Corona versterkt het samenwerken | Ewout Rijkers en Jaco Knetemann | Vidiled & Ingram Micro eServices

In het gesprek met Ewout Rijkers (general manager van Vidiled, ontwikkelaar van LED schermen) en Jaco Knetemann (director Ingram Micro eServices, het logistieke bedrijf achter bol.com) staan de effecten van het coronavirus centraal. Twee ondernemers die de uitersten van de pandemie hebben ervaren. Ewout zag een deel van zijn business instorten, terwijl Jaco met zijn e-commerce activiteiten een stijging realiseerde van 30% ten opzichte van 2019. ‘Nu moet je leiderschap tonen en omdenken’, zegt Ewout. ‘De grote LED schermen die normaal bij evenementen te vinden zijn, hebben wij getransformeerd naar kleinere LED schermen.’ Deze schermen vinden nu hun weg naar onder andere het bedrijf van Jaco. ‘Ik zocht een effectief middel om medewerkers te informeren over de coronamaatregelen in ons bedrijf. Bewegende beelden maken meer impact.’ De samenwerking tussen de twee ondernemers werd snel gevonden. Jaco roemt de Brabantse mentaliteit: ‘Corona heeft het samenwerken versterkt. We gaan van de focus op het individu naar het collectief. We kunnen niet zonder elkaar.’

Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©

 

Maatschappelijke betrokkenheid

Tot het moment dat het coronavirus zich openbaarde, groeide Vidiled bijna uit z’n jasje. Het bedrijf dat zich richt op de productie en ontwikkeling, installatie en onderhoud van LED schermen was naarstig op zoek naar een nieuw bedrijfspand. Het virus gooide roet in het eten van festivals, evenementen en alle bijeenkomsten met grote groepen en daarmee de vraag naar LED schermen. De ingeboekte verhuuropdrachten voor Vidiled vielen abrupt weg. De zoektocht naar een nieuw bedrijfspand belandde in de ijskast. Het bedrijf uit Kaatsheuvel koos voor omdenken als middel om het omzetverlies te kunnen beperken. Ewout legt uit: ‘We vroegen ons af: wat kunnen wij wél en voor wie kunnen wij ons inzetten. Kansen moeten we zelf creëren. Zo kozen we ervoor om onze ‘werkloze’ schermen in te zetten om bedrijven en organisaties te helpen met exposure.

De Happy Trailer werd geparkeerd tijdens optredens bij bejaardentehuizen en bij scholen, om geslaagde leerlingen te feliciteren. Wij geloven erin dat deze activiteiten, de commerciële positie van Vidiled op termijn gaat versterken. De coronatijd heeft onze ogen geopend. Maatschappelijke betrokkenheid is voor ons een vaste waarde geworden. Ook benaderden wij onze opdrachtgevers met de vraag: ‘Waar kan ik jou mee helpen?’ Deze aanpak geeft ons veel voldoening. Als ik in de spiegel kijk kan ik zeggen: ik heb er alles aan gedaan.’

‘Samenwerking is in Brabant een gemeengoed. Als je in Brabant ergens mee zit, dan zoek je contact met een andere ondernemer.’

Gedwongen tot omdenken

Deze tijd heeft het belang van ‘samen’ aangetoond, licht Jaco toe. ‘Als je in Brabant ergens mee zit, dan zoek je contact met een andere ondernemer. Samenwerking is in Brabant een gemeengoed. Brabant vervult hiermee een onderscheidende rol, ten opzichte van ander provincies.’ Jaco ervaart deze houding ook in coronatijd. ‘We leggen connecties om er samen iets goed uit te halen. Jarenlang waren we bezig met meer, meer en meer. Je dacht niet aan alternatieven. Nu wordt je gedwongen tot omdenken.

Zo zijn we in gesprek met horecaondernemers en mensen uit de eventbranche in de omgeving Waalwijk om medewerkers collegiaal uit te lenen.’ Ewout vult aan: ‘Kwetsbaarheid in de bedrijfsvoering, zit in wat je altijd als vanzelfsprekend hebt aangenomen. Samenwerking met andere ondernemers en feedback op onze visie, geeft mij inspiratie en voldoening.’

Beide ondernemers merken dat de pandemie ook bij medewerkers sporen achterlaat. Ewout zoekt actief naar oplossingen samen met zijn medewerkers. Jaco gaat in gesprek met mensen op de werkvloer om -waar mogelijk – zorgen weg te nemen. ‘De band met de medewerkers is intenser geworden. Het brengt mensen dichter bij elkaar.’ Jaco geeft tenslotte als advies mee: ‘Laat corona niet je leven bepalen, maar ga ermee om. Gebruik deze tijd om je contacten – zowel zakelijk als privé –  hechter te maken.’

 

Krachtvoer Ewout en Jaco

  • Toon maatschappelijke betrokkenheid, het versterkt jouw positie in de toekomst.
  • Zoek samenwerking met andere ondernemers. Het biedt alternatieven en inspiratie.
  • Laat corona niet je leven bepalen, maar ga ermee om.

Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees er hier meer over >>

Krachtvoer voor ondernemers

Archief RSS feed
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement