Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Werkgevers onderschatten financiële problemen van medewerkers: wat te doen? | Aon

Bij vitaliteit denken we vaak aan de fysieke en mentale kant van welzijn. Maar vergeet de financiële situatie van uw medewerkers niet. De huidige hoge inflatie en fors gestegen energieprijzen kunnen impact hebben op hun koopkracht. Een goede werkgever heeft aandacht voor de financiële fitheid van medewerkers. Als hun geldzaken nu en voor de toekomst op orde zijn, verlaagt dit geldstress en vergroot dit hun werkgeluk. En daar profiteert de hele organisatie van.

Astrid van Helvoort, Director Business Development Aon

Uit onderzoek blijkt dat mensen met geldzorgen zich minder goed concentreren en 20% minder productief zijn. Mensen kunnen veel financiële stress ervaren over bijvoorbeeld schulden, het kopen van een huis of grote veranderingen in het leven. Denk daarbij aan het krijgen van kinderen, trouwen of scheiden of met pensioen gaan. Geldstress heeft grote invloed op de gezondheid, het geluk en de prestaties van medewerkers. Investeer daarom in het financieel welzijn van medewerkers en zorg voor goede begeleiding en informatie over geldzaken.

Stress leidt tot uitval

Wanneer er stress over geldzorgen langere tijd aanhoudt, kan dit een negatieve invloed hebben op zowel de mentale als fysieke gezondheid. Dat is ook voor werkgevers niet wenselijk. Onderzoeken tonen aan dat een medewerker met financiële problemen een werkgever ongeveer 13.000 euro per jaar kost als het gaat om verlaging van de productiviteit (en mogelijk de bedrijfsomzet), verhoging van het ziekteverzuim en de administratieve kosten bij een loonbeslag. Doorbreek daarom het taboe en bespreek financiële gezondheid met uw medewerkers.

Kans voor de werkgever

Een financieel ‘fitte’ huishouding is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de medewerker zelf. Maar ook als werkgever speelt u hierbij een belangrijke rol. Vier op de vijf medewerkers wil graag dat hun werkgever hen helpt met het geven van financiële informatie en inzicht, bijvoorbeeld op het gebied van pensioen, hypotheek, verzekeringen, belastingen en toeslagen. Voor de werkgever ligt hier dus een kans.

Gelukkiger en productiever

Bied uw medewerker regelmatig de mogelijkheid om hun financiële situatie te evalueren, en daardoor mogelijke financiële stress te helpen verlichten. Financieel welzijn gaat over financiële behoeftes, over de gewenste toekomst, over de werk- en gezinssituatie maar ook over dromen die uw medewerker heeft. Als geldzaken nu en voor de toekomst op orde zijn, draagt dit voor een groot deel bij aan het geluk en daarmee productiviteit van uw medewerker.

Voor meer informatie over Financieel Fit klik hier of neem contact op met Astrid van Helvoort

 

Astrid van Helvoort
e-mail: astrid.van.helvoort@aon.nl.

 

 

 

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement