Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Mensen gezond houden is onze eerste prioriteit | Niels van de Beucken | Arte Groep

‘Daar gaan we weer’, zei Niels van den Beucken begin maart bij de start van de pandemie. De financieel directeur van Arte Groep vreesde een vergelijkbare recessie als in 2009. Maar voor de producent van duurzame keukenbladen bleek de angst ongegrond. De vraag bleef op peil en er was zelfs sprake van ‘coronabladen’. Want veel Nederlanders besloten om het vakantiegeld te besteden aan een nieuwe keuken, in plaats van een vakantie naar verre oorden. Voor Arte Groep bleven er twee zorgen over: de gezondheid van de medewerkers en de levering van de grondstoffen voor hun keukenbladen.

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

Niels deelt bij een kop koffie en ‘Krachtvoer-koek’ zijn ervaringen van het afgelopen half jaar. Arte Groep paste werktijden aan om de fysieke afstand tussen medewerkers te kunnen waarborgen en maakte een digitale inhaalslag om het thuiswerken te faciliteren. ‘De brede inzetbaarheid van de medewerkers en de saamhorigheid binnen ons bedrijf heeft ervoor gezorgd dat we de uitdagingen succesvol samen hebben opgepakt.’

Bijvangst

‘De gezondheid van onze medewerkers is de eerste prioriteit. Door de flexibiliteit en het begrip van de medewerkers konden we direct de werktijden aanpassen’, legt Niels uit. ‘We kozen ervoor om tijdelijk twee teams te formeren die om de dag, gedurende een shift van 10 uur werkten. Het ene team op maandag, woensdag en vrijdag en het andere team op dinsdag, donderdag en zaterdag. Op deze wijze kwamen de groepen niet met elkaar in aanraking en werden wij minder kwetsbaar. De niet-gewerkte uren (8 uur per week) namen wij voor eigen rekening.’

‘Het werken met kleinere teams biedt efficiencyvoordelen. De medewerkers signaleerden zelf dat teveel mensen op hetzelfde moment op de werkvloer leidt tot inefficiëntie.’

Na deze periode gingen de werktijden terug naar maandag tot en met vrijdag. Arte Groep besloot om het aanvangstijdstip van de werkzaamheden te laten variëren. Tussen 06:00 en 08:00 uur starten de medewerkers hun activiteiten om spreiding bij binnenkomst te waarborgen. De nieuwe manier van werken heeft een verrassende bijvangst opgeleverd. De productiviteit per medewerker is behoorlijk gestegen. Niels licht toe: ‘Het werken met kleinere teams biedt efficiencyvoordelen. De medewerkers signaleerden zelf, dat als je met minder mensen op de werkvloer staat, de personele bezetting beter aansluit op de productie van  orders. Teveel mensen op hetzelfde moment op de werkvloer leidt tot inefficiëntie.’

‘Nog maar een jaar geleden verkondigde ik dat thuiswerken niet werkt. Ik weet nu beter. Door een groot vertrouwen over-en-weer, heeft deze manier van werken zich bewezen.'

Duurzaamheid is de ader van ons bedrijf

De zorgen over de grondstoffen speelden tijdens de strenge lockdown in India, Spanje en Italië. ‘Gelukkig hadden we een bulk bestelling gedaan en beschikten we over een extra voorraad. De productie kon gewoon doorgaan.’ Juist in deze tijd zoekt het bedrijf frequent verbinding met leveranciers en klanten. ‘We zijn geïnteresseerd in wat er speelt en hoe de situatie bij hun is.’  Arte Groep onderhoudt bijzondere banden met India. ‘Duurzaamheid is de ader van ons bedrijf. Vanuit die gedachte ondersteunen wij met onze Arte Responsible Stone Foundation onderwijsprojecten voor kinderen, die woonachtig zijn in de omgeving van de steengroeven, waar het graniet wordt gewonnen’, belicht Niels. ‘Toen het werk in de steengroeve stil viel, hebben we 80 gezinnen van arbeidsmigranten voorzien in hun eerste levensbehoeften en gezorgd voor rijst, groenten, peulvruchten en aardappels.’

Even uit de mallemolen stappen

Het thuiswerken heeft zich bij Arte Groep bewezen. ‘Nog maar een jaar geleden verkondigde ik dat thuiswerken niet werkt. Ik weet nu beter. Door een groot vertrouwen over-en-weer, heeft deze manier van werken zich bewezen. Je moet niet raar opkijken als je om 23:00 uur nog een mailtje krijgt van een medewerker. Werktijden zijn flexibel in te vullen. Ook ik werk voortaan veel thuis. Ik dacht altijd dat mijn aanwezigheid op de zaak een voorwaarde is. Nu zie ik het nemen van enige afstand als een groot voordeel. Even uitstappen uit de mallemolen en je kijkt heel anders naar je bedrijf. Dat kan ik iedereen aanbevelen.’

Krachtvoer Arte Groep

  • Meer fysieke ruimte op de werkvloer en het werken in kleinere teams kan ook een bijdrage leveren aan een efficiëntere bedrijfsvoering en hogere productiviteit.
  • Zoek in deze tijd frequent verbinding met stakeholders om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen bij jouw businesspartners.
  • Stap ook als ondernemer ook af en toe uit de ‘mallemolen’ van het bedrijf en kijk op zekere afstand naar de bedrijfsvoering. Dat geeft nieuwe inzichten!

Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees er hier meer over >>

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement