Ik ben goed in het binden en boeien | Roel Jansen | RJ Networks & Security

De wanden van het kantoor van RJ Networks & Security in Schijndel zijn bekleed met doelen en acties, vastgelegd op grote vellen papier en kleurige Post it-notes. Ze verraden de ambities en bedrijvigheid van het bedrijf met 45 medewerkers, dat zich toelegt op de aanleg van datanetwerken en beveiligingsinstallaties. Bij koffie en een nougatientje vertelt Roel Jansen over de ontwikkelingen die het bedrijf heeft doorgemaakt. ‘Ik ben geen techneut, maar ik begrijp de techniek en ik weet waar de behoefte ligt in de markt.’ We praten over het succes van zelfsturende teams, de oprichting van een eigen “RJ Academy” en het binden en boeien van medewerkers. ‘Ik versta de kunst om mensen in dienst te nemen, die beter zijn dan ik. Wij bieden ontwikkelingskansen en mogelijkheden om bij ons carrière te maken.’

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

Het roer gaat om

In 2001 start Roel met vier medewerkers het bedrijf en gaat zich toeleggen op de aanleg van  datanetwerken. In 2015 gaat het roer om na het lezen van Semco-stijl, het boek van Ricardo Semler over een bijzondere werkplek bij een bedrijf in Brazilië. Vanaf dat moment plaatst Roel de medewerkers op nummer één en introduceert zelfsturende teams.

‘Ieder team zet zelf alle processtappen, maakt keuzes en neemt beslissingen. Door kaders en kengetallen mee te geven, ben ik veel duidelijker geworden naar de medewerkers.’

Roel moet in het begin wennen aan zijn nieuwe rol. ‘Ik heb de moeilijkste baan, want ik mag mij er niet meer mee bemoeien’, zegt Roel met glimlach. ‘Maar bij de koffie heb ik eindelijk de gelegenheid om te vragen “hoe is het met jou”. Ik heb veel meer tijd gekregen om aandacht te geven aan strategie, medewerkers en klanten.’

Ondanks de schaarste aan vakmensen, kent het bedrijf een klein personeelsverloop. Roel legt uit: ‘wij maken van onze medewerkers multi-inzetbare specialisten. Het werk wordt daardoor gevarieerder en zij mogen tal van opleidingen volgen op zich te scholen. Dat maakt hun job interessant.’ Ook het aantrekken van nieuwe medewerkers loopt voortvarend.

‘Wij richten ons op mensen met een MBO opleiding, zij-instromers en zelfs ongeschoolden. Als je op tijd komt en twee rechterhanden hebt, dan ben je welkom. Het ambacht leren wij ze op de werkvloer.’

Na een inwerkperiode waarbij een nieuwe medewerker een buddy krijgt toegewezen, kan iedere medewerker aan de hand van een menukaart opleidingen kiezen om zich te ontwikkelen. ‘Op deze manier zet iedere medewerker stappen naar het vakmanschap’,  licht Roel toe.

RJ Academy

Voor de opleiding van medewerkers heeft Roel de RJ Academy opgericht. Het initiatief is uit nood geboren. ‘Het MBO focust zich meer op elektrotechniek en voorziet niet in een specifieke opleiding voor het smart building-specialisme van ons bedrijf. Scholen kunnen het tempo van de  voortschrijdende techniek niet bijbenen. Het MBO mist daardoor de aansluiting naar onze sector.’ In West-Brabant ziet Roel mooie initiatieven ontstaan. ‘Vijf bedrijven uit onze branche hebben de handen ineen geslagen en leiden samen met een eigen vakschool nieuwe medewerkers op. In Oost-Brabant komt dit helaas nog niet van de grond en doet ieder bedrijf het op z’n eigen manier. Erg inefficiënt.’ Roel betreurt het dat zijn aanvragen voor SLIM-subsidie niet gehonoreerd worden. ‘Het subsidiepotje wordt overvraagd waardoor initiatieven worden vertraagd, in plaats van gestimuleerd. Daarom zetten we eigen middelen om de leercultuur te behouden. Bijna 10% van onze loonsom besteden we aan het opleiden van onze medewerkers. ’

Roel zit niet stil en opent binnenkort een vestiging in Breda. ‘Hierdoor zijn wij beter vertegenwoordigd in West-Brabant en wij willen de rijafstand beperken. Dit is het begin van meerdere hubs door Nederland. Wij willen groot worden, door klein te blijven’, zegt Roel met gevoel voor understatement.

Krachtvoer Roel Jansen:

  • Als het aanbod van opgeleide sollicitanten te gering is, richt je dan ook op zij-instromers en niet-technisch opgeleide medewerkers.
  • Zoek samenwerking met andere bedrijven uit de sector om gezamenlijk opleidingen te verzorgen voor medewerkers.
  • Bind en boei medewerkers door een menukaart samen te stellen met opleidingen en cursussen, die zij mogen volgen.

In de tweede serie Krachtvoer voor ondernemers gaat Ton Gimbrère in gesprek over de Brabantse arbeidsmarkt met bijzondere ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Bij ieder gesprek neemt hij iets lekkers mee voor bij de koffie. Hij trakteert op dé lokale specialiteit uit de stad van de ondernemer. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.

Bekijk hier de online publicatie met de eerste 25 Krachtvoerverhalen.

Het nougatientje van Bakkerij van Doorn in Schijndel

Het nougatientje is bekroond met goud door Nederlands Bakkerij Centrum. Het is een heerlijke combinatie van schuim en slagroom. Het recept is het best bewaarde geheim binnen de bakkerij. Slechts drie mensen kennen het unieke recept. Het recept voor het nougatientje is per toeval ontstaan rond 1950, net na de oorlog. Door gebrek aan grondstoffen moesten bakkers roeien met de riemen die ze hadden om toch schuim te maken. Door te experimenteren is het recept ontstaan.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement