‘Je moet altijd een plan B hebben’ | Maarten Wolters | Pondres

De bedrijvigheid bij Pondres in Tilburg piekt. Maarten Wolters is de CFO van het bedrijf dat hun opdrachtgevers helpt effectiever te communiceren met hun klanten. Bij een mok koffie en ‘Krachtvoer’-koek legt Maarten uit: ‘we zijn sinds 2017 als bedrijf in transitie en bieden gepersonaliseerde oplossingen langs de pijlers: hardcopy print, digitale communicatie zoals het beheer van een webportaal en fulfilment met als voorbeeld, het versturen van een webshop bestelling. Daarnaast helpen we klanten met hun digitale transformatie. Het gesprek gaat over het borgen van wendbaarheid door het hebben van een plan B, de betekenis van het lokale netwerk en het belang om studenten aan een MKB-bedrijf te binden.

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

'Plan B was half maart klaar, het moment dat Nederland in een intelligente lockdown ging. We konden ons focussen op onze relaties en er was tijd om na te denken of en hoe wij ons dienstenpakket moesten wijzigen om onze klanten in de veranderde omgeving te ondersteunen.’

Plan B was half maart klaar

In januari plaatst Maarten het onderwerp corona op de agenda van het MT. ‘Als er in China al twee maanden geen productie is, dan doet dat iets voor onze economie’, legt hij uit. ‘De situatie deed mij denken aan de SARS uitbraak in 2003 en de financiële crisis in 2009. Ik wilde die situatie vóór zijn en met zijn mede-directieteam leden Marcel Winkelman (CEO), Henk Heijtlager (CCO) en Bert Alblas (CIO) hebben we direct een plan B gemaakt. We hebben ons afgevraagd: wat gebeurt er bijvoorbeeld als we met 25% uitval te maken krijgen, wat zijn de consequenties voor trainingsprogramma’s en lopende investeringsprogramma’s in IT en fulfilment? Plan B was half maart klaar, het moment dat Nederland in een intelligente lockdown ging. We konden ons focussen op onze relaties en er was tijd om na te denken of en hoe wij ons dienstenpakket moesten wijzigen om onze klanten in de veranderde omgeving te ondersteunen.’

De inzet van studenten levert als interessante bijvangst op dat de kloof tussen onderwijs en Pondres gedicht wordt. Voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben we de voorwaarden gecreëerd om het succesvol te laten verlopen.

‘Door om te denken, zijn we terecht gekomen bij twee nieuwe doelgroepen’

Na een aanvankelijke terugloop van orders, vertoonden de opdrachten voor e-commerce een explosieve groei. Deze groei zet nog steeds door. Dit levert ook direct een nieuwe uitdaging op: Pondres staat voor een opgave om in een overspannen arbeidsmarkt nieuwe medewerkers te werven. ‘Door om te denken, zijn we terecht gekomen bij twee nieuwe doelgroepen: studenten en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met deze flexibele schil kunnen we de orders tijdig verwerken. Onze vaste medewerkers tonen zich daarnaast als echte ondernemers, door hun commitment en flexibiliteit.’ De inzet van studenten levert als interessante bijvangst op dat de kloof tussen onderwijs en Pondres gedicht wordt. ‘Pondres migreert richting een IT gedreven kennisbedrijf en we willen studenten laten ervaren hoe leuk en uitdagend het is om in een Tilburgs MKB-bedrijf te werken. In de toekomst kunnen een aantal studenten bij ons een baan vinden in hun studierichting. Voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben we de voorwaarden gecreëerd om het succesvol te laten verlopen. Wij bieden een stabiele omgeving, een vast rooster en extra begeleiding. Er is draagvlak bij onze collega’s om deze stap te gaan maken. Ze zijn zelfs betrokken bij de selectie.’

‘Door ervaringen te delen creëer je interactie en kruisbestuiving’

‘Ik geloof in de kracht van de lokale netwerkeconomie’, vervolgt Maarten zijn inspirerende verhaal. ‘Wij zijn een bedrijf van en voor Tilburg. Waarom in Amsterdam halen, als het ook in Tilburg te koop is. Door ervaringen met andere bedrijven te delen creëer je interactie en kruisbestuiving. De beste ideeën worden nooit op een eiland verzonnen. De wereld en de toekomst is en blijft onvoorspelbaar. Daar moeten we ons op voorbereiden, flexibel zijn en met deze onzekerheid leren omgaan. Doe je niets, dan ben je over 3 jaar al 25 maal ingehaald.’

Door tijdig een plan B te maken, weet Pondres de bedrijvigheid op peil te houden. Maarten sluit af met een waarschuwing: ‘wij beschouwen de coronacrisis niet als voorbij. De onzekerheid blijft. Het kan morgen anders zijn. Onduidelijk is ook wat het “nieuwe normaal is”. Corona heeft aangetoond dat het daarom zo belangrijk is om wendbaar te zijn en blijven.’

Krachtvoer Pondres

  • Door het maken van een plan B is er tijd voor de focus op relaties en het dienstenpakket.
  • Omdenken in een overspannen arbeidsmarkt levert nieuwe doelgroepen op.
  • Gebruik de waarde van de lokale netwerkeconomie en organiseer interactie en kruisbestuiving.

Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees er hier meer over >>

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement