Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

‘Richt je op wat er wel kan!’ | Pieter van Kalmthout | Hypertherm Europe BV

In Roosendaal wacht mij bij Hypertherm Europe B.V. een hartelijke ontvangst. Ik word direct uitgenodigd voor een rondleiding door het indrukwekkende bedrijf van plasma-snijapparatuur.  ‘Normaal zijn alle afdelingen goed bezet. Maar nu werkt iedereen zoveel mogelijk thuis’, vertelt Pieter van Kalmthout, OEM Sales Director EMEIA van Hypertherm. Het bedrijf hanteert de regels nauwgezet. De Europese vestiging in West-Brabant is een onderdeel van het Amerikaanse bedrijf, dat al meer dan 50 jaar een wereldspeler is op het gebied van plasma & waterjet systemen, CNC’s, CAD/CAM software, consumables en onderdelen om metaal, aluminium en rvs met plasma en water technologie te snijden.

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

Pieter heeft sinds februari niet meer oog in oog gestaan met zijn sales en product applicatie engineers team. Op digitale wijze maakt hij nu verbinding met zijn medewerkers. Hij kiest voor een frequent een-op-een online contact, zodat zijn teamleden hun hart kunnen luchten, los van deadlines en targets. ‘In deze tijd is vertrouwen geven heel belangrijk. Oprecht luisteren en interesse tonen tijdens de gesprekken is een voorwaarde.’ Bij een kop koffie en ‘krachtvoer-koek’ deelt Pieter zijn inspirerende visie op leidinggeven aan een internationaal team tijdens de coronacrisis.

Communiceren en erkenning geven

‘Ik zag de bui al hangen’, opent Pieter. ‘Toen de collega’s in China getroffen werden door het virus, realiseerde ik mij dat als één besmet persoon een vlucht naar Nederland neemt, de effecten hier snel merkbaar zullen zijn.’ Pieter bezint zich hoe hij als sales director in deze situatie toegevoegde waarde kan blijven leveren aan zijn internationaal team. ‘Ik stel mij de vraag hoe kan ik ze motiveren en betrokken houden. Want ik wil er voor de mensen zijn en de verbinding met het team behouden. Ik ben ervan overtuigd dat communiceren en erkenning geven belangrijker zijn dan ooit.  We vieren de successen, die we in deze bijzondere tijd realiseren. Dat is nodig omdat het bedrijf voor de medewerkers meer en meer een beeldscherm is geworden. Voor meetings met Teams geldt ‘less is more’, maar ik neem vooral meer tijd om met medewerkers individueel te sparren. E-mails verzend ik alleen nog voor een bevestiging of afspraak. Nooit voor gevoelige onderwerpen. Door video meetings kan ik, voor zover mogelijk, het echte gesprek voeren en verhalen delen.’

‘In deze tijd moet je medewerkers vertrouwen geven, ook in hun tijdbesteding’, is het uitgangspunt van Pieter. Hij legt uit: ‘Het beeldscherm kan wel eens teveel worden en we moeten respectvol met thuiswerken omgaan. Want we kijken voortaan bij iedere medewerker mee in hun thuissituatie. Mijn advies aan de medewerkers is om afleiding in hun woonomgeving te zoeken, door contacten te leggen en interactie te zoeken. Ga lokaal sporten en vrijwilligerswerk doen.’

‘Ik reisde 70% van mijn tijd door Europa, naar Amerika Rusland, Turkije en India, maar ik ben ervan overtuigd dat zakelijk reizen op z’n retour is.’

Virtuele revolutie

Pieter ervaart 2020 en de komende periode als een spannende uitdaging . Hij focust zich op wat je wél kunt doen en is dankbaar voor wat hij wél heeft. ‘Beurzen en zakelijk reizen gaan bijvoorbeeld tijdelijk niet door, maar blijf positief en bedenk wat wel mogelijk is. Nu technische trainingen op onze locatie niet kunnen plaatsvinden, zijn we overgestapt op video’s en virtuele, interactieve trainingen. De cursisten zijn thuis en toch kunnen we ze adequaat opleiden. We gaan nooit meer terug naar hoe het was en blijven op een andere nieuwe manier werken. We zitten midden in een virtuele revolutie’, duidt Pieter de situatie.

Het leven van Pieter is ingrijpend veranderd. ‘Ik reisde 70% van mijn tijd door Europa, naar Amerika Rusland, Turkije en India, maar ik ben ervan overtuigd dat zakelijk reizen op z’n retour is. De vertrouwensband met bestaande klanten hoeft niet meer zo frequent door face-to-face contact onderhouden te worden. Klanten zijn inmiddels ook gewend aan virtueel werken! Een prospect binnenhalen lukt daarentegen niet vanachter je bureau en scherm. Dan is persoonlijk contact een must.’

Covid-19 team overleg

Pieter gebruikt deze tijd ook om nieuwe dingen te doen. ‘Creëer uitdagingen en kansen en onderzoek op welke wijze je zoveel mogelijk toegevoegde waarde kunt leveren voor je klanten. Daarmee behoud je de persoonlijke relaties in stand.’

Op mijn vraag hoe Covid-19 wordt besproken in overleggen, geeft Pieter een onverwacht antwoord. ‘Iedere week hebben we één uur Covid-19-team overleg om de impact van Corona op de diverse regio’s en landen te delen met elkaar. Op deze manier creëer je ook wederzijds begrip voor elkaars uitdagingen en emoties. In Amerika en India is de situatie en impact compleet anders dan in Europa. Anders doorkruist dit onderwerp alle overleggen.’

Volgens Pieter is het voor iedereen een onzekere tijd. ‘Leg niet de schuld bij de politiek, wacht niet op hetzelfde werk als vroeger, maar ga iets anders doen, denk in oplossingen, kansen en mogelijkheden. Houd zelf regie en bepaal waar je naartoe kunt leven in de komende maanden, zowel zakelijk als privé.’

Krachtvoer Hypertherm

  • Kies voor een nieuw effectief en frequent communicatiemodel voor het online contact maken met medewerkers en klanten.
  • Stem duidelijk deadlines en prioriteiten af, maar geef de thuiswerkende medewerkers vertrouwen en vrijheid, ook bij het bepalen van hun werktijden.
  • Ga na wat de consequenties kunnen zijn van de virtuele revolutie op verkoopprocessen, betrokkenheid en verbinding maken binnen het bedrijf én met klanten.
  • Vier kleine successen, denk aan continue proces van verbeteringen, nieuwe producten,  diensten en oplossingen implementeren, die waarde kunnen toevoegen.

Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees er hier meer over >>

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement