Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

‘Schaap met vijf poten is niet te vinden’ | Francois Moelands | Techno Group

Techno Group in Etten-Leur belooft dat zij werk maken van “het betere werk”. Het contact met enkele medewerkers bij mijn aankomst, is daar een goed voorbeeld van: hartelijk en gastvrij. François (51) voert de directie over de drie bedrijfsonderdelen: TechnoSelect, Traffic Control en Event Services. Bij de koffie met het lokale “Lekkernijtje” bespreken we zijn ervaringen bij de invoering van zelfsturende teams, het in dienst nemen van mensen uit een uitkeringssituatie en de zoektocht naar de ideale medewerker. ‘Het schaap met de vijf poten vind je niet. Ik ben op dit moment blij als we mensen vinden met drie poten en de wil om te leren. Door opleiding en begeleiding ontwikkelt zich stap-voor-stap de vierde poot. Op die manier kunnen we in een krappe arbeidsmarkt nog steeds een goede match maken.’

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

Slapeloze nachten

In 2017 stapt François over van een beursgenoteerd infra-bedrijf naar het MKB-ondernemerschap. Van die carrièrestap heeft hij tot op de dag van vandaag geen spijt. ‘Ik heb tot mijn 40ste gestudeerd. Om bij te blijven, slimmer te worden en om processen en medewerkers nog beter te kunnen begrijpen. Het boeit mij om in gesprek te gaan met mensen en te praten over veranderingen’, belicht François. TechnoSelect startte bijna 25 jaar geleden als partner op het gebied van werving, selectie en uitzenden van technisch personeel. Sinds 2014 richt Techno Traffic Control zich op het waarborgen van verkeersveiligheid door de inzet van verkeersregelaars. In 2018 is Techno Event Services opgericht om evenementenorganisaties te ontzorgen. Het laatstgenoemde onderdeel ondervond de nadelige effecten van de pandemie. ‘In maart 2020 hadden we bij dit bedrijfsonderdeel direct een omzetdaling van 99%’, verzucht François. ‘Ik heb aan het begin van de Coronacrisis twee slapeloze nachten gehad, maar we zijn er met zijn allen voor gegaan, zodat iedereen aan de slag kon blijven.’

‘Ik heb aan het begin van de Coronacrisis twee slapeloze nachten gehad, maar we zijn er met zijn allen voor gegaan, zodat iedereen aan de slag kon blijven.’

Het betere werk

In 2020 is TechnoSelect getransformeerd naar “Het Betere Werk” met zelfsturende teams. François is tevreden over het resultaat: ‘de kennis en kunde van de medewerkers wordt bij een zelfsturend team veel beter benut. Ze bepalen zelf hun doelstellingen. Het is prachtig om te zien dat jonge mensen meer ruimte nemen en hun kennis actief delen.  “Waar kan ik jou mee helpen”, is een veel gehoorde vraag en er wordt veel feedback aan elkaar gegeven. Als directie beperken wij ons tot het bepalen van het speelveld, we trekken de lijnen en hebben spelregels afgesproken, hoe we met elkaar omgaan. En soms nemen we een team in bescherming als ze de lat te hoog hebben gelegd.’

 

Arbeidsmarkt stagneert

De visie van het bedrijf: “Techno Group gelooft in mensen. Ieder mens is uniek en iedereen verdient een kans”,  komt maximaal tot z’n recht bij Techno Traffic Control (TTC). Een deel van de medewerkers komt uit een uitkeringssituatie. ‘Doe dit vanuit je hart en niet voor eigen gewin’, opent François. Reken je niet rijk met de opleidingsbudgetten en tegemoetkomingen. Dat is korte termijn denken.’ Bij dit bedrijfsonderdeel is bestaanszekerheid een belangrijk thema. ‘Wij maken de medewerkers eerst mentaal fit en geven waar nodig een helpende hand bij het oplossen van slepende kwesties met bijvoorbeeld gemeente en bewindvoerders. Het familiegevoel bij TTC is daardoor groot.’ François ervaart dagelijks dat de arbeidsmarkt op dit moment stagneert. ‘Door corona is de loyaliteit van medewerkers tot het bedrijf gegroeid. De wens om over te stappen naar een andere baan is minimaal. Werven is daardoor een hele kunst geworden. Het verhaal van het bedrijf moet beter verteld worden om nieuwe medewerkers aan te trekken. Het vraagt ook inzicht in het mediagebruik van de doelgroep. Met een aansprekende uiting in de juiste media kun je ze met jouw aanbod bereiken.’

‘Door corona is de loyaliteit van medewerkers tot het bedrijf gegroeid. De wens om over te stappen naar een andere baan is minimaal. Werven is daardoor een hele kunst geworden.'

Opleidingen moeten beter aansluiten op de markt

Als oplossing voor het tekort aan medewerkers ziet François het starten van specifieke bedrijfsopleidingen, met name bedoeld voor zij-instromers. Verder vindt hij dat het imago van “werken met je handen” opgepoetst moet worden. ‘Er is een prima salaris te verdienen in de techniek. Dat mag best voor het voetlicht gebracht worden’, vult François aan. Tenslotte ervaart hij dat MBO-opleidingen onvoldoende zijn afgestemd met de vraag vanuit de markt. ‘Als we de productie van goederen uit China naar Nederland willen halen en van reshoring werk willen maken, dan moeten opleidingen hierop aansluiten, zodat het effect heeft voor de werkgelegenheid.

Vooruitblik

In de komende jaren wil François focus houden en gestaag groeien. ‘In alles wat wij doen, gaan we voor een 8+.  Voor de kandidaat, voor de klant en voor ons zelf. Als medewerkers tijdens een feestje met passie over ons bedrijf praten, dan doen we het goed.’

Krachtvoer François Moelands:

  • Zelfsturende teams spreekt de jongere generatie meer aan. Ze krijgen  verantwoordelijkheid en ruimte en kunnen hun kennis actief kunnen delen.
  • Blijf niet eindeloos zoeken naar de ideale kandidaat, maar ontwikkel de medewerker door opleiding, begeleiding en training.
  • Poets het imago van “werken met je handen” op, door ook het aantrekkelijke salaris voor het voetlicht te brengen.

In de tweede serie Krachtvoer voor ondernemers gaat Ton Gimbrère in gesprek over de Brabantse arbeidsmarkt met bijzondere ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Bij ieder gesprek neemt hij iets lekkers mee voor bij de koffie. Hij trakteert op dé lokale specialiteit uit de stad van de ondernemer. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.

Bekijk hier de online publicatie met de eerste 25 Krachtvoerverhalen.

Lekkernijtje van Bakkerij Mark Elias uit Etten-Leur

Het Lekkernijtje is door Mark Elias zelf ontwikkeld. Het is een “mengelingetje” van: biscuit, vanille crème, kokos en chocolade. Heerlijk klein gebakje voor bij de koffie!

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement