Kantoordag is een uitje geworden! | Jody van Griendt | Klimax Installatiebedrijven

‘We mogen niet klagen’, antwoordt Jody van de Griendt van Klimax Installatiebedrijven in Den Bosch, op mijn vraag hoe het bedrijf zich in deze coronatijd ontwikkelt. ‘Als een ondernemer dat zegt, dan gaat het goed’, voegt Jody toe met een glimlach. Zijn installatiebedrijf richt zich op systemen die efficiënt energie- en waterverbruik bevorderen. In het nieuwe bedrijfspand drinken we koffie met een stukje ‘Krachtvoer’-koek en praten we over de functie van het nieuwe kantoor, thuiswerken en de toekomst voor de installatiebranche.

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

De coronacrisis was nodig om het proces te versnellen

‘In maart kregen we de sleutel van dit nieuwe kantoor. De pandemie heeft mij geleerd om anders te kijken naar kantoorruimte. De hokjes gaan eruit en we maken plaats om te werken, bijeenkomsten te houden en ontmoeting te faciliteren. Het sociale karakter krijgt een voorname rol in deze locatie. In een van de ruimten komt een groot kookeiland.  De mensen moeten zich afvragen: ben ik op mijn werk, of in een restaurant?’, licht Jody trots toe.

‘Ook ik heb lang geworsteld met thuiswerken’, vertelt Jody. ‘Veel ondernemers zitten in oude gewoonten en vaste structuren. 15 jaar geleden had ik al de visie dat wij geen kantoorgebouw nodig hebben, toen een calculator brommend het kantoor binnen stapte. Hij slaakte de kreet: ‘Ik wil vandaag niet gestoord worden’. De man had een klein uurtje naar kantoor gereden om zich vervolgens op te sluiten op zijn werkplek. Ik stelde mij de vraag: waarom kom je dan überhaupt naar je werk toe? Doe je werk thuis.’ De coronacrisis was nodig om dit proces te versnellen.

'We zijn alert op de nadelige aspecten van thuiswerken, zoals eenzaamheid en het contact verliezen met het bedrijf. We hebben talrijke app-groepen en medewerkers komen af en toe naar kantoor voor de sfeer, een praatje en aandacht van collega’s.'

We geven mensen alle vrijheid

Jody verwacht dat de waarheid in het midden ligt en zijn medewerkers in de toekomst twee à drie dagen thuis werken. ‘We moeten niet sturen op aanwezigheid, maar op productiviteit en kwaliteit. We geven mensen alle vrijheid en merken dat werktijden worden verlegd. De ochtendrituelen zijn veranderd, waardoor medewerkers al om 7 uur appen: ‘Zullen we even bellen’. We zijn alert op de nadelige aspecten van thuiswerken, zoals eenzaamheid en het contact verliezen met het bedrijf. We hebben talrijke app-groepen en medewerkers komen af en toe naar kantoor voor de sfeer, een praatje en aandacht van collega’s. Een van de medewerkers zei het treffend: mijn kantoordag is een uitje geworden.’

Menselijk vlak

Jody is ervan overtuigd dat dit proces op menselijk vlak goed begeleid moet worden. Hij trok hiervoor een HRM manager aan, die mede zorgt voor het binden en boeien van de medewerkers in zijn bedrijf. Door corona is het ziekteverzuim hoog en hij ervaart bij de uitvoering van projecten de nodige beperkingen. Tel daarbij ook nog het grote tekort op aan mensen die willen werken in de installatietechniek. Klimax richt daarom binnenkort een opleidingscentrum op om nieuwe mensen klaar te stomen voor de techniek.  Jody licht toe: ‘Twee rechterhanden, een beetje affiniteit met techniek, gezond verstand en een goede werkethos. We gaan breed zoeken en investeren in de opleiding van mensen. Zij-instromers, statushouders; iedereen is welkom bij ons.’

Na jaren van zorgelijke ontwikkelingen in de installatiebranche, is Jody nu positief over zijn branche. ‘Nu gaat het gebeuren. Door corona is de interesse in duurzaamheid toegenomen. Mensen kiezen meer voor kwaliteit van leven. De schone lucht, geen smog in India, geen vliegtuigen in de lucht. Het heeft onze ogen geopend. Het besef is er steeds meer, dat wij de oorzaak zijn van klimatologische veranderingen. Het ligt aan ons gedrag. Mensen denken meer na over verduurzamen van het energieverbruik, bijvoorbeeld door warmtepompen. Ook levert het thuiswerken een toenemende vraag op voor de installatie van klimaatbeheersing in het woonhuis. Voor de komende dertig jaar is er een markt door de focus op duurzaamheid. Het is nu aan de ondernemers om er iets van te maken,’ zegt Jody enthousiast.

Krachtvoer Klimax:

  • Speel bij de indeling van het bedrijfsgebouw in op het sociale karakter van de ruimten.
  • Stuur niet op aanwezigheid van medewerkers op de zaak, maar op productiviteit en kwaliteit.
  • Ben alert op de nadelige aspecten van thuiswerken, zoals eenzaamheid en het contact verliezen met het bedrijf.

Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees er hier meer over >>

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement