Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Doorbelasten van hogere kosten: mag dat? | ABAB Legal

Tijdens de corona-pandemie zijn de kosten van bouwmaterialen in korte tijd snel gestegen. De prijs om een container vanuit China naar Nederland te laten overvaren is nu torenhoog. En door de oorlog tussen Oekraïne en Rusland zijn onder meer de gas- en benzineprijs door het dak gegaan. Mag u deze kosten doorbelasten aan uw klant?

Reinier-John Koopman, Jurist ondernemingsrecht bij ABAB Legal

 

Hoofdregel: afspraak is afspraak

Het Nederlandse recht en dus ook het handelsverkeer heeft als uitgangspunt dat contracterende partijen elkaar aan de gemaakte afspraken mogen en kunnen houden. In veel algemene voorwaarden is om die reden dan ook opgenomen dat de leverancier, onder omstandigheden, kostenverhogingen aan de klant mag doorbelasten, vaak gekoppeld aan een percentage. In ruil daarvoor mag de klant, als de verhoging hoger is dan het genoemde percentage de overeenkomst ontbinden.

Als in de algemene voorwaarden niets wordt vermeld over een dergelijk recht tot doorbelasting van hogere kosten, moet dit tijdig met de klant besproken worden. De klant kan de opdracht dan annuleren of de inhoud van de overeenkomst in onderling overleg aanpassen. Bijvoorbeeld door een deel van het werk uit te laten voeren. Communicatie en onderling overleg vormen hier de sleutel tot succes.

Ondernemersrisico

Als uw klant niet akkoord gaat en er geen oplossing wordt bereikt, kunnen de kosten niet worden doorbelast. Daarnaast kan de overeenkomst door u evenmin zomaar worden neergelegd. Stijgende prijzen vormen een ondernemersrisico en dat betekent dat u de kosten zelf draagt, tenzij er sprake is van onvoorziene omstandigheden. Van een onvoorziene omstandigheid is slechts zelden sprake. Concreet houdt dit bij een starre klant in dat geleverd moet worden tegen de overeengekomen prijs. U kunt hierdoor zelfs verplicht worden om onder kostprijs te leveren, wat natuurlijk geen gezond businessmodel is en zelfs tot een faillissement kan leiden.

Het is dus zeer de moeite waard uw algemene voorwaarden af te stoffen en te (laten) beoordelen of de voorwaarden voldoende actueel zijn.

 


Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses  en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.

Meer informatie over onze partners >>

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement