Kennisdeling en ontmoeting
Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Westkade 104
Postbus 97
4550 AB SAS VAN GENT
T 0115 451456

Een waardengedreven organisatie: maar hoe zet je waarden centraal?

psssst…. Op donderdag 16 mei organiseren wij in samenwerking met onze kennispartners Treams en HumanCapitalCare de Masterclass | Hoe haal ik de meeste waarde uit mijn medewerkers. Deelname is kosteloos. Meer informatie en aanmelden

Maar liefst 80% van de werkende mensen in Nederland gaat niet met plezier naar het werk. Schokkend! Mensen van verschillende leeftijden vallen uit en dat komt voornamelijk door een gebrek aan controle en autonomie. We willen het anders doen. Maar de kloof tussen waar we nu zitten en waar we naartoe willen is ontzettend groot. De oplossing: stel de waarden centraal, niet de winst.

Een waardengedreven organisatie

Wat is dat eigenlijk? Een organisatie met een duidelijk doel. Een stip aan de horizon, zodat mensen weten waar zij deel van uitmaken en waar ze samen naartoe werken. Want dat is wat mensen willen; daadwerkelijk iets kunnen bijdragen en weten waarom zij ertoe doen binnen een bedrijf. Door een duidelijk gemeenschappelijk doel te hebben, maak je medewerkers veel meer enthousiast en betrokken. Uit onderzoek blijkt zelfs dat organisaties die een gemeenschappelijk doel hebben, veel meer winst maken dan organisaties die daar niet de focus op hebben. Door een lange termijn doel vast te stellen focus je je als organisatie op de toekomst en weet je wat je vandaag moet doen om je steentje bij te dragen.

Medewerkers zijn niet betrokken

Gallup’s ‘State of the Global Workplace’ (2017) laat zien hoe slecht het gesteld is op het werk. Wereldwijd zijn slechts 15% van de medewerkers echt betrokken. Maar wat zijn dan betrokken medewerkers? Zij formuleren het als volgt: ‘Medewerkers die zeer betrokken en enthousiast zijn over hun werk en werkplek. Het zijn psychologische ‘eigenaren’. Ze stimuleren prestaties en innovatie en brengen de organisatie vooruit.’ Naast die 15% die echt betrokken zijn, is 67% niet betrokken. Zij gaan slechts naar het werk omdat het moet, maar beleven geen energie of passie in hun werk. De resterende 18% is actief niet betrokken. Zij zullen ook daadwerkelijk de mensen om hen heen negatief beïnvloeden.

Het ideale team

Het staat er dus slecht voor met de bedrijfswereld. En zoals we eerder al zeiden, de oplossing is om waarden centraal te zetten. Maar wat doet dit nou met mensen? Google heeft een onderzoek gedaan naar wat een team succesvol maakt. Veel mensen denken namelijk dat een ideaal team wordt samengesteld uit mensen met verschillende persoonlijkheden. Uit het onderzoek van Google blijkt dat dit helemaal niet waar is. Het ideale team bestaat uit mensen met dezelfde normen en waarden. Bijvoorbeeld dat je elkaar laat uitspreken, dat je transparant bent naar elkaar, dat iedereen iets mag zeggen en dat je elkaar helpt om beter te worden. Dat maakt een succesvol team en dat geldt hetzelfde voor een succesvolle organisatie.

Selecteer op cultuur

Hoe dat er in de praktijk uit ziet? CEO van Treams Iris Zonneveldt: “Met medewerkers heb je niet alleen een juridisch arbeidscontract, maar meer een emotioneel contract. Als je bij ons komt solliciteren ga je een zeer uitgebreid selectieproces in. Tijdens dit proces hebben we het over wie je bent, waar je naartoe wil, wat je hier wil leren, wat je volgende stap is, hoe je kunt bijdragen aan onze doelstellingen en hoe wij kunnen bijdragen aan jouw doelstellingen.” Het gaat dus veel meer over jezelf ontplooien en een bijdrage leveren aan het grotere geheel. De arbeidsverhouding is steeds meer van mens tot mens en daarbij is oprechte aandacht één van de belangrijkste elementen. Geef mensen oprechte aandacht en je zal zien dat ze groeien. Naast oprechte aandacht zijn medewerkers echt op zoek naar menselijke waarden in het werk, zoals plezier, vriendschap en vertrouwen. Ze willen zichzelf kunnen zijn, net als thuis. Neem mensen aan op de waarden die je hebt binnen jullie organisatie. Vaardigheden komen daarbij op de tweede plek, die kan je namelijk vaak aanleren. Cultuur leer je ze niet aan en zorgt er wel voor dat je succesvol bent.

Even er tussenuit

Daarnaast zijn werknemers er steeds meer bewust van dat zij de rest van hun leven nog kunnen/moeten werken. Ze willen op bepaalde momenten wat meer rust en vragen daar ook actief om. Ze willen bijvoorbeeld een half jaar er tussenuit, om vervolgens weer vol energie terug te komen. En hoewel je in eerste instantie liever niet hebt dat je medewerker een half jaar uit de running is, moet je daar als werkgever zeker wel over meedenken. Want als die medewerker zo lang een marathon moet lopen, dan moet hij/zij af en toe ook even op adem komen.

Afscheid nemen

Tijdens je road to success zul je ongetwijfeld ook mensen tegenkomen die niet helemaal meer matchen met jouw waarden. Je ziet soms dat mensen moeite hebben om de cultuur te bewaken. En dat is oké. Beschouw het verliezen van personen dan ook niet altijd als iets ergs. Soms is het goed om afscheid te nemen van mensen, om zo weer door te kunnen gaan. En bovendien is talent contextafhankelijk. Misschien is die persoon wellicht een C-speler geworden binnen jouw organisatie, dan kan hij/zij alsnog een A-speler zijn binnen een andere organisatie of andersom. Het gaat er uiteindelijk om dat medewerkers op het goede moment de juiste plek vinden om zichzelf verder te kunnen ontplooien, en dat jij daar als werkgever volledig achter staat. Als je weet waar je als organisatie naartoe werkt en mensen op die manier weet aan te haken, dan kan je écht hard gaan!

Met dank aan onze partner Treams voor het schrijven van deze blog.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement