Takeaways:
Vanuit het hoofdkantoor in Oirschot deelt Fabricio hoe DPD op de duurzame weg zit, terwijl steeds meer bedrijven volgen. “Langzamerhand merk je dat duurzaam werken part of the job wordt.” Met twaalf locaties in Nederland en een Europese koppositie in pakketbezorging is DPD een prominente speler. “We groeien harder dan de markt maar willen ondertussen wel verduurzamen”, legt de directeur uit. “Onze moederorganisatie Geopost heeft uitgesproken om in 2040 emissievrij te zijn, terwijl we dat voor onze ‘last mile’ al in 2030 willen realiseren.” Het verduurzamen van dit laatste deel van de logistiek – de bezorging van pakketjes bij de klant – is met 30% van de uitstoot van DPD een flink deel.
De wil om te verduurzamen hoort bij de trend die de afgelopen jaren is ingezet. “We hebben onze klimaatdoelen wetenschappelijk getoetst zodat ze in lijn zijn met het Klimaatakkoord. Maar we gaan verder, inmiddels hebben we een uitstootreductie van 38% gerealiseerd ten opzichte van ons startjaar 2020.” Het tekent de vooruitstrevende blik van DPD, dat ook al naar de zero-emissiezones keek die in een aantal Brabantse steden hun primeur kennen vanaf januari 2025. “Daar zetten we bewust in op elektrisch rijden, dat bleek logischer dan investeren in waterstof vanwege de bestaande infrastructuur.”
De uitdaging van netcongestie
Maar de transitie gaat niet vanzelf. Het is belangrijk dat grote ondernemingen zoals DPD het voortouw nemen, ook al stappen ze niet bepaald in een gespreid bedje. “Uitgangspunt is om onze voertuigen op te laden via laadpleinen”, vertelt Fabricio. “Alleen werd onze aanvraag voor extra stroomcapaciteit op sommige locaties vier jaar geleden al afgewezen, waarbij de wachttijd kon oplopen tot tien jaar. Gelukkig waren er ook plekken waar we wél stroom konden krijgen, daar zijn we meteen gestart om ervaring op te doen.” Inmiddels heeft DPD een strategie ontwikkeld om nieuwe depots efficiënt in te richten met laadpleinen. “We weten precies wat nodig is, maar de capaciteit van het elektriciteitsnet houdt ons tegen.”
Netcongestie is daarbij momenteel de boosdoener en het obstakel voor de duurzame groei van DPD. “Onze laadcapaciteit zit nu al aan zijn maximum, terwijl we nog flink moeten opschalen om onze vloot te elektrificeren. Zoekend naar nieuwe locaties voor depots is elektriciteitsvoorziening een doorslaggevende factor geworden. We hebben zelf de slagkracht om laadpalen neer te zetten, maar stroom ontbreekt.” Alternatieve oplossingen, zoals opladen bij bouwmarkten met beschikbare laadpalen, bieden mogelijkheden, maar voorzien niet volledig in de stroombehoefte.
Op bedrijventerrein Westfields zoekt DPD samen met de buren en VNO-NCW Co-creatie naar oplossingen. “Samen met Co-creatie onderzoeken we de mogelijkheid van een energyhub, net zoals op De Hurk in Eindhoven. Dat concept, waarbij bedrijven op één terrein hun energie delen, is veelbelovend. In plaats van dat iedereen zijn eigen laadpalen neerzet, kan je een gedeeld laadplein met een reserveringssysteem realiseren. Daarmee verlicht je de druk op het elektriciteitsnet en zorg je ervoor dat iedereen verzekerd is van stroom.” Ondertussen worden de gegevens op Westfields van alle bedrijven onder de loep genomen om te kijken wat mogelijk is.
De bedrijfsvoering van DPD vraagt een specifieke aanpak en zo liggen er meer uitdagingen op de loer. “We laden en sorteren ’s nachts, waardoor ons verbruik hoog is als de zon niet schijnt. Daarom hebben we zonnepanelen, maar die dekken slechts een klein deel van onze vraag. Voor de rest zijn we afhankelijk van opslagoplossingen zoals batterijen.”
Ook het langeafstandsvervoer dwingt DPD naar alternatieven te zoeken. “Elektrisch rijden voor onze vrachtwagens is in Europa nog niet haalbaar vanwege de afstanden, de beperkte batterijcapaciteit en onvoldoende dekkende Europese laadpaleninfrastructuur. Daarom zetten we nu in op HVO100, een hernieuwbare biobrandstof. Tegelijkertijd verkennen we elektrische opties in landen zoals Frankrijk en Zwitserland, waar we al pilots hebben lopen.”
Naast vervoer, denkt DPD ook op andere vlakken na over een duurzame toekomst. “We zijn actief bezig met circulaire processen, zoals herbruikbare verpakkingen. Denk aan een systeem waarbij klanten een verpakking kunnen inleveren en via een QR-code statiegeld terugkrijgen. Zulke concepten zijn al operationeel en worden steeds interessanter.”
Ideeën en ambitie liggen dus op tafel, wat is er nog nodig om het te realiseren? “Een collectieve aanpak. Je kunt dit niet alleen oplossen. Of het nu gaat om netcongestie, circulariteit of energietransitie, samenwerken is een must. Het heeft voor niemand individueel een sluitende businesscase, terwijl er samen vaak wél iets mogelijk is.”
Met die gedachte wisselt DPD zelfs van gedachte met concurrenten zoals PostNL en DHL. “We praten met elkaar over duurzame oplossingen, omdat we in hetzelfde schuitje zitten. Situaties zijn niet één op één hetzelfde, maar je leert van elkaar.” Die mentaliteit leidt tot oplossingen. “Duurzaamheid is geen race waarin je kunt shinen. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.”
Juist die woorden zijn tekenend voor de weg die Fabricio met DPD wil bewandelen: die van een maatschappelijk betrokken onderneming. Bovendien sluiten ze aan bij het idee dat duurzaam werken er tegenwoordig ‘gewoon’ bij hoort, als part of the job.
Neem contact op met Sjors van Mourik, communicatiemedewerker via smourik@vnoncwbrabantzeeland.nl.