Sommige werknemers gaan ondanks alle waarschuwingen op vakantie naar een gebied waarvoor code oranje geldt. Daarmee worden werkgevers dit vakantieseizoen geconfronteerd met een nieuw vraagstuk: hoe moet ik omgaan met werknemers die verplicht in quarantaine zitten? De overheid adviseert deze reizigers namelijk dringend om bij thuiskomst twee weken in quarantaine te gaan. Moet je als werkgever dan opdraaien voor de kosten van werknemers die niet kunnen thuiswerken?
Dit verzuim valt in de risicosfeer van de werknemer. Gewaarschuwde werknemers kiezen er namelijk bewust voor om iets te doen waardoor ze vervolgens twee weken niet kunnen werken. Het is hierbij wel belangrijk dat je als werkgever aannemelijk kunt maken dat je werknemer die bewuste keuze heeft gemaakt. Stel daarom duidelijke regels op en communiceer deze met je personeel. Op die manier voorkom je dat je werknemer later kan zeggen dat hij niet wist dat het negeren van code oranje tot onbetaald verlof zou leiden.
Dit geldt echter alleen voor werknemers die moedwillig zijn afgereisd naar een gebied waarop code oranje van toepassing is. Als de werknemer afreist naar een veilig gebied en de status tijdens het verblijf wordt bijgesteld naar code rood of oranje, komen de twee weken quarantaine voor rekening van de werkgever. Hetzelfde geldt als uit contactonderzoek blijkt dat de werknemer in aanraking is geweest met een besmet persoon.
De coronacrisis leidt tot situaties die voor iedereen nieuw zijn. Ook voor rechters is dit een nieuw vraagstuk. Er zijn nog geen vergelijkbare zaken om op terug te vallen. Duidelijke regels zijn daarom belangrijker dan ooit. Het inhouden van loon is een relatief zware sanctie die door werknemers niet altijd geaccepteerd zal worden. VNO-NCW Brabant Zeeland raadt dan ook aan om bij twijfel altijd gedegen juridisch advies in te winnen.