‘Zet nu een stap vooruit!’ | Dieuwke Simonis | Restaurant Onze Kerk

Er wordt nog altijd wijn geschonken en brood gedeeld. De voormalige katholieke kerk in Hooge Zwaluwe heeft echter een andere bestemming gekregen. Dieuwke en Willem Simonis transformeerden het godshuis tot een prachtig restaurant: Onze Kerk. De horeca is zwaar getroffen door de coronacrisis. Maar Dieuwke ergert zich aan de slachtofferrol die de horeca kiest. ‘Je mag boos en verdrietig zijn, maar neem je verantwoordelijkheid en zet een stap vooruit. Je bent ondernemer met alle lusten en lasten.’ Tijdens de koffie met ‘krachtvoer-koek’ deelt Dieuwke haar ervaringen: over haar angst, het belang van scenario’s, de herstart in juni en het inhoud geven aan ondernemen. Juist nú.

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

‘Je weet niet wat het is, hoe groot het is en hoe lang het blijft. Het bezorgde mij in de eerste weken angst. Nu zie ik het als een enorm avontuur en leerproces.’

Van Tsunamie naar de regie terugpakken

Voor Dieuwke is deze crisis een nieuwe dimensie van het ondernemerschap. De informatie over  corona overviel haar als een tsunami. ‘Je weet niet wat het is, hoe groot het is en hoe lang het blijft. Het bezorgde mij in de eerste weken angst. Nu zie ik het als een enorm avontuur en leerproces.’ Nog voordat de horeca op slot moest, heeft het ondernemerspaar al scenario’s gemaakt. Op een whiteboard worden alle mogelijke ontwikkelingen uitgewerkt. Dieuwke legt uit: ‘Ik houd van invloed uitoefenen op de richting waarop we gaan. Dat geeft mij de regie terug.’ Voor de medewerkers van Onze Kerk wordt een NOW-regeling aangevraagd. Dieuwke meldt zich bij haar vroegere werkgever en gaat weer werken als sectormanager in een zorginstelling. ‘Als opgeleid verpleegkundige ben ik gewend te functioneren in een crisistijd. Dan wacht je niet af en wil je een nuttige bijdrage leveren.’

Bij Onze Kerk zijn jongeren in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Iedereen moet een plaatsje kunnen krijgen in ons bedrijf. Toen corona z’n intrede deed, bleven deze jongeren thuis vanwege hun kwetsbaarheid. ‘We hebben natuurlijk contact onderhouden, maar vooral was het ‘stutten door het thuisfront’ nodig om de ontstane leegte in hun dagritme op te vullen. Zo konden we voorkomen dat de jongeren moedeloos werden.’

‘Het was te vroeg, te snel en ik twijfelde of dit ons iets gaat opleveren, gezien alle beperkingen. Alsof we van 0 naar 100 in 10 seconden gaan.’

Nieuwe concepten

Het verrast Dieuwke dat op 1 juni de horeca weer open gaat. ‘Het was te vroeg, te snel en ik twijfelde of dit ons iets gaat opleveren, gezien alle beperkingen. Alsof we van 0 naar 100 in 10 seconden gaan.’ Haar partner Willem ontwikkelt in deze periode een nieuw afhaalconcept: Sap Soep Salade en werkt onderwijl aan de bouw van een boetiek-hotel in het voormalige stadhuis van Hooge Zwaluwe. ‘Met deze nieuwe concepten hebben we alternatieve inkomsten, als een tweede golf uitbreekt.’

Als je denkt doe je niets

Dieuwke vermoedt dat de regels voor de horeca binnenkort weer aangescherpt worden. ‘Ik vind het een spannende tijd. Wij werken veel met jeugd en dat maakt ons kwetsbaar. In de horeca werken we stringent met regels, maar in hun privéleven gaat de jeugd er te losjes mee om. De bewustwording bij jongeren moet écht toenemen.’

Onze Kerk blijft op alle fronten investeren. ‘Op 1 september komt een nieuwe bedrijfsleider in dienst. Het komt nu aan op ondernemen. We gaan niet de krimp in, noch willen we aftakelen. We zetten een stap vooruit. Als ondernemers zitten we vol met ideeën en kiezen zorgvuldig onze reactie op de crisis.’ Haar motto: blijf niet te lang nadenken. Want als je denkt, doe je niets. De angst is inmiddels weg bij Dieuwke en zij is overtuigd dat met slim ondernemen ze de juiste stap vooruit zet.

Krachtvoer Onze Kerk

  • Maak scenario’s voor de toekomst, daarmee houd je regie over de mogelijke ontwikkelingen.
  • Betrek het thuisfront van de jongeren bij het ondersteunen (‘stutten’) van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Bedenk nieuwe concepten, die alternatieve inkomsten kunnen opleveren bij het uitbreken van een tweede golf.

Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Lees er hier meer over >>

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement