Bedrijven worstelen met multicloud-strategie: Pak de regie terug

Hoeveel clouds heb je nodig voor een wendbare, flexibele en innovatieve organisatie? Steeds meer, ontdekken grote bedrijven in retail, finance en andere sectoren. Als ze niets doen, dreigen ze de regie over hun multicloud-omgevingen te verliezen. Belangrijk is om de regie terug te pakken.

Als het jaar 2020 één ding extra duidelijk heeft gemaakt, is dat het grote belang van een wendbare en slagvaardige organisatie. De winnaars van vandaag zijn de bedrijven die disrupties weten om te zetten in kansen. Digitalisering van de bedrijfsvoering is noodzakelijk om die kansen snel te signaleren en adequaat daarop in te spelen. En die digitale transformatie wordt voor een belangrijk deel gefaciliteerd door de cloud.

“De meeste bedrijven kennen inmiddels de voordelen van de cloud. Daarmee kunnen ze hun innovatiesnelheid verhogen en hun time-to-market verkorten. Tegelijkertijd stelt de cloud hen in staat om mensen en middelen efficiënter in te zetten en de security te verbeteren,” zo geeft Marc Loo, sales manager bij Simac, aan. “De uitdaging waar bedrijven nu tegenaan lopen, is de grote diversiteit in clouds. Ze werken met ERP- en andere systemen die draaien in verschillende private of public clouds. Ze abonneren zich voor specifieke processen op software as a service (SaaS) die draait in de datacentra zoals die van Amazon, Microsoft of Google. En ze ontwikkelen apps die gebruikmaken van data en services van al die verschillende systemen.

Kortom: steeds meer bedrijven werken in meerdere clouds met elk hun eigen kenmerken. Soms omdat hen dat overkomt, maar steeds vaker omdat ze bewust kiezen voor een multicloud-strategie. Denk aan grote bedrijven die met één omgeving simpelweg niet uit de voeten kunnen, maar ook aan bedrijven die bewust kiezen voor bijvoorbeeld Microsoft Azure vanwege de flexibiliteit en de meegeleverde ondersteuning voor ontwikkelaars.

Regie terugpakken

Volgens onafhankelijk onderzoeksinstituut Gartner worstelt in 2021 driekwart van de middelgrote en grote bedrijven met de uitdagingen die een multicloud-omgeving oplevert. Dat zijn uitdagingen op gebieden als connectiviteit, security en kosten. Hoe zorg je voor snelle en betrouwbare verbindingen tussen de applicaties in de verschillende clouds? Hoe voorkom je dat die verbindingen datalekken veroorzaken? En hoe houd je grip op kosten als ontwikkelaars verspreid over het bedrijf met een paar klikken een nieuwe testomgeving kunnen opzetten?

Portal inclusief dashboards

De oplossing is één portal die niet alleen toegang geeft tot eigen private clouds, maar ook tot de public clouds van wereldspelers als Amazon, Microsoft, Google, IBM en Oracle. Bij Simac draait achter deze portal de eigen oplossing Cloud|Exchange, die de datastromen tussen alle clouds en de nog aanwezige on-premise systemen efficiënt en doeltreffend afhandelt. “Simac verzorgt het dataverkeer, regelt de security en levert dashboards waarmee bedrijven de stromen kunnen monitoren en de kosten onder controle houden. Wij hebben een aanpak ontwikkeld waarmee bedrijven de regie kunnen standaardiseren en centraliseren, onafhankelijk van de gebruikte clouds.”

Onverwachte kosten

Met name grip houden op de kosten is een grote uitdaging. Veel bedrijven hebben onvoldoende inzicht in gebruik van de rekenkracht, het geheugen en de aanvullende diensten die een cloud levert. Het gebeurt regelmatig dat bedrijven aan het eind van de maand worden opgeschrikt door onverwacht hoge factuurbedragen, veroorzaakt door excessen in het verbruik.

“Wij hebben klanten die zelf nieuwe applicaties ontwikkelen. De ontwikkelaars die ze daarvoor in huis hebben, kunnen daarvoor op eigen houtje een nieuwe omgeving in bijvoorbeeld Microsoft Azure creëren. Dat is nodig om de innovatiesnelheid hoog te houden, maar daardoor weten deze klanten op centraal niveau niet precies in welke mate ze gebruikmaken van deze public cloud. Dat zien ze pas op de factuur aan het eind van de maand. Mede om die reden hebben we zelf een multicloud-oplossing voor cost management ontwikkeld.”

Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses  en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.

Meer informatie over onze partners >>

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement