistics voornamelijk heb over goederenvervoer over het spoor. Deze dynamiek maakt mijn werk uitdagend, maar wel heel erg leuk.
Na het consulteren van onze leden volgde de onderhandeling met provincies over de inhoud van het plan. Wat is belangrijk voor het bedrijfsleven van Zuid-Nederland? Hoe wil het bedrijfsleven zich positioneren? Wat willen ondernemers aan de spoorverbindingen doen en welke investeringen horen daarbij? Soms gaat de discussie over één woord. Eén woord maar, dat het verschil kan maken voor onze achterban. Want uiteindelijk zetten wij namens het bedrijfsleven ónze handtekening onder de visie. Daar moet je dan wel achter staan.
De ondertekening van het plan door de betrokken partijen vorige week is een toezegging om samen werk te maken van de investeringen in het spoor. De toekomstvisie ligt inmiddels bij de staatssecretaris op het bureau. En die is blij. Nu gaan we met de provincies aan de slag om samen ook daadwerkelijk de plannen uit te werken. Zo maken we Zuid-Nederland goed, beter, best bereikbaar!
Ben jij benieuwd naar het werkt wat we hebben geleverd en de plannen voor het spoor? Bekijk dan de Toekomstvisie OV 2040 met de concrete plannen voor jouw regio en lees het nieuwsbericht dat NOS hierover publiceerde.
Samen. Dat is De Kracht van VNO-NCW Brabant Zeeland
Lees hier meer over de Kracht van VNO-NCW Brabant Zeeland >>