‘Wij houden de achterdeur dicht’ | Bart Knaapen | KnaapenGroep

In 1652 betwisten Nederland en Engeland elkaar de hegemonie op de wereldzeeën. De zeeslagen brengen admiraals als Tromp en De Ruyter eeuwige roem. In Mierlo start in datzelfde jaar Frans Knaapen een schildersbedrijf. 370 jaar later is KnaapenGroep het oudste familiebedrijf van Nederland met 110 medewerkers. ‘Alles met kwast en hamer doen wij zelf. De overige disciplines huren wij in’, licht Bart Knaapen (43) toe. Hij is de 11e  generatie, die sinds 2012 aan het roer staat van dit multidisciplinair renovatiebedrijf, met voornamelijk woningcorporaties als opdrachtgever. Op deze warme zomerdag komt de Nougatine ijstaart als geroepen. Bij de koffie vertelt Bart over de ontwikkeling  van het familiebedrijf, de campagne om nieuwe medewerkers te werven en over de succesvolle aanpak bij het binden van medewerkers. ‘Wij houden de achterdeur dicht, anders valt daar niet tegenop te werken.’

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

Betrokken

Negen generaties lang lag het accent op het schildersbedrijf. Bij Pieter Knaapen (de vader van Bart) ontstond de ambitie om meer diensten aan te bieden. ‘Mijn vader was een mensenmens. Maatschappelijk betrokken en idealistisch. Verbinding maken met de bewoners vond hij heel belangrijk. Als schilder bleef dat beperkt tot het openen van een klepraampje. Met onze multidisciplinaire aanpak werd KnaapenGroep het middelpunt van het groot onderhoud in een wijk’, legt Bart uit. ‘Het contact met de bewoners vinden wij heel belangrijk. Kies je voor korte pijn of lange jeuk? Wij managen het hele proces, waarbij we voortdurend kijken door de bril van de bewoners. Verbouwen is een heftige periode. Het is al snel 20 dagen kamperen voor gevorderden’, zegt Bart met een glimlach. KnaapenGroep ontwikkelde een sociaal-maatschappelijke visie op renovatie met bijzondere diensten en producten. Zoals Tante Keet, een warm aangeklede keet met luifel, die iedereen die maar wil uitnodigt om binnen te komen. Hier kunnen de bewoners tijdens het renovatietraject even tot rust komen als ze daar behoefte aan hebben.

‘Het contact met de bewoners vinden wij heel belangrijk. Kies je voor korte pijn of lange jeuk? Wij managen het hele proces, waarbij we voortdurend kijken door de bril van de bewoners. Verbouwen is een heftige periode. Het is al snel 20 dagen kamperen voor gevorderden’

Het moet ook leuk zijn

‘Wij zijn een sociaal betrokken en maatschappelijk geëngageerd bedrijf’, belicht Bart. ‘In die cultuur is het prettig om te werken. Als familiebedrijf gaan we voor de lange termijn. Van ons worden geen haakse bochten verwacht, maar natuurlijk sturen wij als management bij. Dat zie je terug in onze contacten met leveranciers en medewerkers. Wij zijn er voor onze mensen.’ KnaapenGroep kiest voor het creëren van een sterke band met medewerkers door het bieden van groeiperspectief en ontwikkelruimte, goede arbeidsvoorwaarden, sporten op kantoor en het Knaapen-college. Medewerkers kunnen cursussen volgen die hun interesse hebben. ‘Om te leren kitten, kennis over zonnepanelen, maar ook boksen voor beginners’, vertelt Bart. KnaapenGroep investeert fors in zichtbaarheid door creatieve campagnes, die nieuwe medewerkers positief moeten stemmen en tegelijkertijd bijdragen aan de trots van de huidige werknemers. ‘Het moet ook leuk zijn’, belicht Bart. Hij gaf aan de “Bouwmevrouwen” de opdracht om medewerkers met een vlog op een eigentijdse, humorvolle wijze te portretteren. Ook kinderen van medewerkers vertellen in een filmpje op hilarische wijze over het werk van hun ouders.

'KnaapenGroep kiest voor het creëren van een sterke band met medewerkers door het bieden van groeiperspectief en ontwikkelruimte, goede arbeidsvoorwaarden, sporten op kantoor en het Knaapen-college.'

Het is oorlog op de arbeidsmarkt

Bart ervaart dat het lastig is goede medewerkers te vinden. Op dit moment heeft hij 15 vacatures. ‘Het is oorlog op de arbeidsmarkt’, verklaart Bart kernachtig de situatie. KnaapenGroep lanceert binnenkort een nieuwe campagne om medewerkers te werven. Thema van de campagne is de huiselijke sfeer, als uniek kenmerk van het bedrijf. ‘We gaan grover geschut inzetten en vragen aandacht voor de bouw als sector en ons bedrijf in het bijzonder. De massa bereiken is tegenwoordig lastig. Een timmerman kijkt niet op LinkedIn, dus we gaan meerdere media inzetten.’

KnaapenGroep is gecertificeerd op de PSO Prestatieladder en werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Wij stellen maatwerktrajecten samen om ze op te leiden. Als ze gemotiveerd zijn, goed met bewoners om kunnen gaan en weten wat ze willen, dan weten wij een weg om ze te integreren.’

Op mijn laatste vraag wat het kenmerk is van de 11e generatie, antwoordt Bart: wij werken nog altijd in de geest van mijn vader. Mijn vader liep af en toe op de troepen vooruit. Door mijn bedrijfskundige achtergrond heb ik zijn visie realistisch gemaakt.’

Krachtvoer Bart Knaapen:

  • Bind medewerkers door het aanbieden van een breed palet aan opleidingen. Van nice-to-know tot need-to-know opleidingen
  • Met een dosis humor in de personeelscampagne kunnen sollicitanten op een originele en onderscheidende manier kennismaken met hun nieuwe werkgever.
  • Maatwerktrajecten kunnen zij-instromers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geschikt maken voor het vervullen van vacatures. 

In de tweede serie Krachtvoer voor ondernemers gaat Ton Gimbrère in gesprek over de Brabantse arbeidsmarkt met bijzondere ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Bij ieder gesprek neemt hij iets lekkers mee voor bij de koffie. Hij trakteert op dé lokale specialiteit uit de stad van de ondernemer. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.

Bekijk hier de online publicatie met de eerste 25 Krachtvoerverhalen.

Nougatine ijstaart van ‘t Sons Bakhuys uit Son & Breugel

De Nougatine ijstaart is gemaakt volgens het recept van bakkerij Schoonderwoerd. De overheerlijke Nougatine ijstaart wordt al jaar en dag gemaakt volgens traditioneel en geheim recept. De ijstaart wordt gemaakt van echt bakkers ijs, schuimplakken en nougatine en is een verrukkelijke smaaksensatie.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement