Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

‘Meer sollicitanten door ons verhaal te vertellen’ | Veli Eryürük | Elopak Terneuzen

Een acuut personeelsprobleem heeft verpakkingsproducent Elopak in Terneuzen niet. Maar het begint wel te schuren. Minder sollicitanten op een vacature, medewerkers met pensioen. ‘Van de straat ga je ze niet meer plukken’, zegt Veli Eryürük. Daarom doet Elopak aan employer branding: ‘Wij vertellen ons verhaal.’

Tijdens de coronacrisis werkte Elopak gewoon door. De producent van kartonnen drankverpakkingen, onderdeel van een mondiaal Noors concern, werd als ‘essentieel’ gezien en kon met strenge veiligheidsmaatregelen op volle kracht doorproduceren. Hierdoor kreeg het bedrijf niet te maken met een plotseling personeelsverloop, wat bij veel andere ondernemingen wel het geval was. Sterker nog, Elopak lijkt helemaal geen acuut personeelsprobleem te hebben. Storings-, onderhouds- en elektromonteurs zijn weliswaar schaars omdat er te weinig aanwas vanuit de opleidingen is, maar het zorgt niet voor productieproblemen bij Elopak of haar klanten. En terwijl veel Zeeuwse productiebedrijven al volop arbeidsmigranten in hun ploegen hebben, start Elopak volgend jaar met het inzetten van twee Spaanse stagiairs. De vraag is alleen: hoe lang gaat dit nog goed?

Goede reputatie

Veli Eryürük is Elopak’s Senior HR Officer. Als geboren en getogen Terneuzenaar kent hij Elopak al lang. Tijdens zijn studie Management, Economie en Recht had hij er diverse vakantie- en weekendbaantjes: ‘Stapelen van verpakkingen die uit de machine komen. Dat soort werk.’ Na zijn studie werkte Veli als intercedent bij een uitzendbureau onder andere voor Elopak: ‘Ik heb in die tijd voor veel organisaties gewerkt. Elopak blonk echt uit in de manier waarop zij met mensen omgaan.’ Sowieso heeft Elopak volgens Veli een goede reputatie in Zeeuws-Vlaanderen en aan de ‘overkant’: ‘Al jaren komen Zeeuwse jongeren bij ons werken tijdens vakanties en weekends. Hierdoor leren zij Elopak kennen als een leuk bedrijf en goede werkgever. Soms blijven ze plakken. Dit is de laatste jaren wat minder, omdat steeds meer Zeeuwse jongeren buiten Zeeland gaan studeren. Maar toch blijven ze ons vinden.’

In je kop zitten

Ook Veli zelf werd verleid om bij Elopak te komen werken: ‘De huidige HR Manager vroeg me 12 jaar geleden om koffie te komen drinken.’ Is hij het levend bewijs dat het werkt om jongeren al vroeg met een bedrijf kennis te laten maken? ‘Absoluut. Het bedrijf gaat toch in je kop zitten. Tegenwoordig is het niet meer zo makkelijk om jongeren van 18 jaar en ouder in een productiebedrijf te laten werken, omdat productieprocessen ingewikkelder zijn. Toch moet je elke gelegenheid aangrijpen om de jeugd aan je te binden. Daarom proberen wij op alle relevante scholen ons gezicht te laten zien. Ook werken we via het Huis van de Toekomst samen met andere Zeeuwse bedrijven en overheden om evenementen voor jongeren te organiseren zoals de Techniek Experience en Girls Day.’

Uitdagingen aangaan

Toch gaat de krappe arbeidsmarkt ook Elopak niet voorbij. De ongeveer 500 medewerkers in Terneuzen zijn met een gemiddeld aantal dienstjaren van 15 jaar zeer loyaal, maar bijna 200 medewerkers zijn 50 jaar of ouder. Er gaan dus veel mensen binnen afzienbare tijd met pensioen. Zij moeten allemaal worden vervangen. Daarnaast merkt Veli dat het aantal sollicitaties op vacatures sterk is afgenomen: ‘Zes jaar geleden hadden we 50 sollicitanten op een vacature voor een operator. Nu kom je niet eens aan vijf. Monteurs zijn helemaal schaars geworden. Dus hoewel wij geen acuut personeelsprobleem hebben, maken wij ons uit alle macht klaar om de uitdagingen in de toekomst aan te kunnen gaan.’

Duurzame inzetbaarheid

Een van de uitdagingen is om werknemers zo lang mogelijk voor het bedrijf te behouden. Daarom zet Elopak sterk in op duurzame inzetbaarheid, zegt Veli: ‘We bieden allerlei activiteiten aan voor sport en vitaliteit, flexibele werktijden voor dagdiensten en mogelijkheden voor thuiswerken. Bij elke verandering in ons productieproces houden we rekening met ergonomie. Ook hebben we een bedrijfsfysiotherapeut, die elke twee weken langskomt en in de fabriek en op kantoor met onze mensen spreekt en advies geeft.’

Employer branding

De grootste uitdaging is echter het werven van nieuwe medewerkers. ‘En die pluk je niet meer zomaar van de straat’, aldus Veli. Daarom zet Elopak sinds twee jaar alles op employer branding: het aantrekkelijk maken van het bedrijf als werkgever. Opvallend, omdat Elopak al een goede reputatie in de wijde regio had. ‘Klopt. Toch ontdekten we dat veel mensen ons niet kennen. Best bijzonder. We zijn de grootste fabriek van Elopak wereldwijd en maken in Terneuzen 4,5 miljard drankverpakkingen per jaar. De meeste mensen hebben elke dag wel een melkpak van ons in handen. Toch zijn wij altijd terughoudend geweest in het onszelf promoten. Maar dat kan tegenwoordig echt niet meer.’

Meer sollicitanten

Met employer branding wil Elopak zich onderscheiden naar potentiële werknemers. Het hart is de website werkenbijelopak.nl. Hierop staan de actuele vacatures van het bedrijf, die door video’s van huidige medewerkers worden begeleid. Zij vertellen wat het werk inhoudt en waarom zij Elopak als bedrijf en werkgever waarderen. Veli: ‘Onze eigen mensen vertellen ons verhaal. Dit zegt veel meer dan een kale vacaturetekst. Bovendien zijn we openhartig over het salaris. We vermelden exact wat je kunt verdienen. Zo is het voor de kandidaat duidelijk en voorkom je onderhandelingen waar je niet uit komt. Ook hebben we de aanmeldprocedure vereenvoudigd. Met het invullen van een paar gegevens kan je al solliciteren. Wij bellen de kandidaat vervolgens binnen 5 werkdagen.’ De vacatures, filmpjes en andere Elopak-berichten worden uitgebreid gedeeld op social media. Op meer kanalen dan voorheen. ‘En het werkt’, zegt Veli. ‘Ik krijg steeds vaker berichtjes van kandidaten die zich melden omdat ze een post van ons op Facebook of Instagram hebben gezien. Wij krijgen nu dus daadwerkelijk meer sollicitanten.’

#heretostay

In het kader van employer branding onderneemt Veli met zijn HR-collega’s nog meer activiteiten: ‘Elke week versturen we een nieuwsbrief naar onze medewerkers. We hebben kernwaarden van ons bedrijf gedefinieerd en medewerkers als ambassadeurs benoemd, die deze kernwaarden uitdragen. Zij zijn op posters in het hele bedrijf te zien. We hebben ook een levensgroot melkpak gemaakt waar onze employer branding hashtag #heretostay op staat. Medewerkers kunnen op het melkpak schrijven waarom zij ‘here to stay’ zijn. Ook kunnen ze bij het melkpak met hun team op de foto om een leuke prijs te winnen. Daarnaast hebben we een beloningsmodel geïntroduceerd voor vaste medewerkers die een nieuwe collega aandragen.’

Heel veel waard

Hoewel het project employer branding nog te kort loopt om harde resultaten te kunnen overleggen, vindt Veli het voorlopige succes hoopgevend: ‘Wij beseffen best dat het in de toekomst misschien niet genoeg blijkt te zijn en dat wij net als andere productiebedrijven aanvullende maatregelen zullen moeten nemen. Maar het is heel mooi om op deze manier ons verhaal te vertellen. Het geeft ook veel trots en overtuiging binnen het bedrijf. Goede employer branding kost best veel tijd en geld. Maar als je, puur met jouw verhaal, nieuwe mensen voor jouw bedrijf kan winnen, dan is dat heel veel waard.’

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat bedrijven nog meer na moeten denken over hun werknemers en hun personeelsbeleid. In sommige sectoren verdwijnen banen, tijdelijk of structureel. Andere werkgevers staan te springen om nieuwe medewerkers. Beide groepen hebben hun eigen uitdaging. Het project Blik op de Toekomst helpt ondernemers met die uitdaging. Lees hier meer >

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement