Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Stappenplan: Van start met pensioencommunicatie | AON

Uw medewerkers in 5 stappen financieel voorbereid op later

Pensioen is voor later, zo denken de meeste van uw medewerkers. Dat is zeker waar, maar ze bouwen het nú op. De beslissingen van vandaag en de omstandigheden die nu spelen, bepalen hun pensioen voor later.  Veranderingen in het privéleven, wetgeving, functie of een sabbatical. Stuk voor stuk zaken die het toekomstig pensioen van uw medewerkers raken. Goede pensioencommunicatie is daarom essentieel. In dit stappenplan leest u hoe u dit stap voor stap aanpakt, en welke voordelen het voor u als werkgever met zich meebrengt.

Astrid van Helvoort, Director Business Development, Aon

Direct het stappenplan downloaden? Scroll dan door naar beneden 

Stap #1 Kennis over pensioen en de pensioenregeling

Als werkgever wilt u in staat zijn om de vragen van uw medewerkers over het pensioen te kunnen beantwoorden. Daarom is het allereerst van belang dat uw algemene kennis over het pensioen en de pensioenregeling op orde is. Door middel van het volgen van specifieke cursussen over de basisbeginselen van het pensioen haalt u deze kennis in huis. Hierdoor kunt u uw medewerkers proactief wijzen op belangrijke ‘pensioen momenten’ in hun leven.

  • Goed werkgeverschap: Pensioen onder de aandacht brengen
  • Proactief informeren leidt tot waardering

Stap #2 Centrale plaats voor pensioen informatie

Zorg dat de drempel naar het verkrijgen van pensioeninformatie zo laag mogelijk is. Maak deze informatie eenvoudig beschikbaar voor uw medewerkers. Hierdoor kunnen zij op ieder gewenst moment informatie verkrijgen over de eigen pensioenregeling en zich in het onderwerp verdiepen. Koppel informatie daarnaast aan grote thema’s, zodat uw medewerker meer gevoel krijgen bij het onderwerp pensioen.

  • Medewerkers zullen eerst zelf op zoek gaan naar een antwoord op hun pensioenvraag
  • U krijgt gerichtere vragen van uw medewerkers
  • U verhoogt het pensioenbewustzijn binnen uw organisatie

Stap #3 Communicatieplan

Wanneer het kennisniveau en de informatievoorziening op orde is, gaat u van start met het communicatieplan. Er wordt namelijk van u als werkgever verwacht dat u uw medewerkers over hun pensioen informeert. Wanneer u hiermee start, is het van belang dat u dit doorlopend blijft doen. Er spelen wijzigingen bij de medewerkers zelf, bij het bedrijf en in de wereld om ons heen. Met een jaarkalender worden uw medewerkers doorlopend geïnformeerd en op specifieke momenten ook geadviseerd.

  • Een goede start bij nieuwe medewerkers, die direct goed worden geïnformeerd
  • U verhoogt het pensioenbewustzijn binnen uw organisatie
  • Uw medewerkers worden gestimuleerd om met pensioen aan de slag te gaan
  • Medewerkers zonder financiële stress zijn 20% productiever

Stap #4 Specifieke informatie per doelgroep

Uw medewerkers bevinden zich in verschillende levensfases. Het is belangrijk om de pensioeninformatie aan te bieden die past bij de belevingswereld van de verschillende medewerkers. Door bij uw medewerkers uit te vragen hoe vaak en op welke wijze zij informatie willen ontvangen, zorgt u ervoor dat uw medewerkers zich in het eigen pensioen verdiepen. Een communicatiekit per doelgroep helpt hierbij.

  • Persoonlijke aandacht voor uw medewerker leidt tot hogere betrokkenheid en productiviteit
  • Hogere werknemerstevredenheid dankzij de persoonlijke begeleiding
  • Minder verzuim; met name in de groep van 60+ is deeltijdpensioen een oplossing voor het oplopende ziekteverzuim van deze groep

Stap #5 Proactief wijzen op ontwikkelingen

Tot slot is het van belang om uzelf en uw medewerkers proactief op de hoogte te houden van ontwikkelingen op pensioengebied. Dit doet u door de gevolgen van wijzigingen voor uw medewerkers praktisch te maken, en ze te begeleiden bij de keuzes die zij kunnen maken. Om dit goed te doen, is het van belang dat u uw kennis over het pensioen en de pensioenregeling continu blijft onderhouden.

  • Voorkomen van stress bij uw medewerkers
  • Meer bewustwording en waardering onder medewerkers van de op een na duurste arbeidsvoorwaarde
  • Blije medewerkers zonder (financiële) zorgen

 


Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses  en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.

Meer informatie over onze partners >>

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement