Breda, 3 november 2025 – Geen harde toezegging van minister Tieman (infrastructuur) over de A58, maar wél een duidelijke boodschap van ondernemers, gemeenten en bijna 10.000 andere steunbetuigers. Hun oproep: “De A58 is zo belangrijk, die móét verbreed worden.”
Tien jaar geleden werd die verbreding toegezegd. Tot op de dag van vandaag is daar géén werk van gemaakt. Daarom mobiliseerde VNO-NCW Brabant Zeeland het bedrijfsleven, lokale overheden, brancheorganisaties én de samenleving tot het ondertekenen van een gezamenlijke petitie voor verbreding van de A58. Deze petitie overhandigde de werkgeversvereniging vandaag aan minister Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat), die het belang erkende maar geen toezegging deed. “Ik ben hier niet gekomen om een lintje door te knippen, maar om te zorgen dat de A58 op de agenda blijft staan.” En daar zorgt de minister voor. “We starten het project opnieuw en actualiseren de plannen, zodat de verbreding klaarstaat voor het volgende kabinet.”
De A58 is een doorn in het oog van ondernemers, bestuurders en eigenlijk van iedereen, trapt VNO-NCW Brabant Zeeland-directeur Ellen Kroese af. “Het is de slagader van Zuid-Nederland – de levenslijn van onze economie en cruciaal voor de leefbaarheid in de regio. Niet alleen de zuidelijke provincies, maar heel Nederland heeft baat bij een A58 die de groei kan bijbenen.” Eric de Ruijsscher, voorzitter van VNO-NCW Zeeland, vult aan: “We willen blijven bouwen aan een regio waar economie én leefbaarheid samen groeien,” zegt Eric de Ruijsscher. “Dat kan alleen als we investeren in bereikbaarheid.” Die woorden sloten aan op de prangende vraag die Carla Doorn, wethouder in Middelburg, had aan de minister: “Waar moeten de Zeeuwen heen bij het geval van calamiteiten, aangezien het verkeer is dichtgeslibd?”
De A58 staat al jaren in de top van de ANWB-filelijst. Diezelfde ANWB, samen met Bouwend Nederland en TLN, gaf tijdens het werkbezoek een pitch over het belang van de weg. “Als de A58 stilstaat, staat heel Nederland stil. Wij vragen niet om nieuwe onderzoeken, maar om uitvoering. De noodzaak is helder.”
Ook vanuit de gemeenten klonk een duidelijk geluid. Wethouders van Eindhoven tot Middelburg benadrukten dat de verbreding niet alleen een extra rijbaan oplevert voor de automobilist: het gaat om de toekomst van Zuid-Nederland. Stijn Smeulders, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant, onderstreept dat. “De A58 is één van de belangrijkste verkeersaders van Zuid-Nederland. De files hier raken de hele Brabantse economie. We hebben als provincie al honderden miljoenen geïnvesteerd in wegen, spoor en waterverbindingen. Zonder verbreding van de A58 komt het allemaal tot stilstand.” De gedeputeerde maakt een treffende vergelijking: “De A58 is als een auto van 46 jaar oud: je kunt er niet meer op vertrouwen. We moeten nu echt doorpakken.”
Minister Tieman geeft toe dat de A58 de hele samenleving raakt, maar doet geen toezegging over een startdatum van de verbreding . “Er is extra asfalt nodig. Daar ontkomen we niet aan, ondanks alle duurzame ambities. Deze regio mag niet langer worden overgeslagen. We gaan de A58 weer in gang zetten. Verbreding is onvermijdelijk.”
VNO-NCW Brabant Zeeland-directeur Ellen Kroese hoopt dat de volgende minister daad bij het woord voegt. “Fijn dat de minister vandaag zelf naar Brabant kwam en nog eens onderstreepte hoe belangrijk de A58 is. Maar eerlijk is eerlijk: dat horen we al tien jaar. Intussen staan onze bedrijven en inwoners nog steeds stil. Het wordt tijd dat er echt iets verandert. Zolang dat niet gebeurt, blijven wij ons inzetten.”
Het werkbezoek maakt deel uit van de campagne #A58staatstil, waarmee VNO-NCW Brabant Zeeland al maanden aandacht vraagt voor de gevolgen van de stilstand. Inmiddels hebben meer dan 10.000 mensen en organisaties hun steun uitgesproken.

Neem dan contact op met Paul Teeuwen, belangenbehartiger infrastructuur en ruimte, via teeuwen@vnoncwbrabantzeeland.nl