Een gewaardeerde collega die na zeven jaar afscheid neemt. Niet vanwege het werk. Niet vanwege het team. Maar vanwege de route ernaartoe. “Elke ochtend moest ze vóór zeven uur vertrekken uit Tilburg om een uur later te arriveren in Geldrop”, vertelt Jorn Smulders, operationeel manager bij Filias. “En elke middag keek ze hoopvol naar de verkeersapp: hoe laat moet ik gaan om niet 1,5 uur in de file te staan?”
Wil je met ons in gesprek over dit soort uitdagingen en oplossingen — of overweeg je lid te worden? Klik dan op de knop hieronder. We nemen altijd eerst contact met je op voor een kennismaking. Ook na het invullen van het formulier zit je nergens aan vast. 👇
Een heugelijk moment brak aan toen deze medewerker voor de eerste keer moeder werd. Alleen was de keerzijde direct duidelijk: werken met deze reistijd zou een moeilijk verhaal worden. “Een jonge moeder met opvangtijden die niet aansluiten bij het spitsverkeer, files die steeds vroeger beginnen, en nul zekerheid over hoe laat je thuis bent. Dat houdt niemand vol. Ze koos voor haar gezin – en vertrok.” Natuurlijk begrijpt Smulders dat. Als vader van twee weet hij uit ervaring hoe mooi het ouderschap is, maar het knaagt wel. “We hadden haar graag behouden. Ze was echt goed.”
En dat gebeurt in tijden waarin de groei voor het oprapen ligt. Althans, met de schaalsprong die de Brainportregio wenst te maken zijn er kansen in overvloed. Filias speelt hierop in door technisch personeel te werven voor bedrijven in en rond die regio. “ASML-leveranciers, maakbedrijven, hightechindustrie: iedereen zoekt personeel. Maar het aanbod in Eindhoven is niet toereikend. Dus kijk je naar andere steden. Tilburg, Breda, Meierij. Alleen: die mensen moeten er wél kunnen komen.”
En dat wordt steeds lastiger. “De eerste vraag die we stellen is: hoe kijk je aan tegen reistijd? Kandidaten uit Tilburg of verder haken vaak al bij het eerste gesprek af. Niet vanwege de baan, maar vanwege de A58. Die is een bottleneck geworden.” En dat geldt niet alleen voor Tilburg.
Met structurele gevolgen: minder kandidaten voor openstaande functies, langere wervingstrajecten en hogere druk op bedrijven die al met personeelstekort kampen. En dan is er nog het openbaar vervoer – of beter gezegd: het gebrek aan een betrouwbaar alternatief. “Op dagen dat het OV staakt, is het chaos. Terwijl het OV normaliter ook al geen toereikend alternatief is op de auto. Vanuit Tilburg met de trein naar Eindhoven is nog te doen, maar daarna moet je wachten op een bus naar De Hurk of de Run. Terwijl je in theorie in 20 minuten met de auto op je bestemming kunt zijn.”
Ook fietsverkeer is geen wondermiddel. “Natuurlijk, als je in of net buiten de stad woont, pak je sneller de fiets. Maar als je personeel moet aantrekken van verder weg, dan is dat geen reële optie. En de infrastructuur naar bedrijventerreinen is daar bovendien nog lang niet op ingericht.”
Wat Smulders persoonlijk opvalt: de discussies over bereikbaarheid worden vaak abstract gevoerd. “Het gaat over asfalt, over miljarden, over procedures. Maar het zijn concrete situaties die hier dagelijks onder lijden. Iemand die besluit niet meer te solliciteren, met het verkeer als oorzaak.
Daardoor wordt iedereen geraakt en is ook Filias zelf als werkgever beperkt in zijn groeimogelijkheden. “We willen meer mensen aannemen en méér bedrijven helpen. Maar als de regio niet goed bereikbaar is, dan bots je op een grens. Niet omdat de vraag er niet is, maar omdat mensen er niet kunnen komen.” Het maakt dat Smulders een glasheldere oproep heeft aan de nationale politiek.
“Infrastructuur is geen extraatje, maar een basisvoorziening,” vindt Smulders. “Dat er via de Beethovendeal geld gaat naar talentontwikkeling, omscholing of huisvesting – logisch. Maar wegenaanleg en onderhoud is een kerntaak van de overheid. Dat zou niet uit zo’n potje moeten komen.”
De economische kracht van Zuid-Nederland is groot – maar niet oneindig. “We lezen het elke week: de Brainportregio groeit, bedrijven willen investeren, hightech is booming. Maar als we de infrastructuur niet op orde brengen, dan wordt dat potentieel nooit verzilverd. Dan blijven we steken in mooie prognoses en volle snelwegen.”
“Er is lef nodig,” besluit Smulders. “Lef om keuzes te maken. Lef om te investeren in wat nodig is. Lef om niet alleen naar de kosten te kijken, maar ook naar de opbrengsten. De verbreding van de A58 is cruciaal. Voor bedrijven, voor werknemers – en voor Nederland als geheel.”
Wil je met ons in gesprek over dit soort uitdagingen en oplossingen — of overweeg je lid te worden? Neem dan contact op met Paul Teeuwen via teeuwen@vnoncwbrabantzeeland.nl of lik dan op de knop hieronder. We nemen altijd eerst contact met je op voor een kennismaking. Ook na het invullen van het formulier zit je nergens aan vast. 👇
Steun jij de boodschap ook? Sluit je dan aan in deze collectieve oproep!