‘Onze “ginne poespas sfeer” spreekt medewerkers aan.’| Pim Burgmans | Bruns International

Ondernemen in een rijksmonument, waar het noorderlicht rijkelijk binnenvalt. Een bedrijfspand dat is ontworpen door Gerrit Rietveld. Sinds 2017 is Bruns International gevestigd in deze voormalige weverij van De Ploeg in Bergeijk. De negen disciplines van de tentoonstellingsontwikkelaar werken onder één dak. ‘Het pand heeft de wauw-factor’, vertelt Pim Burgmans (32), die samen met zijn broer Bo de directie voert over het bedrijf met zo’n 100 medewerkers in vaste dienst.

 

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

‘Ginne Poespas’

Pim geniet dagelijks van de ontspannen sfeer in het naastgelegen park. ‘Met zo’n bedrijfspand ervaren we weinig moeite om vacatures te vervullen. Tel daarbij de voldoening op die het geeft om aan een “sexy” product te werken. Wie wil er nu niet de draagconstructie van de Nachtwacht in het Rijksmuseum bevestigen. Ook zijn de waarden van ons familiebedrijf belangrijk. Bij Bruns gelden korte lijntjes, “ginne poespas” en de vaste borrel op vrijdagmiddag, die bedoeld is om te ontspannen en stoom af te blazen na een drukke werkweek.’

Werken in het familiebedrijf

Met de vraag “lijkt je dat iets”,  peilt Pim’s vader of hij interesse heeft om in de toekomst bij het familiebedrijf te gaan werken. De 16-jarige Pim is enthousiast.  ‘Denk dat ik dat wel wil, was mijn antwoord’, ontvouwt Pim. ‘Ik bezocht al regelmatig ons familiebedrijf en was de proefpersoon bij de beoordeling of een museummeubel hufterproof is. Als ik het niet kon slopen, dan kwam het door de duurzaamheidstest’, zegt hij met een glimlach. Op 20-jarige leeftijd gaat Pim bij Bruns van start. ‘Als jonge snotneus weet je niet waar je aan begint, maar je gaat het aan. Ik leer liever door het te doen, dan uit een boekje.’

Kijken bij andere bedrijven

Om de groei beter te managen en de onderlinge samenwerking te verbeteren, voerde Bruns drie jaar geleden een structuurwijziging door. Door het vormen van kantoor-werkplaats teams en de introductie van de lean methodiek, werd één ploeg van kop tot staart verantwoordelijk voor een project. ‘Een bezoek aan Hoppenbrouwers in Udenhout opende onze ogen. Dat was het startpunt van “het kan dus ook zo”. Wij kijken regelmatig bij andere bedrijven in de keuken. Dat inspireert ons.’

‘Bij een sollicitatieprocedure toetsen wij de kandidaat aan de kenmerken van Thijs, zoals denken in oplossingen, bereidheid om elkaar te helpen en trots. Wij zoeken tegenwoordig niet naar wat iemand kan, maar in hoeverre hij of zij de competenties van Thijs bezit.’

De ideale medewerker

Een jaar daarna pakten de broers de bedrijfscultuur aan. ‘Ons gedrag zat de verandering in de weg’, bekent Pim. ‘We hebben onze kernwaarden opnieuw vastgesteld en bepaald welk gedrag hoort daarbij. Elkaar aanspreken op gedrag en feedback geven, zijn een voorwaarde om een cultuurwijziging te doen slagen. Door het opstellen van “gedragsvoorbeelden” hebben we een stevig houvast. Op twee A4-tjes worden onderwerpen toegelicht als: “hoe zit je in een vergadering”,  “we praten niet over een ander” en “we zijn eerlijk ten opzichte van elkaar”.  De ideale medewerker kreeg de naam “Thijs”. Bij een sollicitatieprocedure toetsen wij de kandidaat aan de kenmerken van Thijs, zoals denken in oplossingen, bereidheid om elkaar te helpen en trots. Wij zoeken tegenwoordig niet naar wat iemand kan, maar in hoeverre hij of zij de competenties van Thijs bezit.’

Medewerkers binden

Om medewerkers te binden biedt Bruns tal van teambuilding activiteiten. Zo wordt er wekelijks op woensdagavond en zaterdag geklust in de bedrijfsruimte. ‘Onze medewerkers mogen alle apparatuur gebruiken voor privé-doeleinden. De een bouwt er een nieuwe keuken en de ander sleutelt aan zijn motor.’ Bruns kent weinig verloop in het personeel. Pim legt uit: ‘We zetten ons in om het werk voor iedereen spannend te houden en groei te bieden. Je houdt je bij ons niet alleen met dingen bezig waarvoor je bent opgeleid. Collega’s helpen elkaar als het nodig is. 9 op de 10 medewerkers vindt dat juist een interessant facet van het werk.’

Maatwerk

Maatwerk

Bruns heeft oog voor de senioren en levert maatwerk in het takenpakket. ‘Als op locatie werken te zwaar wordt, dan ligt het focus op het werk in het bedrijf in Bergeijk. Verder houden we rekening met de verdeling van de uren gedurende de week.’

Veranderen is doen

Pim kijkt tevreden terug op de twee projecten. ‘Bij de presentatie bij Hoppenbrouwers werd ik gewaarschuwd. Als iemand zegt: “dat werkt bij ons nooit”, dan moet je opletten. We zijn samen met het MT ermee aan de slag gegaan. We hebben iedereen gevraagd zich aan de structuurwijziging en cultuurverandering te conformeren. De organisatie reageerde positief. En we hebben geleerd: veranderen is ook écht doen.’

Krachtvoer Pim Burgmans:

  • Zoek inspiratie bij veranderingstrajecten door een kijkje in de keuken te nemen van een ander bedrijf. 
  • Stel bedrijfsfaciliteiten op bepaalde momenten in de week beschikbaar voor activiteiten in de vrije-tijd van medewerkers.
  • Laat een medewerker zich niet alleen met dingen bezig houden, waarvoor hij/zij is opgeleid. 9 op de 10 medewerkers vindt het juist interessant collega’s te helpen.

Roll-It van Bakkerij van Heeswijk uit Bergeijk

Roll-It is een luchtige, gerolde cake met vruchten van het seizoen. Wij kochten de Roll-It met een vulling van frambozen en bosvruchtenbavaroise.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement