Leestijd: < 1 minuut" />
Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Delicia: broodbeleg met een boodschap

In aflevering 2 van MKB in Midden-Brabant duikt Marloes Rijken deze keer in de wereld van chocoladehagelslag. Want in Tilburg staat de grootste hagelslagfabriek van Europa: Delicia. Dagelijks produceren ze hier 75.000 kilo – goed voor 500.000 boterhammen per dag. Maar er schuilt meer achter al die bergen chocolade. Delicia is een toonbeeld van wat arbeidsproductiviteit in het mkb kan betekenen: een combinatie van slimme technologie, aandacht voor mensen en durf om kritisch naar jezelf te kijken.

Wil je met ons in gesprek over dit soort uitdagingen en oplossingen? Klik dan op de knop hieronder 👇

Ik kom graag kennismaken

In het kort:

  • Cobots verlichten repeterend werk en maken ruimte voor waardevolle taken
  • Verliesreductie en restproductaanpak leveren duurzaamheids- én efficiëntiewinst op
  • Gebruik ziekteverzuim als een spiegel: als het niet jouw probleem is, heb je ook geen oplossing

Delicia werd opgericht in 1938 en begon ooit met suikerdecoratieproducten. Sinds de jaren 50 ligt de focus vooral op hagelslag. De Nederlandse markt is nog steeds de grootste afnemer, want buiten de landsgrenzen is hagelslag als broodbeleg nauwelijks ingeburgerd. “Zelfs minder dan de stroopwafel”, zegt CEO Peter van Veldhoven met een glimlach. “In het buitenland wordt het vooral als decoratie gebruikt.”

Van Veldhoven nam het stokje een jaar geleden over van Bernd Postma, die ook is aangeschoven. Na ruim 20 jaar vond hij het welletjes, maar op het gebied van hagelslag zijn er maar weinig grotere kenners. “Het is een oer-Hollands product met een stabiele vraag. In een wereld die steeds sneller verandert, is dat bijzonder.” En die stabiliteit biedt ruimte om te bouwen.

En dat heeft Postma gedaan. Toen hij 25 jaar geleden begon, produceerde Delicia 13.000 kilo per ploeg. Nu is dat soms wel 30.000. De groei zit hem niet alleen in de vraag, maar vooral in de manier waarop er gewerkt wordt. “Arbeidsproductiviteit verhogen begint bij het elimineren van arbeidsintensief, repeterend werk.”

Van Veldhoven legt uit hoe Delicia dit is aangevlogen: “We hebben cobots ingezet voor taken als dozen vullen en pallets stapelen. Inmiddels hebben we er meerdere. Dat betekent niet dat mensen overbodig zijn – integendeel. Ze krijgen ruimte om ander, waardevoller werk te doen.” Het maakt Delicia vele malen efficiënter. Zoals wel vaker is noodzaak de aanleiding voor zulke innovatie. “Groeistuipen”, noemt Postma ze.

“Rond 2010 liepen we tegen de grenzen aan van onze informatiesystemen. Alles werd handmatig ingevoerd. We zijn gaan investeren in digitale systemen zodat onze informatiestroom synchroon loopt met de productie. Maar dat kost tijd – pas na twee jaar plukten we de vruchten.”

Ook de logistiek kreeg een upgrade. In 2016 werd een nieuwe loods gebouwd met automatische palletbanen. “Geen heftrucks meer die door de productie rijden, maar een gestroomlijnde flow. Dat leverde rust en veiligheid op – en een flinke efficiencyslag.”

Een ander belangrijk aandachtspunt was het reduceren van afvalstromen. Postma herinnert zich dat die ontwikkeling in een stroomversnelling door kwam de plotselinge toename van de grondstofprijzen. “Daardoor werden wij versneld gedwongen na te denken over dingen die efficiënter konden.”  Van Veldhoven legt uit wat dat precies opleverde. “We gingen resultaatgericht denken in plaats van productiegericht en dat is cruciaal. Als cacao duur is en een deel van je grondstof in het veevoer belandt, wil je weten hoeveel – en hoe je dat kunt verminderen. Als je product 6 à 7 euro per kilo kost en je reduceert 100.000 ton aan restproduct, zie je onderaan de streep een flinke plus. Door dat inzichtelijk te maken zien we dat dat bewustzijn nu overal in het bedrijf doorsijpelt.”

De mens achter de machine

Toch is de sleutel tot succes bij Delicia niet technologie, maar vooral de mens. Postma: “We willen een werkgever zijn waar mensen graag werken. Dat begint bij een goed inwerkprogramma. Als jij nieuw bent en je weet niet wat je moet doen, dan ben je bang om fouten te maken. En als je bang bent om fouten te maken, zit je verkrampt op je werkplek – waardoor collega’s ook denken: wat doet hij/zij ingewikkeld? Met ons programma proberen we je comfortabel te laten zijn tijdens je dagelijkse werkzaamheden.”

Ook pasten ze hun benadering van ziekteverzuim aan vertelt Van Veldhoven (foto links): “We zagen dat mensen bij ziekte vaak de hele week wegbleven. Nu nemen we sneller contact op. Gewoon vragen: hoe gaat het? Die kleine aandacht maakt het verschil.” Postma noemt het nieuwsgierig zijn naar je personeel.

“Weet in welke omstandigheden ze leven. Denk aan nachtdiensten: als je thuiskomt terwijl het huishouden net opstart, en je kinderen uit school komen als jij net probeert te slapen – dat is pittig. Daarom denken we na over hoe we rust kunnen faciliteren.”

Delicia draait in een drieploegensysteem, wat werving lastig maakt. Ze proberen het systeem nu  aantrekkelijker te maken door de laatste nacht van een werkweek te schrappen. “Vitaliteit begint bij luisteren”, zegt Postma. “Ziekteverzuim is een spiegel. Zolang je het niet als jouw probleem ziet, ligt bij je ook niet de  oplossing.”

Van Veldhoven vult aan: “En soms zit de oplossing in kleine dingen. Iets extra’s doen, even bellen, even kijken hoe het echt met iemand gaat. Dat maakt mensen betrokken en zorgt dat ze sneller terugkomen.” Het draagt bij aan wat Delicia wil uitstralen: meer dan alleen chocoladehagelslag maken. “Iedereen moet erop vooruitgaan die met ons samenwerkt. Dus van de klant tot aan de medewerker, en van de cacaoboer tot aan de leverancier: iedereen moet een stap kunnen maken als ze samenwerken met Delicia.”

Vragen of meer informatie?

Neem dan contact op met Marloes Rijken, regiomanager Midden-Brabant, via rijken@vnoncwbrabantzeeland.nl.

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement