5 trends voor de fusie- en overnamemarkt [ABAB]

De coronacrisis heeft zijn weerslag op de Nederlandse fusie- en overnamemarkt. Uit een recent onderzoek in mei 2020 door MenA.nl blijkt dat het aantal transacties in de maanden maart en april 2020 gehalveerd is ten opzichte van 2019 en dat veel geplande koop- en verkooptransactie ‘on-hold’ zijn gezet of op de lange baan zijn geschoven. Vooral voor kopers die voldoende liquide zijn, liggen er momenteel kansen voor een bedrijfsovername. Ook de mogelijkheden voor managers die zich willen inkopen, nemen toe. Dit zijn de vijf belangrijke trends op de fusie- en overnamemarkt voor mkb-bedrijven.

Trend 1: een draai naar een kopersmarkt
De afgelopen jaren was de overnamemarkt vooral een verkopersmarkt. In alle sectoren was de vraag groter dan het aanbod, waardoor verkopende ondernemers de overhand hadden. Bij een groot aantal transacties overstegen de prijzen de werkelijke waarde. Uit het eerder aangehaalde onderzoek blijkt dat er gemiddeld meerdere serieuze kopers op de stoep stonden. In sommige sectoren, zoals in de ICT-branche, ging het zelfs om tien of meer geïnteresseerde kopers. Dat momentum op de overnamemarkt lijkt nu te verschuiven naar de kopers. Nu de komende tijd veel bedrijven noodgedwongen op de markt komen, neemt het aanbod van bedrijven toe en krijgen kopers weer wat meer de touwtjes in handen.

Trend 2: de koper met cash is ‘king’
In de tweede helft van 2019 betaalden kopers nog bijna vijf keer de Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization (EBITDA) voor een gemiddeld mkb-bedrijf. Dat is dus vijf keer de operationele winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen. Naar onze verwachting dalen de gemiddelde overnameprijzen van bedrijven in de komende periode. Daarnaast komt een groot aantal bedrijven in de problemen en moeten zij noodgedwongen hun bedrijf verkopen. Hoe pijnlijk ook voor deze bedrijven, zijn dit voor de kopende partijen die liquide zijn en over voldoende geld beschikken mooie kansen om snel zaken te kunnen doen.

Trend 3: eenmalige kansen
“De grond van de buurman is maar één keer te koop” is een bekend gezegde. Dit geldt ook voor de overnamemarkt. Juist nu doen zich unieke koopkansen voor, omdat er bedrijven op de overnamemarkt komen die anders wellicht niet of nooit in de etalage hadden gestaan. Denk maar eens aan die ene concurrent die je eigenlijk al jaren probeert te verslaan. Of het bedrijfspand naast jouw eigen pand dat nu beschikbaar komt, waardoor je versneld de productiecapaciteit kunt opschalen. Allemaal eenmalige kansen, maar dan moet je wel nu toeslaan, want voor je het weet gaat deze gelegenheid weer voorbij.

Trend 4: interesse voor bedrijven die profiteren van de coronacrisis
Voor bedrijven in de horeca, retail, toerisme en eventbranche zijn het zware tijden. Aan de andere kant zijn er ook bedrijven en sectoren die juist profiteren van de crisis. Denk aan supermarkten, lokale foodretailers, bouwmarkten, webshops, videostreamers, chatdiensten en leveranciers van medicijnen, medische apparatuur en producten en diensten die inspelen op flexibele werklocaties. De komende tijd kunnen dit soort bedrijven ongetwijfeld op een grote interesse rekenen van strategische kopers en investeringsmaatschappijen.

Trend 5: mogelijkheden voor een management buy-in nemen toe
Door het hoge prijsniveau van veel bedrijven was het de afgelopen jaren voor management buy-in kandidaten lastig om zichzelf in te kopen in het bedrijf. Bovendien konden veel managers zich door de krappe arbeidsmarkt voor een prettig uurtarief verhuren als interim-manager of zzp’er. Dat lijkt nu grotendeels voorbij. Door de dalende prijzen van veel ondernemingen en de nog steeds ruime financieringsmogelijkheden, is het voor ondernemende managers daarom weer een serieuze optie om zich de komende tijd (gedeeltelijk) in te kopen bij een bedrijf.

Met dank aan Mark van den Broek, senior adviseur Corporate Finance bij ABAB Corporate Finance, voor het schrijven van dit artikel.

Meer informatie over onze strategische partners >>

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement