1,5 meter samenleving zien als een kans | Maarten van der Vaart en Cristian Brander | Tausch brand sensations

Het gesprek met Maarten van der Vaart en Cristian Brander van Tausch brand sensations start met een datum, die in het geheugen staat gegrift: 27 februari 2020. De opdrachtgever van een beurs in Milaan, geeft aan dat de standbouw door Tausch direct moet stoppen. De beurs is gecanceld. Maarten gaat er goed voor zitten en vertelt zijn ervaringen. Cristian snijdt de ‘krachtvoer’-koek aan. ‘De laatste maanden staan in het teken van regie pakken, kansen zien en het team bij elkaar houden’, opent Maarten.  

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

'Ik ben op het kratje gaan staan en heb de belangrijkste maatregelen toegelicht. We zijn snel in de praktische modus gegaan. Werken aan Tausch 2.0. Als je als werkgever moet zeggen ‘ga maar naar huis’, dan gaat je dat niet in je koude kleren zitten’'

‘Ik werd wat lacherig aangekeken’

‘Toen ik op 2 maart aan andere ondernemers vroeg  hoe zij de coronacrisis aanpakken, werd ik wat lacherig aangekeken. Niemand had een plan. Ik voelde me als Remi, uit het boek ‘Alleen op de wereld’. Een paar dagen daarvoor waren wij als MT al bij elkaar gekomen. De plannen hebben we gedeeld met de medewerkers. Ik ben op het kratje gaan staan en heb de belangrijkste maatregelen toegelicht: werktijdverkorting voor de afdeling standbouw, afbouw van het ‘potje overuren’ en start van interne projecten, die al een tijdje op de plank liggen op het gebied van ICT, innovatie en voorraad. We zijn snel in de praktische modus gegaan. Werken aan Tausch 2.0. Als je als werkgever moet zeggen ‘ga maar naar huis’, dan gaat je dat niet in je koude kleren zitten’ vertelt Maarten.

'Zelfs theaterexploitanten op Broadway hebben interesse getoond in ons concept. We wachten op groen licht uit Den Haag. Dan pakken we door: de maatschappij heeft weer behoefte aan cultuur.’

Nieuw businessmodel

Om binding te houden met de praktische medewerkers – ‘onze handige jongens’ – zoekt Tausch een nieuw businessmodel dat in lijn ligt met hun core business. In enkele weken wordt een design collectie buitenmeubilair uit eikenhout voor de particuliere markt ontwikkeld, met als merknaam Thuyn (www.thuyn.nl). Het MT van Tausch zit niet stil. Het bedrijf besluit om de 1,5 meter samenleving als een kans te zien en hun expertise zich te richten op theaters, kantoren, onderwijs en zorg. Cristian legt uit: ‘Nederland moet omgekat worden naar 1,5 meter. Wij zijn gewend om te denken vanuit de customer journey en kunnen de 1,5 meter eisen doordacht vertalen naar het veilig verplaatsen en verblijven in verschillende ruimten.

‘In onze aanpak kan 60 tot 75% van de plaatsen worden benut.’

Tijdens een gesprek ‘over de heg’, deelt de buurman van Cristian zijn zorg over het beperkte aantal bezoekers aan zijn theater. Het sein voor Cristian en zijn collega’s – ‘de Willie Wortels’ –  om hiermee aan de gang te gaan en een totaaloplossing voor theaters te bieden. Cristian licht toe: ‘We maakten overuren. Van ieder onderdeel van een theater moet je het risico in beeld brengen. De tussenschotten, kuchschermen en routemarkeringen zijn ontwikkeld en TÜV Nederland heeft het protocol gevalideerd waarmee theaters en bioscopen zich kunnen certificeren. Rutte heeft ons opgeroepen om met oplossingen te komen. Dit is er zo één voor de theaterwereld. In onze aanpak kan 60 tot 75% van de plaatsen worden benut. Dat maakt de businesscase voor een theater een stuk beter. Dan bied je als overheid voor de sector een hengel, in plaats van vis’.

‘Wij zijn een sector die er wel degelijk toe doet’

Tausch vormt een sterk collectief met stakeholders om de lobby voor deze totaaloplossing te starten richting het OMT en RIVM. Als lokaal bedrijf uit Meierijstad pakken ze ook de regie om de gehele sector in Den Haag onder de aandacht te brengen. Maarten vult aan: ‘We zijn een versnipperde sector, die er wel degelijk toe doet. Wij bieden werkgelegenheid aan 100.000 mensen en hebben een omzetbelang van 7,5 miljard euro.’ Maarten is optimistisch: ‘zelfs theaterexploitanten op Broadway hebben interesse getoond in ons concept. We wachten op groen licht uit Den Haag. Dan pakken we door: de maatschappij heeft weer behoefte aan cultuur.’

Krachtvoer Tausch

  • Zie de 1,5 meter samenleving als een kans en onderzoek actief waar de mogelijkheden liggen.
  • Bind je medewerkers aan je organisatie en pak interne projecten en nieuwe mogelijkheden op, die in de lijn liggen van je eigen core business.
  • Lobby krachtig en breng het belang van de sector onder de aandacht in Den Haag.

Over KRACHTVOER voor ondernemers

Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Lees er hier meer over >

Informatie over maatregelen en protocollen omtrent de coronacrisis >

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement