Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Hoe verlaag je het verloop van talent? [5 tips]

Voor organisaties is het niet alleen erg vervelend wanneer een getalenteerde medewerker ergens anders zijn/haar geluk gaat beproeven, het kost ook nog eens veel geld. Toch blijkt dit een van de grootste problemen van vandaag de dag. We geven je 5 tips die ervoor zorgen dat je medewerkers (langer) aan boord blijven.

Vooral de Millennials worden gezien als echte job-hoppers. Bij hen ligt de focus ook veel minder op het vinden van een baan waar je 30 jaar wil blijven. Millennials zien een baan dan ook meer als een tussenstation, dan als een eindstation. Wanneer een organisatie niet de juiste dingen faciliteert, dan zullen medewerkers snel uitgekeken zijn en doorgaan naar het volgende tussenstation. Maar wat moet je er nou aan doen om ervoor te zorgen dat medewerkers betrokken en aan boord blijven? Hoe zorg je ervoor dat zij niet via de achterdeur het bedrijf weer verlaten?

Tip #1 Geef medewerkers waardering en erkenning

Geld of tastbare extrinsieke beloningen zijn al lang niet meer het belangrijkst binnen een functie. Waardering en erkenning zijn tegenwoordig minstens zo belangrijk. Een goede werknemer zal namelijk altijd vertrekken wanneer hij/zij het gevoel heeft niet gewaardeerd te worden. Niemand wil namelijk hard blijven werken en waarde toevoegen aan een bedrijf wanneer hun inspanningen genegeerd worden.

Door te investeren in talent management toon je erkenning en waardering en daardoor hou je medewerkers langer aan boord. Talentontwikkeling gaat over hoe een organisatie omgaat met het aanwezige talent en de mogelijkheid geeft om talent te ontwikkelen. Niet iedereen is een talent, maar wel iedereen heeft talent. Zorg ervoor dat je als organisatie de omstandigheden creëert waarin het talent van iedere medewerker kan worden ontdekt en ook wordt erkent.

Daarnaast kan je heel makkelijk een beetje extra erkenning geven. Dit kan in verschillende vormen. Denk bijvoorbeeld aan een extra vakantiedag, een kleine bonus, een kaartje, bloemetje of gewoon de woorden ‘dank je wel’.

Tip #2 Geef medewerkers de kans om te groeien en ontwikkelen

Eén van de belangrijkste dingen waar medewerkers naar op zoek zijn is de kans om te groeien en ontwikkelen. Goede werknemers zijn namelijk altijd op zoek naar een manier om nog verder te kunnen ontwikkelen of meer te kunnen leren. Waar het voorheen heel normaal was dat je, wanneer je de kwaliteiten had, na een bepaalde tijd manager of directeur werd, is dat vandaag de dag echt verleden tijd.

Tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden om te groeien. Zo kan je bijvoorbeeld specialist worden in een bepaald vakgebied, adviserend gaan werken of je interne processen verbeteren. Maar hoe bied je die medewerkers nou dat ontwikkelperspectief? Ten eerste is het belangrijk om duidelijk te maken wat het mogelijke groeipad is. Daarnaast is het goed om medewerkers te faciliteren met de dingen die zij nodig hebben om te kunnen blijven groeien. Denk hierbij aan training, workshops of coaching.

Tip #3 Stel duidelijke doelen

Niemand houdt van verveling of onvoldoende uitdaging. Medewerkers willen plezier hebben in het werk dat zij doen, ze brengen tenslotte het grootste deel van hun leven door op het werk. Door duidelijke doelen te stellen voelen medewerkers zich meer betrokken.

Er zijn oneindig veel redenen waarom het belangrijk is om doelen te stellen. Zo brengen doelen focus, helpen ze je om uitstel te voorkomen, zorgen ze ervoor dat je het beste uit jezelf haalt en zorgt het voor meer succes. Bij veel organisaties worden doelen nog altijd opgelegd door de managers of zelfs de directie. Zij bepalen wie waarmee aan de slag gaat en wat de bijbehorende doelstellingen zijn. Geef medewerkers de verantwoordelijkheid en laat ze zelf hun eigen doelen opstellen. Door duidelijk te maken wat de organisatiedoelen zijn, kunnen zij hun eigen doelen hierop aanpassen. Zo zien zij dat zij deel uitmaken van het geheel en bijdragen aan het hogere doel van de organisatie.

Bij Treams heeft onze CEO doelen opgesteld voor 2030. Deze zijn teruggebracht naar doelen voor 2020 en doelen per afdeling. Iedere medewerker stelt zijn/haar eigen doelen die ervoor zorgen dat we de doelen in 2020 en 2030 gaan bereiken.

Tip #4 Geef continu feedback

Het is wetenschappelijk bewezen dat we een kick krijgen wanneer we erkenning krijgen op iets dat we goed hebben uitgevoerd. Het liefst willen we op ieder moment van de dag weten hoe het gaat, hoe we het doen en hoe we nóg beter kunnen. Krijg je geen feedback? Dan staan we stil, en stilstaan is achteruit gaan. Feedback is cruciaal, en niet één keer per jaar tijdens het jaarlijkse beoordelingsgesprek, maar continu, het hele jaar door.

Feedback zorgt voor richting, een breder zelfbeeld, het bereiken van doelen, productiever werken en meer werkgeluk. Met behulp van een online feedbacktool als Treams kan je heel gemakkelijk (op ieder moment van de dag, waar je maar wilt) feedback vragen aan collega’s, leidinggevenden en externen. Een tool helpt je bij het stellen van de juiste vraag zodat jij de beste feedback terug krijgt. Tot slot maakt een tool het vragen en geven van feedback laagdrempelig. Toch is het belangrijk om ‘live’ het gesprek aan te gaan, en dat brengt ons meteen bij de volgende tip.

Tip #5 Ga regelmatig in gesprek met medewerkers

Door regelmatig met elkaar in gesprek te gaan kan je verder ingaan op de inhoud van feedback, de voortgang van de doelen en de ontwikkeling van de medewerkers. In veel organisaties zijn managers slechts drie keer per jaar in gesprek met medewerkers over groei en ontwikkeling. Aan het begin van het jaar heb je een doelengesprek waarbij je doelen voor het komende jaar worden gesteld, halverwege het jaar een voortgangsgesprek waarbij je bespreekt hoe de medewerker ervoor staat met zijn/haar doelen en aan het einde van het jaar wordt de medewerker beoordeeld tijdens het beoordelingsgesprek.

Omdat deze ‘traditionele’ manier van werken vaak als niet inspirerend wordt ervaren, willen steeds meer organisaties op een andere manier kijken naar de prestaties van medewerkers. Door continu met elkaar in gesprek te zijn blijf je met je medewerkers in contact, kan je problemen snel verhelpen en weet je waar de wensen en behoeften van de medewerker liggen.

Hopelijk kun je er met behulp van deze tips voor zorgen dat jullie achterdeur dicht blijft. Heb jij nog andere goede manieren om medewerkers binnen te houden? We horen het heel graag!

Met dank aan Pien van Ham, marketeer bij onze kennispartner Treams, voor het schrijven deze blog.

Kennispartners van VNO-NCW Brabant Zeeland >

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement