Het Nederlandse arbeidsongeschiktheidsstelsel staat onder grote druk. Minister Van Hijum (SZW) heeft plannen om het stelsel aan te pakken. In de voorjaarsnota worden onder andere de 60+-maatregel en de verkorting van de WW benoemd. Ontdek in ons artikel de belangrijkste mogelijke hervormingen en de impact van deze punten uit de Voorjaarsnota op uw organisatie.
Het Nederlandse arbeidsongeschiktheidsstelsel staat momenteel onder grote druk. De complexiteit en uitvoeringsproblemen van het huidige stelsel, met name de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA), hebben ertoe geleid dat het systeem vrijwel onuitvoerbaar is geworden. Daarom heeft minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid plannen om het stelsel aan te pakken. Maar wat betekent dit voor u als werkgever?
Het huidige arbeidsongeschiktheidsstelsel kampt met verschillende knelpunten:
De kamerbrief van de minister over de opvolging van het rapport van de Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS) onderzoekt zowel korte- als langetermijnoplossingen om het stelsel weer houdbaar te maken. Het kabinet wil het stelsel vereenvoudigen met behoud van de menselijke maat, door onder andere het aantal regelingen binnen de WIA terug te brengen.
Concreet betekent dit onder meer dat de verschillen tussen de regelingen voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten (IVA) en de regeling voor gedeeltelijke of niet-duurzame arbeidsongeschiktheid (WGA) worden opgeheven. Omdat de werkgeverslasten hierdoor zullen stijgen – er wordt een premiestijging verwacht van tussen de 77% en 124% – wordt onderzocht of de toerekening aan werkgevers van 10 jaar naar 5 jaar kan worden teruggebracht. Wat betekent dit voor het hybride stelsel?
In de voorjaarsnota staan twee zaken met betrekking tot dit onderwerp: Omdat UWV nog steeds kampt met grote uitvoeringsproblemen wordt er geld vrijgemaakt om de 60+-maatregel opnieuw in te voeren voor de duur van twee jaar. De ingangsdatum ligt naar verwachting in september 2025. Daarnaast wordt, zolang er lange wachttijden op een beoordeling zijn, de maatregel ‘kwijtschelden WIA-voorschotten’ voortgezet. Uit de Voorjaarsnota blijkt bovendien dat de WW verkort zal worden van 24 maanden naar 18 maanden en dat zal ook directe impact hebben op de WGA. De LGU-uitkering (de eerste uitkering die medewerkers ontvangen) is gekoppeld aan het recht op WW. Dat betekent dat deze uitkering nog maar 18 maanden zal duren. Effecten daarvan kunnen zijn: hogere WGA-hiaatpremies en ook hogere PAWW- en/of WW-reparatiepremies via verzekeraars
Er bestaat op dit moment nog veel onzekerheid over de toekomst van het stelsel en het zou nog wel drie jaar kunnen duren. Alhoewel we ook hebben gezien dat bijvoorbeeld de 60+-regeling ook opeens heel snel geregeld was. Als werkgever wordt er desondanks van u verwacht dat u uw verantwoordelijkheid neemt. Kiest u ervoor om het WGA-risico publiek te verzekeren via UWV of wordt u eigenrisicodrager en brengt u het risico eventueel onder bij een verzekeraar?
Het is lastig om in deze onzekere tijd de juiste keuze te maken. Als de verschillen tussen UWV en privé verzekeren klein zijn, is het mogelijk niet de moeite waard om nu over te stappen. Bij grotere financiële verschillen kan het echter wel degelijk interessant zijn. Het is daarom belangrijk om de specifieke situatie te beoordelen en te overwegen wat voor uw organisatie de beste optie is. Samen met u bekijken wij graag wat de juiste keuze is op dit moment.
Voor meer informatie over eigenrisicodragerschap: Financiering van ziektewet en WGA | Aon
Heeft u vragen, neem contact op met Marcella Gemke, Expert Sociale Zekerheid van Aon Nederland, via marcella.gemke@aon.nl.
Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.