‘Zorg voor meer waardering van het vakmanschap’ | Andriette Dobbelsteen | DRT Vloeren

Het spreekwoord “de kinderen van de schoenmaker lopen barrevoets”, gaat bij DRT Vloeren niet op. De mogelijkheden en esthetiek van een gietvloer komen in het bedrijfspand in Oss overtuigend samen. ‘In aanvang werd egalisatiemateriaal alleen gebruikt voor de renovatie van vloeren. Nu passen wij deze vloeren toe van zware industriële omgevingen tot aan esthetische toepassingen. Al in 1987 heeft DRT de eerste gietvloer als vloerbedekking gelegd in een woonhuis. Sinds dat moment is het bedrijf met dit product in ontwikkeling’, legt Andriette uit. Andriette (45) is algemeen directeur van het familiebedrijf dat in 1983 door haar ouders is opgericht. Ook haar broer Pietjan is als technisch directeur aan het bedrijf van 55 medewerkers verbonden. Na het proeven van de Ossebollen, praten we over de maatschappelijke waardering van ambachtelijke beroepen, het belang van aantrekkelijke werkomstandigheden, de noodzakelijke mobiliteit op de arbeidsmarkt en het binden van medewerkers. ‘Wij leren ze zelf het beroep van applicateur. Er is geen beroepsopleiding voor het leggen van gietvloeren. Maar als ze eenmaal in het vak zitten, dan worden ze echte “vloerofielen”, zegt Andriette met trots.’

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

Van multinational naar het familiebedrijf

Na haar studie internationale bedrijfskunde aan de Universiteit van Maastricht, werkte Andriette enkele jaren bij DSM. Op het moment dat zij haar ouders wilde informeren over een carrièrestap naar London, deed haar vader een voorstel om bij DRT te komen werken. Een verworven importeurschap lag klaar als uitdaging. De afgestuurde bedrijfskundige koos om in 2001 van een multinational naar het familiebedrijf te gaan. ‘Ik kwam in een andere wereld terecht, want het werd mij al snel duidelijk dat academici geen voeling hebben met de echte praktijk van het MKB ondernemen’, bekent Andriette. Mede onder haar leiding is het innovatieve bedrijf geëvolueerd en op dit moment actief in drie segmenten: design, industriële markt en service en onderhoud.

Ambachtelijk vakmanschap

Andriette vindt dat er meer erkenning moet komen voor het ambachtelijk vakmanschap. ‘Er heerst een schaarste aan goede mensen, omdat er in de maatschappij te weinig waardering is voor vakmanschap. Ondernemers moeten beter etaleren wat hun product inhoudt. Over de complexiteit van het ambacht en dat niet alles maakbaar is. Ook bij ouders moet zich meer trots ontwikkelen, als hun kind kiest voor een opleiding in het ambachtelijk vakmanschap. Daarom laten wij op onze site en in onze winkels zien wat de bewerkingen zijn om een mooie gietvloer te leggen. Dan ontstaat er, ook bij onze klanten, meer waardering voor vakmannen.’  DRT Vloeren zorgt ervoor dat medewerkers in een prettige werkomgeving kunnen functioneren. ‘De menselijke factor vinden wij belangrijk. Dan gaat het over toffe werkkleding, het actief delen van de mooie projecten waaraan onze mensen hebben gewerkt en bij productontwikkeling laten we de medewerkers actief meedenken in expertgroepen. Dan bouw je aan het gevoel van trots bij de medewerkers. Wij doen het hier samen’, verduidelijkt Andriette.

‘Er heerst een schaarste aan goede mensen, omdat er in de maatschappij te weinig waardering is voor vakmanschap.'

Vergrijzing op de werkvloer

DRT Vloeren kent een laag personeelsverloop en nieuwe medewerkers vinden vlot hun weg naar het Osse bedrijf. ‘Veel mensen komen via-via bij ons terecht. Als het arbeidsethos van de sollicitant bij ons past, dan zorgen wij voor de opleiding. Leergierig en proactief zijn, makkelijk communiceren en goede waarden en normen, zijn de basis om te starten.’ De lage uitstroom van medewerkers veroorzaakt bij DRT Vloeren op termijn een vergrijzing van de mensen op de werkvloer. Andriette is zich daarvan terdege bewust. ‘We willen een goede werkgever zijn en mensen behouden door ze ander werk te geven en te kijken wat ze wèl kunnen. Maar dat lukt mogelijk niet altijd en dan is “van werk naar werk” een goed middel om de arbeidsmarkt mobieler te maken. Helaas komt dit maatschappelijk gezien nog niet voldoende uit de verf.  Om een goede werkgever te kunnen zijn moet ook de werknemer kunnen vertrouwen op voldoende marktkansen, soms elders. Zodat niet boosheid, verstarring en angst regeren als dit onderwerp met een werknemer wordt besproken, maar vertrouwen prevaleert in een uitkomst die goed is voor beiden. Anders zetten we onze arbeidsmarkt op slot.’

De lage uitstroom van medewerkers veroorzaakt bij DRT Vloeren op termijn een vergrijzing van de mensen op de werkvloer. Andriette is zich daarvan terdege bewust. ‘We willen een goede werkgever zijn en mensen behouden door ze ander werk te geven en te kijken wat ze wèl kunnen.'

Meer diversiteit

Andriette schetst als afsluiting haar toekomst bij DRT Vloeren. ‘Ik wil op strategische vraagstukken zoals duurzaamheid en duurzame inzetbaarheid nog meer impact maken en mijn handen vrij maken om nieuwe dingen te ondernemen. Gericht op meer diversiteit’, licht de ambitieuze directeur van het succesvolle bedrijf toe.

Krachtvoer Andriette Dobbelsteen:

  • Etaleer het vakmanschap van de medewerkers, zodat de maatschappelijke waardering voor het ambacht en de trots bij de medewerkers toeneemt.
  • Bied een in-house opleiding aan van het ambacht, zodat ook zij-instromers en medewerkers zonder diploma vakbekwaam kunnen worden.
  • Zoek samenwerking met andere ondernemers om het middel “van werk naar werk” verder te ontwikkelen.

In de tweede serie Krachtvoer voor ondernemers gaat Ton Gimbrère in gesprek over de Brabantse arbeidsmarkt met bijzondere ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Bij ieder gesprek neemt hij iets lekkers mee voor bij de koffie. Hij trakteert op dé lokale specialiteit uit de stad van de ondernemer. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.

Bekijk hier de online publicatie met de eerste 25 Krachtvoerverhalen.

De Ossebol van de bakkers Lamers uit Oss

De Ossebol is ontstaan toen de klanten de chocoladebol, een Ossebol noemden. Ze lijken sprekend op de Bossche bol, maar de Ossebol is qua smaak nét even anders. De chocoladesoes smaakt meer naar chocolade en is gevuld met luchtigere en lobbige slagroom. Bovendien is de bol minder zoet doordat de slagroom zelf wordt gezoet. Het chocoladeglazuur bevat 30 procent meer chocola dan de ‘gewone’ chocoladebol. Het beste eet je het met mes en vork.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement