Nieuwe ontwikkelingen betekenen risico’s, maar ook kansen.
Waardegerichte inkoop is een inkoopstrategie waarbij bedrijven niet alleen kijken naar de prijs van producten en diensten, maar ook naar factoren als kwaliteit, kosten gedurende de totale levensduur, duurzaamheid, leveringsbetrouwbaarheid en sociale verantwoordelijkheid. De strategie dient er enerzijds voor om problemen, zoals schadeclaims en terugroepacties, te voorkomen. Anderzijds is het een middel om u te onderscheiden van de concurrentie.
Bedrijven zijn steeds meer afhankelijk van een complex netwerk van ketenpartijen. Welke producten en diensten u afneemt en met welke leveranciers u samenwerkt, bepaalt voor een belangrijk deel de veiligheid en leveringszekerheid van uw bedrijf. Deze keten of supply chain zorgt ervoor dat risico’s steeds meer met elkaar verweven zijn. Om gebreken en incidenten zo veel mogelijk te voorkomen, moeten de zaken bij iedere schakel in de keten op orde zijn. Zeker ook bij het waardegericht inkopen.
Voor bedrijven die waardegericht inkopen zijn dit doorslaggevende vragen bij de contractering. Wanneer u kiest voor veiligheid en zekerheid voor uw organisatie, voor uw afnemers en de consument, kiest u in bovengenoemd voorbeeld voor leveranciers en stakeholders die de juiste maatregelen hebben genomen op het gebied van cyberveiligheid en privacy, eventueel ondersteund met de juiste certificeringen. Het is dan verstandig in uw contracten altijd ‘een digitale paragraaf’ op te nemen waarin duidelijk is vastgesteld wie waarvoor en tot wanneer verantwoordelijk is als het gaat om cyberveiligheid van de geleverde diensten, producten en de data (zowel bij bezit als uitwisseling ervan).
Waardegericht inkopen lukt alleen door vooruit te kijken en te anticiperen op mogelijke nieuwe risico’s waar uw organisatie mee te maken krijgt. Zoals we de afgelopen jaren hebben gezien, kan dit van alles zijn: van de Brexit en COVID-19 tot de oorlog in Oekraïne en klimaatverandering. Allemaal ontwikkelingen waarvan de gevolgen direct en indirect impact hebben op uw bedrijfsvoering. Denk aan de schaarste in grondstoffen, oplopende energieprijzen, stagnatie in de toeleveringsketen en cyberrisico’s. Forse uitdagingen voor zowel grotere bedrijven als het mkb.
Maar wat zijn de nieuwe risico’s voor uw organisatie? En welke maatregelen kunt u nu al nemen om goed voorbereid te zijn? Met de New Risks Scan van Aon krijgt u inzicht in de huidige situatie van uw bedrijf en weet u hoe u ervoor staat. De scan is een innovatieve tool waarmee wij samen met u uw actuele en meest impactvolle, nieuwe risico’s inzichtelijk maken en u advies geven op het gebied van:
Samen met uw gecertificeerde risicomanager doorloopt u in anderhalf uur de scan en ontvangt u direct een digitaal rapport met:
De wereld om ons heen is de afgelopen jaren flink veranderd. En ook in de toekomst staan we voor flinke uitdagingen, zoals artificiële intelligentie en vergrijzing die op dit moment al invloed hebben op het waardegericht inkopen. Inkoop is niet alleen belangrijk voor de broodnodige kostenbesparing, maar ook steeds meer een strategisch middel om u te onderscheiden, om uw doelstellingen rond omzet, duurzaamheid, klanttevredenheid en reputatie te behalen.
Neem dan contact op met Astrid van Helvoort, Director Business Development Aon.
E. astrid.van.helvoort@aon.nl M. 06 – 150 66 299