Kom uit die coronahouding! | Eric Berkhof | Van Mossel Automotive Groep

Het gesprek met Eric Berkhof, CEO Van Mossel Automotive Groep vindt online plaats, enkele dagen na het aanscherpen van de coronaregels. Eric volgt de regels nauwgezet, om zijn ruim 4.000 medewerkers in 200 vestigingen in Nederland en België een veilige werkomgeving te kunnen bieden. ‘Als ik mijn mensen veilig laat werken, dan is het ook safe voor de klanten.’ Ondanks de communicatie op afstand, wordt het een boeiend gesprek. Eric heeft een duidelijke visie: ’Ik kan het probleem van het virus niet oplossen, maar ik ga niet stil zitten en afwachten.’ We blikken terug op het afgelopen half jaar: ‘Door een lege agenda in de avonduren, kon ik met wat meer afstand naar de processen kijken. Dat leverde een interessante analyse op.’ Van Mossel draait ondanks de crisis goed door. ‘Als sector hebben we geluk dat de belangstelling voor auto’s onverminderd groot is, omdat reizen met het OV en vliegtuig onder een vergrootglas staat.’ 

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

’Ik kan het probleem van het virus niet oplossen, maar ik ga niet stil zitten en afwachten.’ Van Mossel draait ondanks de crisis goed door. ‘Als sector hebben we geluk dat de belangstelling voor auto’s onverminderd groot is, omdat reizen met het OV en vliegtuig onder een vergrootglas staat.’ 

Kosten noch moeite gespaard

Eric neemt mij eerst mee terug naar het begin van de coronacrisis. ‘Het virus leek aanvankelijk ver weg en als ondernemend bedrijf waren we met een fors offensief bezig. Het virus zorgde ervoor dat ik moest terugschakelen en onze snelheid moest aanpassen. Ik heb er één nacht slecht van geslapen en we hebben hierover gesproken met het MT. Toen op de eerste avond van de lockdown een dinerafspraak werd gecanceld, heb ik geprobeerd de situatie te overzien. Ik vroeg mijzelf af: wat kan ik aan het coronavirus doen? Ik ben geen medicus, ik kan geen vaccin maken. Wat betekent dit voor de komende 2 maanden of misschien wel 2 jaar. Ik zag op korte termijn geen oplossing opdoemen. Het probleem van het virus kan ik niet oplossen. Wel kan ik door te ondernemen ervoor zorgen dat de economische impact niet groter wordt. Ik besloot om niet te gaan jammeren en bereidde me er op voor dat het virus een lange tijd onder ons blijft. Het wordt ondernemen mèt Covid-19. De eerste prioriteit was toen: medewerkers moeten veilig kunnen werken. Uit voorzorg plaatsten wij de bureaus drie meter uit elkaar, we kochten desinfecteringsmateriaal, stoelhoezen, stuurhoezen etc. Kosten noch moeite hebben we gespaard.’

Het vaccin zal er hopelijk volgend jaar komen, maar ondernemers zullen aan de bak moeten met inachtneming van alle veiligheidsmaatregelen. De balans tussen veiligheid en ondernemen is best een spannende.’

Focus op ondernemen

Toen de veiligheid was gewaarborgd heeft Van Mossel de focus op ondernemen gelegd. Eric verduidelijkt: ‘We moeten het kabinet prijzen om hun aanpak en hun keuzes. Ik onderneem ook in deze tijd, zodat we geen beroep hoeven te doen op allerlei regelingen vanuit de overheid. Wij hebben de NOW wel aangevraagd, maar niet nodig gehad om onze begroting te halen. Teveel collega’s wachten af en kijken wat er op hun afkomt. Mijn advies: kom uit de coronahouding en blijf aan de business denken. Je bent verantwoordelijk voor veel mensen. We moeten tijdens én na corona een toekomstbestendig bedrijf zijn, dat een fatsoenlijk rendement maakt.’

Over de oproep vanuit het kabinet: ‘Blijf thuis, werk thuis’, is Eric stellig. Hij ziet het thuiswerken niet als een alternatief voor Van Mossel. Eric licht toe: ‘Voor de reisbeweging is het mogelijk een argument. Maar de tweede coronagolf is vooral te herleiden naar de privé situatie. Mijn bedrijven zijn veiliger en bieden meer hygiëne dan menig woning. Wij bieden rust en ruimte. Bovendien kan in de autobranche maar 10% thuiswerken. 90% werkt front-office. Monteurs of plaatwerkers, verkopers of adviseurs kunnen nu eenmaal niet thuis werken.’ Eric benadrukt dat als er ziekteverschijnselen zijn, de medewerkers thuis moeten blijven.

Van afstand naar je bedrijf kijken

‘Tijdens de eerste weken van de lockdown vielen veel avondafspraken en vergaderingen uit’, belicht Eric. ‘Meetings waarover je achteraf zegt: zijn deze wel nodig? Verder nam ik tijd om naar onze processen te kijken. Dat was voor mij een eye-opener. Deze les neem ik mee voor de toekomst: reserveer tijd om van enige afstand naar je bedrijf te kijken. Ook ga ik meer aandacht aan mijn eigen mensen besteden. En goed nadenken wat voor ons bedrijf het beste is.

Zo constateerde ik dat 30% van de medewerkers een te lage bijdrage heeft in de bedrijfsvoering. Want 70% van de mensen voert bijna 100% van de business uit. Sommigen kunnen niet en anderen willen niet. Daarom zijn we gestart met trainingen om medewerkers beter te maken, vanuit de gedachte dat iedereen moet bijdragen aan het resultaat.’

Op mijn vraag hoe Eric persoonlijk naar de nieuwe maatregelen kijkt, vertelt hij: ‘Ik heb er moeite mee, dat mensen zich weinig kunnen ontzeggen. Ze moeten op vakantie, ze moeten uit eten of moeten naar een feest. We moeten nu vooral niets doen en voorzichtig handelen om gezond te blijven.’

Als afsluiting kijkt Eric vooruit: Het vaccin zal er hopelijk volgend jaar komen, maar ondernemers zullen aan de bak moeten met inachtneming van alle veiligheidsmaatregelen. De balans tussen veiligheid en ondernemen is best een spannende.’

Krachtvoer Van Mossel Groep:

  • Maak meer tijd vrij in je agenda om naar bedrijfsprocessen te kijken. Wie doet het werk, wie kan beter en wie moet beter?
  • Gebruik deze tijd om trainingen te organiseren en medewerkers persoonlijk te coachen.
  • Neem de vergaderstructuur van het bedrijf onder de loep en beoordeel of de diverse overleggen écht noodzakelijk zijn.

Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees er hier meer over >>

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement