Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Internationale mobiliteit in beweging | Aon

De wereld van het internationale zakelijke reizen is na de coronapandemie blijvend veranderd. Aspecten als kosten, het welzijn van medewerkers en ook het klimaat bepalen meer en meer of een reis nodig is.

Van kwantiteit naar kwaliteit

“Zakelijke reizen zullen niet verdwijnen, maar de focus ligt meer op de kwaliteit dan de kwantiteit van de reizen. Organisaties kijken daarnaast vaker of ze lokaal talent kunnen inhuren. En als dat talent schaars is en internationaal moet worden aangetrokken, biedt werken op afstand een oplossing”, aldus Michel Teunisse, manager business development IPM (International People Mobility) bij Aon.

Dringend beleid nodig bij internationaal op afstand werken

Het is belangrijk dat werkgevers snel een duidelijk beleid maken en aangeven wat wel en niet mogelijk is. Voor een medewerker lijkt het eenvoudig om in het buitenland de laptop open te klappen en aan het werk te gaan, voor een werkgever is deze situatie des te complexer. Want wat is de invloed van de bestemming en duur van het verblijf op de belastingwetgeving en sociale zekerheid? Hoe blijft iemand verbonden met je organisatie wanneer hij of zij in een andere tijdzone werkt en nooit fysiek op kantoor is? Al dit soort vragen komen nu op werkgevers af en zij moeten hiermee aan de slag.

Herwaardering internationale zakelijke reizen

Het belangrijkste criterium om te beoordelen of de reis nodig is, is de daadwerkelijke waarde ervan voor de organisatie. De interne stakeholders vragen steeds vaker of het echt nodig is om te reizen of dat een online meeting ook mogelijk is. Daar komt bij dat reizen meer vraagt qua voorbereiding en zorgplicht. Zo moet men onder andere voldoen aan wet- en regelgeving en zorgen voor de veiligheid en het welzijn van de medewerkers.

Internationale uitzending blijft dalen; focus op lokaal talent

Ongeveer een derde van de werkgevers heeft de internationale uitzendingen tijdens de coronapandemie verlaagd. Internationale plaatsingen brengen veel uitdagingen met zich mee. In de eerste plaats de veiligheid van de medewerkers. Andere punten die werkgevers noemen, zijn gemak en begeleiding van de uitzending, voldoen aan wet & regelgeving, gezondheid van de medewerkers, kostenbeheersing, toegang tot gezondheidszorg en verzekerde benefits. Deze uitdagingen zorgen ervoor dat werkgevers hun beleid rondom internationale plaatsingen heroverwegen. We zien nu al een toenemende focus op het inhuren van lokaal talent, voor zover dat beschikbaar is.

Medewerkers minder bereid tot reizen

Maar ook het vertrouwen van kandidaten voor uitzendingen is door COVID-19 sterk verminderd. Bij nieuwe pandemieën en oorlogen zullen medewerkers minder bereid zijn om een internationaal avontuur aan te gaan. Ook hierdoor keert het aantal internationale plaatsingen, ondanks de verwachte stijging voor 2022, voorlopig niet terug naar het niveau van voor de pandemie.

Stijgende trend internationaal werken op afstand

Een opkomende trend is het internationaal werken op afstand. Medewerkers hebben de voordelen van werken op afstand ervaren. Die willen zij behouden en zelfs inzetten om een zo gunstig mogelijke werk-privébalans te krijgen. Veel mensen maken de keuze om niet meer thuis online te werken, maar bijvoorbeeld op een tropisch eiland of dichter bij familie. In sommige sectoren is talent bovendien extreem schaars; de werkgever moet dan accepteren dat iemand in het buitenland woont en niet wil of kan verhuizen. Op afstand werken kan de oplossing bieden om broodnodig talent te werven én behouden. Bijna 60% van de werkgevers geeft aan dat internationaal werken op afstand binnen hun bedrijf mogelijk is. In meer dan de helft van de gevallen mag de familie van talenten bovendien meereizen naar de plek waar zij op afstand willen werken.

Zorgen om bedrijfscultuur en betrokkenheid

Rondom het internationaal werken zien werkgevers veel uitdagingen op het gebied van  (het voldoen aan) wet- en regelgeving, sociale zekerheid en belastingen. Van de organisaties waar internationaal werken op afstand mogelijk is, heeft 40% geen beleid en instructies op deze gebieden. Verkeerde uitvoering van het werken in het buitenland kan hierdoor grote gevolgen hebben. Werkgevers maken zich daarnaast zorgen over het behoud van de bedrijfscultuur, missie en de betrokkenheid van medewerkers als zij nauwelijks naar kantoor komen. Het is essentieel om hier beleid voor op te stellen én te communiceren.

Rapport Aon over zakelijke mobiliteit

De genoemde ontwikkelingen komen uit het rapport International Mobility survey 2022 van Aon. Hierin staan niet alleen de recente ontwikkelingen op het gebied van internationaal zakelijk reizen en mobiliteit, maar ook de verwachtingen voor het komende jaar. De uitkomsten zijn gebaseerd op onderzoek onder ruim tweehonderd werkgevers uit verschillende sectoren.

Handige tool

Wilt u snel en makkelijk toetsen of in uw organisatie de voornaamste risico’s qua internationale mobiliteit onder controle zijn? Maak dan gebruik van de handige diagnosetool die Aon hiervoor aanbiedt. In slechts vijf minuten kunt u veel wijzer worden op het gebied van de grensoverschrijdende arbeid. Nadat u de vragen heeft beantwoord, krijgt u een kort overzicht met de aandachtspunten voor uw organisatie. Daarnaast kunt u bij Aon een vrijblijvend consult aanvragen voor uw vraagstukken over internationale arbeidsmobiliteit.

Meer informatie of advies? Neem contact op
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of de tool of wilt u advies voor uw eigen organisatie? Neem dan contact op met Astrid van Helvoort.

Astrid van Helvoort
Director Business Development
E-mail: astrid.van.helvoort@aon.nl

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement