De crisis zet je aan het denken | Arnold Versteeg | VPT Versteeg

Aan de groene rand van de historische stad Heusden maakt VPT Versteeg creatieve metalen gevelbekleding. In de nieuwe ontmoetingsruimte van het bedrijf praat directeur Arnold Versteeg honderduit over zijn observaties van de afgelopen maanden. ‘Het virus heeft een grote impact. Het lijkt op een stroomstoring die al maanden duurt. Deze crisis zet je aan het denken. Ondernemers worden creatief. Maar mijn oproep is om vaker met afstand naar je bedrijf te kijken en proactief te handelen. We moeten niet meer terugvallen in het oude patroon van werken en reactief te handelen.’

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

‘De crisis is een goed moment om naar je organisatie te kijken en je af te vragen ‘waarom zijn we zo bezig’. Hoe zit het met de wendbaarheid van het bedrijf en het leervermogen van de ondernemer en zijn medewerkers.‘

‘We gaan naar een next level als bedrijf’

Begin maart was het rush hour bij VPT Versteeg. Arnold kijkt tevreden terug op het inrichten van thuiswerkplekken. ‘Onze ICT-partners hebben verbindingen gelegd, zodat medewerkers volwaardig thuis kunnen werken. En MS Teams is voortaan het programma waarmee we bedrijfsbreed werken. Het systeem wordt voor alle interne communicatie gebruikt. We hebben geen memo’s meer op een prikbord en als we de mening van medewerkers willen peilen, dan zetten wij een poll in. En ook voor alle overleggen is deze tool een effectief hulpmiddel gebleken.’

Het thuis kunnen werken wordt in de komende maanden mogelijk verankerd in het beleid van het bedrijf. ‘We laten het 8 tot 5 denken los omdat we er mooie dingen voor terug krijgen. We geven de kantoormedewerkers vertrouwen en we gaan in overleg over flexibele werktijden. Onze ervaring is dat het werk thuis efficiënter wordt ingericht, de output hoger is en overleg vlotter verloopt. We gaan naar een next level als bedrijf. Natuurlijk sluit het niet aan bij de voorkeur van alle medewerkers. Bij sommigen komen de muren op hun af. Deze groep halen we terug naar kantoor.

‘Binnenkort ga ik weer op een zeepkist staan’

VPT Versteeg is een bedrijf waar het teamgevoel hoog in het vaandel staat. Door het virus kwam er een kleine streep door het sociale aspect van het bedrijf. Het werd letterlijk en figuurlijk afstandelijker. Arnold bezocht iedere thuiswerkende medewerker tweemaal op zijn huisadres. Om persoonlijk contact te hebben, oprechte interesse te tonen en iets lekkers aan te bieden. ‘Binnenkort pakken we de sociale, gezamenlijke activiteiten op en ga ik weer op een zeepkist staan om in de kantine mijn verhaal te doen.’

Arnold plaatst een kanttekening bij de 1,5 meter samenleving. Hij zoekt naar een evenwicht tussen het nieuwe normaal en de bestaande werkwijze, waarbij de uitkomst praktisch en haalbaar moet zijn.

Beste van twee werelden

Arnold plaatst een kanttekening bij de 1,5 meter samenleving. Hij zoekt naar een evenwicht tussen het nieuwe normaal en de bestaande werkwijze, waarbij de uitkomst praktisch en haalbaar moet zijn. ‘Het resultaat moet het beste zijn van twee werelden, waarbij we moeten voorkomen dat we terugvallen in oude patronen, die dan niet meer blijken te werken.’

‘De crisis is een goed moment om naar je organisatie te kijken en je af te vragen ‘waarom zijn we zo bezig’. Hoe zit het met de wendbaarheid van het bedrijf en het leervermogen van de ondernemer en zijn medewerkers. Het zou een mooie rol zijn voor VNO-NCW Brabant Zeeland om het MKB in beweging te krijgen en hun bedrijf toekomstbestendig te maken’, vindt Arnold.

Als afsluiting word ik rondgeleid in het prachtige bedrijf. De ‘krachtvoer’-koek deelt Arnold uit aan zijn medewerkers. Het sluit mooi aan bij een van de doelen van het bedrijf: werkgeluk bieden aan de medewerkers.

Krachtvoer VPT Versteeg

  • Overweeg het 8 tot 5 denken los te laten en geef medewerkers de vrijheid om hun werktijden in goed overleg met elkaar te bepalen.
  • Zoek een praktisch evenwicht tussen ‘het nieuwe normaal’ en de bestaande werkwijze.
  • Gebruik deze periode om de organisatie en processen toekomstbestendig te maken.

Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap.
Lees er hier meer over >>

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement