Leestijd: < 1 minuut" />
Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

ANWB, TLN en Bouwend Nederland slaan alarm: “Verbreding A58 kan niet wachten”

Wie Brabant zegt, zegt kansen, innovatie en bedrijvigheid. Maar wie de A58 oprijdt, ziet vooral stilstand. Het is inmiddels tien jaar geleden dat de verbreding van de snelweg tussen Eindhoven en Tilburg werd beloofd. Maandag 3 november komt minister Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) naar Brabant en laten wij samen met onder andere de branches zien hoe belangrijk de A58 is. 

Risico’s van stilstand

De A58 is geen gewone weg. Het is de slagader van Zuid-Nederland, die de havens van Vlissingen en Rotterdam, de industrie van Bergen op Zoom, de logistieke knooppunten van West-Brabant en de hightechcampus van Eindhoven met elkaar en het achterland verbindt. Hier ligt de toekomst van Nederland – maar die toekomst staat te vaak stil. In de file, dag in dag uit.

Belangenorganisaties ANWB, TLN en Bouwend Nederland wijzen ieder vanuit hun eigen perspectief op de risico’s van stilstand: van economische schade tot verkeersonveiligheid en van vertraging in woningbouw tot druk op de leefomgeving. Hun boodschap is dezelfde: de verbreding van de A58 kan niet langer wachten.

Bouwend Nederland: Bereikbaarheid als voorwaarde voor groei

“De A58 is een essentiële verbinding voor Brabant en Zeeland,” stelt Bouwend Nederland. “Zonder verbreding komt de bereikbaarheid ernstig onder druk te staan, met negatieve gevolgen voor woningbouw, economische groei en leefbaarheid.”

Volgens de organisatie leidt het uitblijven van de verbreding tot structurele files, slechte doorstroming en onvoorspelbare reistijden. “Dat veroorzaakt economische schade, belemmert de logistieke sector en maakt bedrijventerreinen en steden minder aantrekkelijk voor investeringen. Bovendien zorgt stilstaand verkeer voor extra uitstoot en geluidsoverlast.”

Het draagt direct bij aan de kwaliteit van leven

De belangenorganisatie ziet juist kansen in een verbreding: “Voor de honderdduizenden reizigers die dagelijks afhankelijk zijn van de A58 betekent stilstand niet alleen tijdverlies en stress, maar ook minder tijd voor gezin, werk of ontspanning. Het raakt direct aan de kwaliteit van leven. Ook draagt betere doorstroming bij aan het terugdringen van uitstoot, essentieel voor natuur en biodiversiteit. Investeren in infrastructuur is investeren in een robuuste economie én een gezonde leefomgeving.”

Veiligheid en leefbaarheid in het geding

Ook de ANWB benadrukt dat de problemen steeds nijpender worden. “De A58 behoort al jaren tot de meest filegevoelige snelwegen van Nederland,” aldus de organisatie. “Vooral tussen Tilburg en Breda en tussen Moergestel en Oirschot staat het verkeer vaak vast. Dat zorgt niet alleen voor economische schade en frustratie, maar ook voor gevaarlijke situaties.”

De ANWB wijst daarbij op het feit dat de kans groot is dat investeringen in modernisering en verbreding van de A58 direct impact zal hebben op de verkeersveiligheid op deze rijksweg.

Daarnaast speelt de leefbaarheid van omliggende dorpen een grote rol. “Doordat automobilisten sluiproutes zoeken, komt er steeds meer verkeer door woonkernen die daar niet op berekend zijn. Dat betekent meer geluidsoverlast, luchtvervuiling en verkeersonveiligheid. Door de A58 aan te pakken, verlichten we die druk en verbeteren we de woonomgeving.”

Toekomstbestendig

Ook duurzaamheid mag niet ontbreken. “Investeringen in de A58 kunnen samengaan met de aanleg van laadinfrastructuur, geluidsreducerende maatregelen en ecologische verbindingen. Zo wordt de weg toekomstbestendig en draagt deze bij aan de klimaatdoelen”.

Cruciale schakel in de logistieke keten

Transport en Logistiek Nederland (TLN) ondersteunt de campagne voor de verbreding van de A58 vanuit het belang van de logistieke sector en de Nederlandse economie.

“De A58 maakt deel uit van de internationale goederencorridor van mainport Rotterdam via Venlo naar het Europese achterland,” aldus TLN. “Ook voor de aan- en afvoer van de haven van Vlissingen is de A58 van groot belang. Tilburg is bovendien een bovenregionaal multimodaal knooppunt.”

Goederenvervoer blijft komende decennia over de weg plaatsvinden

Volgens TLN blijft ondanks de groei van vervoer over spoor en binnenvaart het grootste deel van het goederenvervoer de komende decennia over de weg plaatsvinden. “Investering in weginfrastructuur blijft dus keihard nodig,” stelt de organisatie. “De huidige filedruk op de A58 leidt tot grote economische schade – meer dan 20 miljoen euro per jaar – en vormt een bedreiging voor de concurrentiekracht van de regio. De dagelijkse files zorgen voor onbetrouwbare reistijden, en betrouwbare reistijden zijn essentieel voor een efficiënte logistiek.”

Door de A58 te verbreden, wordt volgens TLN de doorstroming verbeterd, de bereikbaarheid vergroot en de economische schade voor het bedrijfsleven beperkt. “Zo blijft de economische motor van Zuid-Nederland draaien.”

Uitblijvende investeringen vergroten schade

De organisatie benadrukt dat uitblijvende investeringen de schade verder zullen vergroten. “Het gaat niet alleen om directe kosten zoals reistijdverlies, maar ook om uitwijkkosten, productiviteitsverlies, bedorven goederen en boetes door gemiste leveringstermijnen,” aldus TLN. Naast de A58 noemt de organisatie ook de A2 (Deil–’s-Hertogenbosch–Vught) en de A67 (Leenderheide–Geldrop–Zaarderheiken) als projecten die versneld moeten worden aangepakt.

Samen richting Den Haag

Wat de branches verbindt, is de overtuiging dat stilstand geen optie meer is. De A58 is onmisbaar voor Zuid-Nederland – voor de bedrijven die hier investeren, de mensen die hier werken en wonen, en de toekomst die hier wordt gebouwd. Tien jaar wachten is lang genoeg geweest. Het is tijd om Brabant en Zuid-Nederland weer in beweging te brengen. Want als deze regio stilvalt, raakt dat heel Nederland. Op 3 november komt Minister Robert Tieman naar Brabant en benadrukken we gezamenlijk het belang van de verbreding van de A58 en geven we aan dat wachten geen optie meer is.

Vragen of meer informatie?

Neem dan contact op met Paul Teeuwen, belangenbehartiger infrastructuur en ruimte, via teeuwen@vnoncwbrabantzeeland.nl.

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement