Bedrijfsleven wil actie voor Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat: ‘Een goede leersGOL over hoe het niet moet!’

Alle betrokken publieke instanties moeten nu echt samen een oplossing vinden voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Die oproep doen het Waalwijks Bedrijvenplatform (WBP) en ondernemersvereniging VNO-NCW Brabant Zeeland. “De besluitvorming over de GOL laat nu al drieënhalf jaar op zich wachten. Het gevolg is dat dat de GOL als oplossing an sich ter discussie staat en er zelfs extra stappen moeten worden gezet om het gebied tussen Waalwijk en Den Bosch goed ontsloten te houden,” aldus Coert van Caem, voorzitter WBP. Aanleiding is de nieuwe vertraging bij de Raad van State, die een uitspraak moet doen.

Van slimme oplossing tot hoofdpijndossier

Op 1 oktober zou eigenlijk gestart worden met de uitvoering van de GOL, maar dat is dus niet meer haalbaar. Waar de GOL bedoeld was als slimme oplossing om het gebied langs de A59 tussen Waalwijk en Den Bosch goed ontsloten te houden, duurt de voorbereiding alleen al dermate lang dat het oplossend vermogen van het project zelf nu ter discussie staat. Tot overmaat van ramp leidt het oponthoud ook tot vertraging bij de projecten Haven 8 en de nieuwe insteekhaven van Waalwijk. Het Noordelijke gedeelte van de GOL dient namelijk als ontsluitingsweg voor de daar gelegen bedrijventerreinen en de haven.

‘’Dit komt de ontwikkeling van Waalwijk niet ten goede,’’ vervolgt Van Caem. “De insteekhaven moet het multimodale goederenvervoer van logistieke hotspot Waalwijk vergroten. Dit lukt nu niet, waardoor ook de CO2-besparing tegen zal vallen.”

A59 verbreding inmiddels ook noodzakelijk

“Inmiddels moeten we ook realistisch gaan nadenken over de verbreding van de A59”, zeggen de voorzitters van de betreffende regio’s van VNO-NCW Brabant Zeeland. “We zijn namens VNO-NCW Brabant Zeeland betrokken bij de verstedelijkingsakkoorden in de regio en de daaraan gekoppelde Regionale investeringsagenda. Als de komende jaren in Oosterhout, Waalwijk, Den Bosch en Oss duizenden woningen gebouwd worden, komt de bereikbaarheid verder onder druk te staan. Een robuuste A59 -corridor is dus een must. De toename van thuiswerken daarin geen verschil. We hoeven niet te vertellen dat de files weer terug zijn, die verbreding is dus geen luxe.”

Vragen over dit bericht kunt u richten aan:

Rik Derksen | Belangenbehartiger infrastructuur
derksen@vnoncwbrabantzeeland.nl
06-59947415

Marloes Rijken | Regiomanager VNO-NCW Midden-Brabant
rijken@vnoncwbrabantzeeland.nl
06-303416 23

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement