Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

‘Heel veel werk, weinig geld’ – Achterstanden bij onderhoudsopgave Rijkswaterstaat

Er wordt de komende jaren hard gewerkt door Rijkswaterstaat in het onderhoud van Zeeland. Maar liefst 28 bruggen, tunnels, sluizen, wegen en waterwerken gaan de komende jaren op de schop. Een belangrijke investering in de bereikbaarheid van onze provincie! Dat is hard nodig want, ‘Er is mede door budgetbeperkingen een grote achterstand opgelopen in het onderhoud van onze infrastructuur‘, aldus Robin Wisse, Districtshoofd Noord Zee & Delta van Rijkswaterstaat. Die achterstand moet worden ingelopen, maar die opgave gaat ook gepaard met de nodige afsluitingen en daarmee overlast voor het verkeer, zowel op de weg als op het water.

Op 31 mei organiseerde VNO-NCW Zeeland een speciale lunchbijeenkomst in Nieuwdorp. Robin Wisse en Eric Eussen, Omgevingsmanager Tunnels Zuid-Nederland bij Rijkswaterstaat, namen de aanwezige ondernemers mee in de ins en outs van het werk van Rijkswaterstaat en de komende projecten in Zeeland. Ook werd stilgestaan bij de impact van de afsluiting van de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel deze zomer en de gevolgen voor de bereikbaarheid van Zeeland en West-Brabant.

Inmiddels is de afsluiting van de Haringvlietbrug een feit. Deze is dicht van 9 juni tot 4 augustus en er vormen zich lange files op de alternatieve routes van en naar Rotterdam zoals de A17 en A16 en de N57. Op de website van VNO-NCW Brabant Zeeland is een informatiepagina ingericht met gedetailleerde informatie over de afsluiting van deze belangrijke verkeersader en over hoe de hinder zoveel mogelijk te beperken.

Werkzaamheden afstemmen

Vanuit ondernemers is een dringende oproep gedaan aan Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders om de verschillende wegwerkzaamheden op elkaar af te stemmen zeker nu een belangrijke noord-zuidverbinding langdurig buiten gebruik is. Het is dan cruciaal dat op andere routes er geen onnodige hinder is omdat deze nu veel extra verkeer moeten verwerken. In de praktijk blijkt regelmatig dat die afstemming ontbreekt. Er worden dan omleidingsroutes (deels) afgesloten voor werkzaamheden die anders gepland hadden kunnen worden. VNO-NCW Brabant Zeeland is in gesprek met Rijkswaterstaat om ervoor te zorgen dat de belangen van het bedrijfsleven beter bekend zijn en worden meegenomen bij de voorbereiding van infrastructurele projecten.

Bereikbaar Zeeland

Veel bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland stammen uit de jaren 50, 60, 70 en 80. Het verkeer is sindsdien enorm toegenomen, vrachtwagens zijn zwaarder geworden en schepen groter.

Robin Wisse: ‘Veroudering en slijtage kunnen leiden tot storingen en defecten. Er is in Zeeland daarom groot onderhoud nodig voor acht sluizen, vijf beweegbare bruggen, vijf vaste bruggen, twee tunnels en diverse waterwerken en wegen.’

In het najaar van 2023 staat in Zeeland de renovatie van de Vlaketunnel en het Dampoort aquaduct op het programma. Eric Eussen, Omgevingsmanager Tunnels Zuid-Nederland: ‘Dan zullen onder meer de besturingssystemen en camerabewaking worden aangepakt waarvoor de tunnel en het aquaduct beiden een paar dagen dicht moeten.’ Meer informatie over deze projecten en andere projecten van Rijkswaterstaat is te vinden op de website Samen werken aan een bereikbaar Zeeland van Rijkswaterstaat.

Meer informatie?

Erik van Oosten, regiomanager VNO-NCW Zeeland
oosten@vnoncwbrabantzeeland.nl
06 2505 1508

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement