Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Binden en boeien van personeel? Vijf inspirerende inzichten van collega-werkgevers

‘Hoe moet het als onze mensen het zware werk niet meer volhouden?’ en ‘Hoe zorg ik dat mijn bedrijf interessant genoeg is voor nieuwe aanwas?’. Het zijn zomaar een paar vragen die centraal stonden tijdens de inspiratiesessie op 16 maart, gegeven door NLwerktaanwerk regisseurs Peter Laming en René Vollenbroek. Werkgevers uit Oosterhout en omstreken bogen zich samen over prangende kwesties rond duurzame inzetbaarheid van personeel.

Wat levert zo’n sessie nu op? Een flinke bak aan inspiratie en nieuwe inzichten, best practices van collega’s om de hoek en een prettig netwerk om mee te sparren. Dat ondervonden de deelnemers tijdens deze bijeenkomst. En mooier nog: de inzichten uit de sessie zijn ook interessant voor andere werkgevers. Daarom delen we de vijf belangrijkste punten.

1 Bepaal voor jezelf wat duurzaam inzetbaar betekent (en hoe je dat stimuleert)

 Duurzaam inzetbaar: je hoort het tegenwoordig overal. Maar is het nu alleen een trendwoord of juist een bijzonder relevant uitgangspunt voor het personeelsbeleid? De deelnemers aan de inspiratiesessie in Oosterhout gaan voor het tweede. Want als je goede, ervaren mensen aan je weet te binden, is dat alleen maar gunstig voor het bedrijf.

Hoe vul je de term duurzaam inzetbaar verder in? Een hoveniersbedrijf aan tafel doet dat door het werk voor iedereen nog leuker maken. Door personeel mee te laten delen in de winst. Door de mensen mee te laten praten over belangrijke beslissingen. Of door ook fysiek lichtere klussen aan te nemen voor de minder vitale medewerkers. ‘Het zorgt voor tevreden personeel én een unieke positie ten opzichte van andere hoveniersbedrijven in de regio. En dat trekt ook weer jong talent aan.’

Meedoen, betrokken worden, onderdeel zijn van een groter geheel – het zijn allemaal zaken die de duurzame inzetbaarheid van personeel vergroten. Een deelnemer van een bouwbedrijf geeft aan dat oprechte een-op-een aandacht cruciaal is. ‘Niet alleen voor werkzaken, maar ook voor de privésituatie. En dat kan voor leidinggevenden nog best een mindswitch zijn. Herhalen en aan blijven tonen wat het belang is, is hier het credo.’ En communiceer! Nog zo’n onmisbaar onderdeel als het om duurzame inzetbaarheid gaat. Een financieel dienstverlener vertelt tijdens de inspiratiesessie over dag-, week- en maandstarts, waarbij delen wat nu speelt en waar het bedrijf die periode aan werkt, centraal staat. ‘Zo maak je mensen onderdeel van het verhaal, waar ze zelf een belangrijke rol in kunnen spelen. Een fijne stimulans voor de intrinsieke motivatie om het werk met volle overtuiging te doen.’

‘Kernwaarden moet je niet alleen opschrijven, maar ook vooral doen. Voor ons geldt: goed voorbeeld doet volgen. Het helpt enorm dat onze directeur hierin een grote voortrekkersrol heeft.’ - Deelnemer tijdens de inspiratiesessie

2 De juiste talenten aantrekken? Bouw aan je merk

‘Wij werken heel bewust altijd op kantoor, omdat we geloven in de verbinding onderling’, vertelt één van de deelnemers. ‘Maar dat moet wél bij een werknemer passen.’ Het matchen van talenten aan je bedrijf heeft alles te maken met laten zien wie je bent. Een bedrijf dat hecht aan samenzijn, en dus altijd op locatie werkt? Laat uit de communicatie blijken waarom je doet wat je doet. Een prettige open cultuur, waarin (bijna) alles gezegd kan worden? Het perfecte plaatje voor de één, maar misschien een minder ideale situatie voor de ander. Als je duidelijk maakt hoe het bedrijf in elkaar zit en waarom jullie de dingen op deze manier inrichten, trek je sneller de juiste mensen aan. En dat zorgt weer dat diezelfde mensen langer bij het bedrijf blijven werken.

Employer branding gaat trouwens niet alleen over een passend verhaal vertellen naar buiten toe. Het gaat ook over wat je daadwerkelijk doet. Practice what you preach. Zo vertelt één van de deelnemers over de mensgerichte aanpak in hun bedrijf. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van maar liefst drie verschillende coaches: één op mentaal vlak, één voor de levensstijl en een budgetcoach. Aanmelden gaat buiten de werkgever om, en is dus anoniem, wat de drempel verlaagt. ‘We hebben gekeken: waar kunnen we onze mensen nu écht mee helpen? En daar zijn we op deze manier op ingesprongen. Medewerkers die goed in hun vel zitten zijn fijne collega’s, en daar heeft iedereen baat bij.’

‘Gaat het goed met je bedrijf, bijvoorbeeld omdat je weinig verloop van personeel hebt? Leun dan niet achterover, maar kijk nu wat je succes maakt. Die troeven kun je inzetten wanneer het minder goed gaat.’ - René Vollenbroek, regisseur NLwerktaanwerk

3 Houd de ogen open voor trends op de arbeidsmarkt          

Waar staan we nu en waar gaan we heen? Het is zo ongeveer de basisvraag die ieder succesvol bedrijf zich jaarlijks stelt. Die vraag is dan wel meestal gericht op de inhoud van het werk of op de sales en finance, en niet op de mensen die dat werk doen. Terwijl het ook juist op het gebied van personeelsbeleid goed is de klokken regelmatig gelijk te zetten. Wat gebeurt er eigenlijk in de arbeidsmarkt? Hoe zorg je dat werknemers aan boord blijven? En hoe blijf je aantrekkelijk voor nieuwe generaties? Regisseurs Peter en René lichten tijdens de sessie een aantal trends toe, maar laten vooral de deelnemers aan het woord over wat zij merken in hun dagelijkse praktijk.

‘Wat je ziet, is dat de jonge generatie werknemers heel bewust zoekt naar een goede balans tussen werk en vrije tijd’, signaleert één van de deelnemers tijdens de sessie. Belangrijker dan veel geld op de bankrekening en een dikke auto voor de deur is zingeving, en iets doen dat ertoe doet. Met goede employer branding spreek je een jonge doelgroep aan. Heb je een enthousiaste medewerker die ook nog eens goed is met techniek? Vraag diegene om een vlog te maken over een werkdag. En let ook op dat je niet neerkijkt op de veranderende arbeidsethos van jong talent, waarschuwt een andere deelnemer. ‘Dat zij anders werken dan oudere generaties, wil niet zeggen dat ze niet hard werken of hun best doen.’

Ook de toenemende complexiteit van werk is een belangrijke trend op de arbeidsmarkt. Door technologische ontwikkelingen en door de snelheid waarmee het werk gedaan moet worden, kan niet iedereen goed mee komen. Het is niet voor niets dat werkverzuim steeds verder toeneemt. Wat kun je daar als werkgever aan doen? ‘Eigenlijk’, vertelt een deelnemer, ‘moet je al vanaf het eerste moment dat iemand in dienst komt in gesprek over drijfveren en competenties. Wat iemand wil en kan, dus.’ En die gesprekken blijf je voeren, liefst meerdere malen per jaar. Zou houd je samen vinger aan de pols: is het werk nog leuk en zinvol? En als dat niet (helemaal) zo is, hoe stuur je samen bij? Natuurlijk is uitval nooit helemaal te voorkomen. Maar door regelmatig bij de werknemer in te checken en waar nodig actie te ondernemen, is de kans dat iemand ziek wordt, veel kleiner.

‘Neem samen met een collega-bedrijf een HR-manager aan, of laat medewerkers bij een ander bedrijf stage lopen. Door samen te werken deel je voordelen en verdeel je kosten op een slimme manier.’ - Peter Laming, regisseur NLwerktaanwerk

4 Werk samen, ook buiten de bedrijfsmuren

Het binden en boeien van personeel is de investering waard. Het levert gemotiveerde medewerkers, een fijne bedrijfscultuur en genoeg handjes om die kwalitatief hoogstaande producten of diensten te leveren. HR, en daarmee het menselijk kapitaal in een bedrijf, neemt tegenwoordig net zo’n belangrijke plek in als afdeling finance of sales. Kortom: niet investeren in goed beleid op dit vlak is eigenlijk niet meer van deze tijd.

Maar hoe doe je dat? Zeker voor ondernemers in klein MKB geldt dat er niet altijd een aparte HR-manager of – afdeling is die het beleid bepaalt en uitvoert. De oprichter van het bedrijf doet het er vaak zelf bij. Herkenbaar voor één van de aanwezige ondernemers: ‘Het bedrijf groeit, neem ik dan een eigen HR-expert aan? Dat is de afweging die ik nu moet maken.’ Regisseur Peter komt met een mogelijke oplossing, die hij al vaker tegenkwam in zijn netwerk. ‘Je kunt een HR-abonnement afnemen bij een gespecialiseerd bureau, eventueel met een ander bedrijf. Of wel een HR-manager aantrekken, die werkt voor meerdere bedrijven. Zo houd je die hoognodige investering behapbaar, en geef je het bedrijf de ruimte om verder door te groeien.’

‘Wij denken nu eerst na: welke competenties hebben we nodig? Daar werven we op. Zo maken we de vijver groter.’ - Deelnemer tijdens inspiratiesessie

5 Laat in steen gebeitelde functieprofielen los, ga uit van skills

Ieder mens heeft talenten. Skills die niet altijd te vatten zijn in een cv, een indrukwekkend pakket opleidingen of in jaren werkervaring. Nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt, red je het niet meer met strak omkaderde functieprofielen, merken de deelnemers aan de inspiratiesessie. Een bredere blik is nodig. De HR-medewerker van een chemisch productiebedrijf: ‘In plaats van een vacature voor een financieel manager uit te zetten, denken wij nu eerst na over welke skills we nodig hebben in het bedrijf. Daar werven we op. Zo maken we de vijver waaruit we vissen groter.’

En hoe zit het met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Als je uitgaat van talenten, vormt een beperking of andere uitdaging geen belemmering meer. Zo merkt ook de directeur van een communicatiebureau. ‘Sinds kort is bij mij een jonge vluchteling aan het werk. Niet de juiste papieren, maar wel een ontzettend strakke vormgever. Zonde om zijn talenten niet te benutten.’ Gaat dit proces soepel? Meestal wel, soms niet. Dan fietsen de regeltjes de goede intenties van een werkgever bijvoorbeeld in de wielen. Zo ook bij de man met het communicatiebureau, waarbij vanuit het UWV net even iets meer flexibiliteit nodig is. Regisseur Peter springt werkgevers dan graag te hulp. ‘Soms kunnen we op lokaal niveau, vanuit ons grote netwerk, al zorgen voor een praktische oplossing die voor iedereen werkt. As het om een breder signaal gaat agenderen we het op overlegtafels, zodat het daar kan worden besproken. Op weg naar een duurzame oplossing die voor iedereen werkt!’

Een inspiratiesessie organiseren in jouw regio? Of met één van onze regisseurs in gesprek over hoe jouw bedrijf medewerkers kan aantrekken en behouden? Neem contact op met NLwerktaanwerk via info@nlwerktaanwerk.nl!

NLwerktaanwerk organiseerde deze bijeenkomst samen met SDG Lokaal Oosterhout. Deze stichting verbindt ondernemers, onderwijs en overheid in Oosterhout aan elkaar. Met als doel: zorgen dat in 2030 de 17 duurzame werelddoelen in de gemeente Oosterhout worden behaald. Op 25 april organiseert SDG Lokaal een masterclass vitaliteit op de werkvloer, bij Easyflex software in Oosterhout.

De inspiratiesessie vond plaats bij Martens en Van Oord in Oosterhout. Een vooruitstrevend familiebedrijf en al meer dan 35 jaar expert groot grondverzet op het land en in het water. Dat doen ze in Nederland, België en Duitsland. Eén van de speerpunten van het bedrijf is duurzaamheid. Werken met duurzamer materieel, zoals een elektrische vrachtwagen en het innovatieve zandwielenponton ‘Roeroord’. Ook duurzame inzetbaarheid van personeel heeft de aandacht.

Inspiratiebundel Ondernemers & Arbeidsmarkt

In deze bundel lees je vijf interviews met ondernemers. Over hoe zij aan de slag zijn gegaan met hun uitdagingen. Vijf voorbeelden van de duizenden ondernemers die proactief naar oplossingen zoeken op de arbeidsmarkt en die wij tegenkomen in ons dagelijks werk als vereniging. We hopen dat het jou inspireert in je eigen dagelijkse praktijk. En heb je behoefte om daar eens over door te praten? Onze regisseurs NLwerktaanwerk staan voor je klaar. Ze komen graag naar je toe!

Download hier de inspiratiebundel

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement