‘Je hebt elkaar allemaal nodig’ | Peggy Kakebeeke | Euro-Rijn XL Logistics

Moerdijk is een winderig en grauw industriegebied op deze regenachtige dag. Het weerhoudt Peggy Kakebeeke (47) echter niet om buiten de foto’s te maken. ‘We zijn een logistiek bedrijf. Vrachtwagens en bedrijfshallen zijn dan de logische achtergrond voor een foto’, zegt Peggy stellig. Peggy geeft leiding aan Euro-Rijn Xl Logistics dat zich heeft toegelegd op het palletiseren van de inhoud van containers, die per boot in de haven van Moerdijk aankomen. 105 mensen in vaste dienst en een ruime flexibele schil verwerken wekelijks zo’n 500 tot 700 containers. Peggy is een van de weinige vrouwelijke managers in deze bedrijfstak. ‘Iedereen heeft z’n kwaliteiten. Die zet ik in en ik ben eerlijk over de dingen die ik doe en laat. Ik heb ervoor gekozen om niet boven de groep te staan, maar in de groep.’ Tijdens het gesprek met koffie en de gevulde bitterkoek geeft ze daarvan het bewijs. Collega’s worden betrokken bij het gesprek, om ook hun visie te geven over onderwerpen als werken in de logistiek, goed werkgeverschap en het werven van nieuwe medewerkers. ‘Wij zijn immers één team, dragen samen de lusten en lasten en zijn samen verantwoordelijk’, legt Peggy uit.

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

Andere aanpak maakt het werk interessanter

Als Peggy twee keer wordt uitgeloot voor de studie Bedrijfskunde, bladert ze door een boekje met opleidingen. Bij de opleiding Logistiek maakt ze de keuze: “dat is iets voor mij”.  Ze is de enige vrouwelijke student. ‘Bij de gymles waren het 30 mannen en 1 vrouw’, zegt ze met een lach. Al tijdens haar studie wordt duidelijk dat Peggy over leidinggevende kwaliteiten beschikt. ‘De logistiek is vooral hiërarchisch georganiseerd en wordt geleid door mannen. Ik bewijs dat het anders kan in de logistiek. Menselijk, maar heel duidelijk aan de voorkant. Met de medewerkers stellen we de kaders vast en maken gezamenlijk keuzes en werkafspraken. Ook de werkvloer praat mee. Want zij doen het werk en weten wat goed is. Deze aanpak maakt het werk voor iedereen veel interessanter en afspraken worden beter nagekomen. En niet onbelangrijk: mensen krijgen oprechte aandacht en voelen zich gehoord.’

‘De logistiek is vooral hiërarchisch georganiseerd en wordt geleid door mannen. Ik bewijs dat het anders kan in de logistiek. Menselijk, maar heel duidelijk aan de voorkant.'

Laten zien dat het leuk is

Om meer mensen te trekken voor de logistiek wil Peggy vooral laten zien dat leuk is in deze sector. ‘Tijdens corona hebben een aantal mensen een overstap gemaakt vanuit de horeca naar de logistiek. En ze zijn gebleven’, zegt Peggy trots.  ‘We doen er alles aan om logistiek een beter imago te geven, door een goede werkgever te zijn. En dat gaat verder dan een goed salaris, mooie werkplek en reiskostenvergoeding. We vragen ook bewust naar wat de medewerker zelf prettig vindt, bijvoorbeeld op het gebied van opleidingen. Dan is het niet vrijblijvend en de medewerker investeert zelf tijd. We bieden verder een grote keuze aan werkkleding, gratis dranken en fruit en regelmatig staat er een vis- of ijskraam. Uit de reacties maken we op dat deze secundaire voorwaarden worden gewaardeerd.’

‘Tijdens corona hebben een aantal mensen een overstap gemaakt vanuit de horeca naar de logistiek. En ze zijn gebleven.’

Kennismaken met logistiek

De logistieke sector kent al decennia een grote vraag naar medewerkers en voor de komende jaren wordt geen grote verandering verwacht. ‘Robotisering staat nog in de kinderschoenen en oplossingen om het met minder mensen te doen, liggen niet voor het grijpen’.  Het bedrijf biedt daarom ruimte aan stagiaires, BBL’ers en afgestudeerden om kennis te maken met de logistieke sector. ‘Wij zetten verder in op zij-instromers en bieden hun een hybride leervorm, door werk en opleiden te combineren’, legt Peggy uit. ‘Een uitzendbureau zoekt daarvoor de kandidaten en maakt een kwalitatieve match.’  Met instanties zoals het Werkgeversservicepunt (WSP) heeft Peggy geen ervaring. ‘Belangrijk is de kwaliteit van de match, door mensen naar het juiste werk toe te leiden. We moeten werken weer leuk maken’, benadrukt Peggy.

Krachtvoer Peggy Kakebeeke:

  • Als zelfsturende teams nog te ver weg liggen, zijn zelf-organiserende afdelingen een alternatief
  • Met goede secundaire arbeidsvoorwaarden kan het bedrijf zich onderscheiden van de rest.
  • Zet de deur open voor zij-instromers en bied hun een hybride leervorm, door werk en opleiding te combineren.

In de tweede serie Krachtvoer voor ondernemers gaat Ton Gimbrère in gesprek over de Brabantse arbeidsmarkt met bijzondere ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Bij ieder gesprek neemt hij iets lekkers mee voor bij de koffie. Hij trakteert op dé lokale specialiteit uit de stad van de ondernemer. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.

Bekijk hier de online publicatie met de eerste 25 Krachtvoerverhalen.

Gevulde bitterkoek  van Bakker Van Der Steen uit Made

Gevulde bitterkoek is een lekkernij die met name in West-Brabant veel wordt gegeten. Deze koek met botercrème en chocolade is een echte hardloper in het assortiment van deze bakker uit Made. Naast lekkere gebakjes, maken bakkers ook lekkernijen die langer houdbaar zijn in de koeling. De gevulde bitterkoek kun je, als je wilt, een week bewaren.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement