‘Personeel binden door dienend leiderschap’ | Sanne Schepers, directeur Afdeling Online Helmond

Werkgevers van groeiende bedrijven doen van alles om nieuwe werknemers voor hun bedrijf te winnen. Maar in alle ijver vergeten ze de achterdeur. Hoe bind je je huidige medewerkers aan je onderneming? ‘Probeer het eens met dienend leiderschap’, zegt Sanne Schepers van Afdeling Online. ‘Dit kan echt in elk bedrijf.’

Tekst: Paul Welling | Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

Ze wonnen de FD Gazellen twee keer na elkaar. In 2019 en 2020, categorie Klein, regio Zuid. Sinds de start in 2012 groeide online marketingbureau Afdeling Online in Helmond snel, zowel in omzet als personeel. Corona zette het bedrijf even op pauze, maar sinds augustus vorig jaar gaat het weer helemaal los. ‘Online marketing was al een groeimarkt. Nu is het echt booming business’, zegt directeur Sanne Schepers (32). Samen met haar echtgenoot Jaap richtte ze het bedrijf op. Zij vanuit haar creatief-communicatieve ervaring. Hij vanuit zijn commerciële achtergrond. ‘We volgden het klassieke bierviltje-scenario in een café. Naam bedenken, wat gaan we doen? Op de wandeling naar huis wisten we het: wij zijn een verlengde afdeling van onze klanten voor online marketing. Collega’s. Afdeling Online.’

Nieuwe waarden

Sanne en Jaap zijn millennials die werken met millennials in een bedrijfstak die zelfs nog jonger is. Daar horen de nieuwe waarden van die generatie bij. Bijvoorbeeld dat je niet alles kapot hoeft te analyseren voordat je iets nieuws begint. ‘Is het verstandig om als partners te gaan samenwerken? Hoeveel fouten gaan we maken? We dachten erover na. Maar gingen het toch gewoon doen.’ Inmiddels telt Afdeling Online 20 medewerkers, zijn Sanne en Jaap nog steeds samen, nu mét zoontje Charlie, en is het bedrijf zeer succesvol. En ja, er zijn fouten gemaakt: ‘Een medewerker zette een nul te veel achter het online mediabudget van een klant. Maar hier leer je van.’ Een andere waarde van de millennials-generatie is het delen, en ook dit brengt Sanne met verve in praktijk: ‘Wij houden kennis niet angstvallig voor onszelf als verdienmodel, maar hebben juist een eigen opleiding en leerplatform waar onze klanten gratis kunnen leren over het vak. Kannibalisme van onze omzet? Nee. Wij geloven dat als je iets weggeeft, het een keer terugkomt. Of misschien niet, en dan is het ook goed.’

‘Wij houden kennis niet angstvallig voor onszelf als verdienmodel, maar hebben juist een eigen opleiding en leerplatform waar onze klanten gratis kunnen leren over het vak. Kannibalisme van onze omzet? Nee. Wij geloven dat als je iets weggeeft, het een keer terugkomt. Of misschien niet, en dan is het ook goed.’

Leuk werk

Een derde typisch kenmerk van millennials is iets wat in veel traditionele bedrijven onvoldoende aandacht krijgt: het werk moet ook leuk zijn. ‘Millennials willen blij worden van hun werk. Zo simpel is het. Dus moet je als werkgever proberen om het werk zo leuk en interessant mogelijk te maken, aldus Sanne. ‘De intensieve betrokkenheid die Sanne bij haar personeel toont is echt super. Dit kom ik weinig tegen’, zegt Maurice Manders. Hij is een van de projectleiders van het project Blik op de Toekomst van VNO-NCW Brabant Zeeland. Voor dit project bezocht Manders de afgelopen tijd werkgevers in Helmond en de Peel met de vraag of ze, vanwege corona of om een andere reden, ondersteuning bij hun personeelsbeleid kunnen gebruiken. ‘Sanne’s verhaal sprong eruit. Haar stijl van leidinggeven is verfrissend en inspirerend. Ze is een jonge ondernemer die niet alleen kijkt naar het aantrekken van nieuw personeel, maar er ook alles aan doet om haar huidige medewerkers te behouden door ze aan het bedrijf te binden. Dit laatste wordt door werkgevers weleens vergeten. Ook merk ik dat veel werkgevers niet weten hoe millennials in de wereld staan. Dit zouden zij echt tot zich moeten nemen.’

Dienend leiderschap

Sanne noemt haar stijl van leidinggeven dienend leiderschap: ‘Ik las dit ergens en dacht: dit is precies wat wij proberen te doen. Ik wist niet dat hier een term voor was. Het betekent dat je als leidinggevende niet boven je medewerkers gaat staan maar juist eronder. Wat heeft mijn team nodig om hun werk goed te kunnen uitvoeren? Het belangrijkst om hierachter te komen is door goed te blijven luisteren. Daarom hebben wij elke zes weken een coachingsgesprek met elke medewerker: waar ben je mee bezig, wat vind je lastig, wat heb je nodig, welke certificaten ga je halen, heb je tips voor mij of het bedrijf? De medewerker voelt zich gehoord en gesteund, en ik krijg waardevolle inzichten in het welzijn van mijn bedrijf. We doen dit zo vaak omdat één beoordelingsgesprek per jaar volstrekt onvoldoende zou zijn, een eeuwigheid in ons vak. Maar ook in andere bedrijfstakken zou de frequentie van dit soort gesprekken een stuk omhoog kunnen. Je doet het niet alleen voor je werknemers, maar ook voor jezelf.’

'Wij hebben elke zes weken een coachingsgesprek met elke medewerker: waar ben je mee bezig, wat vind je lastig, wat heb je nodig, welke certificaten ga je halen, heb je tips voor mij of het bedrijf? De medewerker voelt zich gehoord en gesteund, en ik krijg waardevolle inzichten in het welzijn van mijn bedrijf.'

Persoonlijke ontwikkeling

Om zichzelf te ontwikkelen krijgen de medewerkers van Afdeling Online alle ruimte om een opleiding te volgen. Daarnaast krijgen ze elk jaar een persoonlijk opleidingsbudget van duizend euro, dat ze vrij mogen besteden aan bijvoorbeeld boeken, webinars of congresbezoek. Ook krijgt iedereen elke maand twee uur extra uitbetaald om examens te halen buiten werktijd, zegt Sanne: ‘Als online marketeer moet je de skills van je vak bijhouden. Hiervoor moet je examens halen. Dit kun je niet in de drukte van het werk doen.’

Verrassingen

Toch zijn coachingsgesprekken en persoonlijke ontwikkelingsplannen niet genoeg om millennials aan je bedrijf te binden. Het moet, zoals gezegd, ook leuk zijn. Dit begint met de sfeer in het monumentale pand van Afdeling Online, dat huiselijk en kleurrijk is ingericht. Sanne: ‘Ik lees in managementboeken dat je je kantoor vooral niet moet inrichten als thuis. Dat is hier dus mislukt.’ Verder verzint Sanne met haar office manager leuke verrassingen voor haar team: ‘In groepjes van twee lunchen in de Helmondse kasteeltuinen met picknickmand. Met het hele team gaan shoppen in een modezaak, met een personal shopper voor iedereen. Samen onze eigen sneakers ontwerpen of met zijn allen tijdens corona op afstand dezelfde film kijken, met een opgestuurd zakje popcorn. Het kost echt niet veel tijd en geld om leuke dingen te organiseren. Wij werken natuurlijk in een vak waar je sowieso al creatief over dingen nadenkt. Maar ook in traditionele bedrijven zullen medewerkers het waarderen als je het regelmatig net iets anders dan anders doet.’

Probeer het eens

De vraag is: werkt het? Zorgt het binden van medewerkers ervoor dat zelfs millennials wat langer bij het bedrijf blijven? Sanne: ‘Het is in elk geval economisch een verstandige keuze, omdat werknemers behouden nog altijd goedkoper is dan nieuwe mensen werven. Maar het voorkomen dat mensen vertrekken is niet mijn hoofddoel. Het binden is in eerste instantie bedoeld om mensen zich prettig te laten voelen, zodat ze betere prestaties kunnen leveren en zich beter kunnen ontwikkelen. Hierdoor raken ze automatisch enthousiast over hun werk en het bedrijf. Ons ziekteverzuim is niet voor niets heel laag. Maar jobhoppen zit nu eenmaal in de aard van millennials. Ook wij zagen een paar mensen vertrekken. Soms kom je er niet eens achter waarom. Dit is best frustrerend als je er alles aan doet om medewerkers te faciliteren en tevreden te stellen. Maar ook ik heb geleerd dat je als werkgever een dikke huid moet kweken. En het mag werkgevers er zeker niet van weerhouden om die extra stap voor hun personeel te zetten. Het principe van dienend leiderschap is hier heel geschikt voor, vooral als je het ook nog leuk maakt. Je blijft zelf de leider die de grote lijnen uitzet en mensen motiveert om het hogere doel te bereiken. Maar je doet het eerder samen met ze dan dat je ze opdrachten geeft. Zo maak je het werk ook voor jezelf veel leuker. Probeer het eens. Dienend leiderschap. Het kan echt in elk bedrijf.’

De coronacrisis zorgt ervoor dat bedrijven na moeten denken over hun werknemers en hun personeelsbeleid. Daarbij zijn er grote verschillen. Er zijn sectoren waar banen, tijdelijk of structureel, verdwijnen. Er zijn ook werkgevers die nog steeds staan te springen om nieuwe medewerkers. Beide groepen staan voor een verschillende uitdaging. Het project Blik op de Toekomst helpt ondernemers met die uitdaging. Lees meer >>

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement