De gemeente Eindhoven werkt aan ingrijpende mobiliteitsplannen voor het verkeer binnen en rondom de Ring. In het licht van de verwachte groei van 40.000 extra woningen in de komende 15 jaar, is het doel om de leefbaarheid, verkeersveiligheid en aantrekkelijkheid van de stad te waarborgen. Ondernemersorganisaties vragen daarbij nadrukkelijk aandacht voor het belang van goede bereikbaarheid en economische vitaliteit van de binnenstad.
VNO-NCW Brabant Zeeland en Ondernemersverenigingen Eindhoven (OVE) hebben hun zorgen en aandachtspunten kenbaar gemaakt in een brief aan wethouder Robert Strijk. Zij pleiten onder andere voor opwaardering van het omliggende wegennet, goede bereikbaarheid van ondernemers in de binnenstad, nauwere samenwerking binnen de Brainportregio en voldoende flexibiliteit in het beleid om bij te sturen waar nodig.
De plannen van de gemeente bestaan uit een Verkeerscirculatieplan voor het gebied binnen de Ring en een Verbeterplan voor de Ring zelf. Het is positief dat Eindhoven inzet op een toekomstbestendige mobiliteitsstructuur, maar daarbij moet oog blijven voor ondernemersbelangen en regionale afstemming.
Daarnaast heeft de gemeente het parkeerbeleid versoepeld: in plaats van één parkeervergunning per 10 fte geldt nu een verhouding van één vergunning per 3 fte. Deze maatregel geldt tot uiterlijk 1 januari 2029 voor bedrijventerreinen zoals Scherpakkerweg, Hallenweg, Limburglaan en de Kade.
Lees de volledige brief aan de wethouder hier.
Neem contact op met Paul Teeuwen, belangenbehartiger infrastructuur en ruimte, via teeuwen@vnoncwbrabantzeeland.nl