‘Mensen die moeite hebben met veranderingen, geef ik extra zorg.’ | Annette van de Meene | SCB Zoom- en Zegestede

De serene omgeving van crematorium Zegestede in Roosendaal is het decor van het gesprek met directeur Annette van de Meene. Zij is directeur van SCB Zoom- en Zegestede met crematoria in Roosendaal en Bergen op Zoom. Al 3 maanden heerst hier door de coronacrisis een gezonde hectiek. Bij een kop koffie met ‘krachtvoer-koek’ vertelt Annette over haar ervaringen. ‘Ik ben van meteen handelen bij noodsituaties. Wat is verstandig en wat voelt goed, weeg ik zorgvuldig af. Wij kunnen een uitvaart maar één keer verzorgen. Dan moet het aan alle verwachtingen voldoen, want wij creëren een blijvende herinnering aan het afscheid.’

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

‘Al snel kwam de creativiteit op gang. Toen we teruggingen naar 30 personen , introduceerden we een live stream om de uitvaart op afstand te volgen. Ook kozen nabestaanden voor een drive through condoleance of het vormen van een erehaag.

‘We hebben met een serieuze situatie te maken.’

Als op 9 maart tijdens een persconferentie premier Rutte alle Nederlanders oproept om geen handen meer te schudden, geeft hij Jaap van Dissel van het RIVM, zelf een hand. Nederland kan erom lachen. Annette kijkt terug: ‘maar ik dacht, dit gaat niet goed, we hebben met een serieuze situatie te maken. ‘Wij kregen een noodverordening opgelegd en uitvaartbijeenkomsten mochten in eerste instantie door 100 personen bezocht worden.’ Het crematorium onderhoudt frequent contact met de uitvaartondernemers en haar medewerkers. In het begin waren er nog geen richtlijnen en protocollen voorhanden.  Als sector werden wij in de eerste weken zelfs niet aangemerkt als een vitaal beroep. Daar kwam gelukkig verandering in. Het belang van de sector wordt nu erkend.’

‘Al snel kwam de creativiteit op gang.’

Toen we teruggingen naar 30 personen , introduceerden we een live stream om de uitvaart op afstand te volgen. Ook kozen nabestaanden voor een drive through condoleance of het vormen van een erehaag. Met loopkoets verplaatsen wij de overledene langs een haag van familie en vrienden. De stilte, ingetogenheid en emotie blijft op deze manier. We openden onze locaties ook op enkele zondagen en 2e paasdag. En nabestaanden kunnen kiezen voor een uitgestelde condoleance op het moment dat er weer herdacht en gevierd mag worden.

‘Om de 1,5 meter regel te handhaven, moeten wij onze gasten regelmatig aanspreken’

Met haar medewerkers heeft Annette vaak een informeel gesprek. ‘In het begin stelde ik de medewerkers gerust. Nu vraag ik meestal of het goed voelt, wat we doen. Mensen die moeite hebben met veranderingen, geef ik extra zorg. Om de 1,5 meter regel te handhaven, moeten wij onze gasten regelmatig aanspreken. Dat is nieuw voor ons.’ Het crematorium zorgt voor een training assertief gedrag, zodat de medewerkers leren opkomen voor zichzelf en zij hun verantwoordelijkheid kunnen nemen.

‘Ik heb het gevoel dat ik met een zeilboot naar New York vaar, maar halverwege in een dichte mist terecht kom. De boeg gaat van links naar rechts. Ik krijg vragen van de bemanning: liggen we op koers, gaat de wind weer waaien en wanneer zijn we op de plaats van bestemming. Maar het antwoord blijf ik hun schuldig.’

‘Als leidinggevende moet je het goede voorbeeld geven.’

’Het thuiswerken hebben we direct ingevoerd, toen het virus de kop opstak. Ook ik ben thuis gaan werken. Als leidinggevende moet je het goede voorbeeld geven.’ Thuiswerken wordt het nieuwe normaal, denkt Annette. ‘De vermenging tussen werk en privé is zichtbaar. Medewerkers kiezen zelf hun werktijden. Dat geeft veel vrijheid.’ Annette benadrukt dat het belangrijk is, om in contact te blijven met de thuiswerkers. Bij Zegestede is iedereen één dag per week op kantoor. ‘Sommige medewerkers houden hun e-mail bij als ze vrij zijn, maar ik wijs ze erop om hun ‘out-of-office’ aan te zetten.

‘Het geeft ook ruimte aan nieuwe initiatieven en creativiteit’

Annette kijkt terug op deze periode en kiest daarvoor een treffende metafoor. ‘Ik heb het gevoel dat ik met een zeilboot naar New York vaar, maar halverwege in een dichte mist terecht kom. De boeg gaat van links naar rechts. Ik krijg vragen van de bemanning: liggen we op koers, gaat de wind weer waaien en wanneer zijn we op de plaats van bestemming. Maar het antwoord blijf ik hun schuldig.’ Ze vult aan: ‘je bent je houvast kwijt. Alle KPI’s kunnen overboord. Externe factoren hebben de bedrijfsvoering overgenomen, maar dat geeft wel weer ruimte aan nieuwe initiatieven en creativiteit’.

Bij mijn vertrek wil Annette nog één ding kwijt: ze vindt het terecht dat er veel aandacht is voor de zorg, maar de erkenning voor onze branche kwam te laat op gang. ‘Onze medewerkers verdienen alle waardering.’

Krachtvoer

  • Geef in deze tijd speciale aandacht aan medewerkers die moeite hebben met veranderingen, bijvoorbeeld in de vorm van een training.
  • Ga informeel in gesprek om medewerkers gerust te stellen en te informeren hoe het gaat.
  • Houd contact met de mensen die thuis werken en kies voor een moment in de week waarop iedereen aanwezig is.

Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Lees er hier meer over >

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement