Een bedrijfsverkoop of de verkoop van een bedrijfsonderdeel is voor jou als verkoper het meest succesvol als je zelf de regie neemt. De eerste vraag die vaak wordt gesteld: Wat is mijn bedrijf of bedrijfsonderdeel waard? Je wilt per slot van rekening weten wat een mogelijke verkoop naar schatting zou opbrengen. Een bedrijfswaardering is een mooie start, maar het is ook belangrijk de waarde van je onderneming te optimaliseren.
Om fiscaal-juridische redenen start het traject voor bedrijfsverkoop al een aantal jaar voor het gewenste tijdstip van de daadwerkelijke verkoop. Het creëren van de meest optimale juridische structuur voor verkoop gebeurt immers vaak met behulp van tegemoetkomingen in de fiscale wetgeving. Aan deze tegemoetkomingen zijn vaak termijnen verbonden van drie tot vijf jaar waarin niet verkocht mag worden.
Als een voorgenomen verkoop ruim voor de uiteindelijke datum als project wordt bestempeld, is er niet alleen voor het creëren van de optimale juridische structuur tijd genoeg, maar ook voor waardecreatie. Je kunt dan gaan werken aan de meest optimale verkoopprijs van het bedrijf. Je moet weten aan welke knoppen je moet draaien om de waarde van je bedrijf te beïnvloeden. Hiervoor moet je met een bedrijfskundige bril naar het bedrijf kijken. Zo maak je concreet welke value drivers binnen het bedrijf bepalend zijn en welke kwetsbaarheden er zijn. Het is belangrijk om zoveel mogelijk kwetsbaarheden van je bedrijf te verbeteren of te verhelpen. Als ondernemer heb je vaak niet alle kwetsbaarheden concreet in beeld. Dat maakt het uitermate lastig om gestructureerd en planmatig te werken aan verbetering van jouw organisatie. De dagelijkse bedrijfsvoering gaat per slot van rekening ook gewoon door. Een bedrijfskundig adviseur kan je hierbij begeleiden.
Om de kwetsbaarheden van jouw bedrijf te kunnen onderkennen, moet je eerst de belangrijkste bedrijfsprocessen en de aansturing daarvan in kaart brengen. Hierbij start je met een eerste analyse van de onderneming. Het is onder meer belangrijk te kijken naar bestaande processen, het aansturingsmodel, ICT-systemen, beschikbare managementinformatie, de mate van implementatie van de bestaande strategie en afhankelijkheid van de eigenaar van het bedrijf. Nadat deze analyse is voltooid, heb je een overzicht van de sterktes en zwaktes van jouw bedrijf vanuit bedrijfskundig perspectief. Zo heb je ook inzichtelijk waar de kansen liggen om de waarde van de onderneming te verbeteren.
Vervolgens moet je kiezen welke verbeteringen het meest positieve effect op je bedrijf zullen hebben. Uiteraard je u als ondernemer hierin een belangrijke schakel, omdat jij jouw bedrijf en sector het beste kent. Bovendien kunnen de gewenste of noodzakelijke verbeteringen ook niet geïmplementeerd worden zonder het juiste draagvlak en betrokkenheid van jou en je medewerkers. Sommige verbeteringen leveren met een lage inspanning een hoog resultaat op, dit zijn de quick wins. Meestal kan de organisatie die eenvoudig zelf doorvoeren. Als het gaat om grotere, complexere veranderingen is het beter om een projectmatige aanpak te volgen. Er zijn dan vaak meer afdelingen bij betrokken en er is meer geld en tijd mee gemoeid. Omdat de tijd en expertise hiervoor niet altijd aanwezig zijn in de organisatie om dit ‘erbij ‘ te doen, kan een externe projectleider uitkomst bieden.
Projectmatig gericht verbeteringen doorvoeren vergt een investering in tijd en geld, met als doel om dit bij een uiteindelijke verkoop terug te verdienen. Als ondernemer speel je hierin een hele belangrijke rol. Verandering van processen binnen jouw bedrijf begint bij intrinsieke motivatie van jezelf. Je bent tenslotte ook degene die het bedrijf heeft gebracht waar het nu staat in de huidige vorm. Het belang van het veranderen van onderdelen hiervan, moet je gemotiveerd uitdragen naar het personeel. Anders blijft alles zoals het was en heeft de investering in tijd en geld geen toegevoegde waarde.
Met dank aan Monique Scheffers – van Tilborg, bedrijfskundig adviseur bij ABAB Accountants en Adviseurs, voor het schrijven van dit artikel.