Contact

Contactpagina

Bezoekadres
Reitseplein 1
Postbus 90154
5000 LG TILBURG
T 013 205 00 00

Voor ondernemers uit Zeeland:
Oostelijk Bolwerk 9
4531 GP Terneuzen
T 0115 451456

Mensen behouden? Innoveer! | Eveline de Bont – Elkerliek ziekenhuis

De krapte op de arbeidsmarkt en de enorme vraag naar zorg die de komende jaren verwacht wordt, maakt, dat het Elkerliek ziekenhuis anders is gaan kijken naar het werk van de verpleegkundige. Innovaties in werk en opleiding maken het vak aantrekkelijker – en de zorg beter, vertelt Eveline de Bont, voorzitter van de Raad van Bestuur van het ziekenhuis.

Werk aantrekkelijk maken

Innovatie is in de eerste plaats gericht op het behoud van die jonge mensen die al de keuze voor de zorg gemaakt hebben. In het Elkerliek ziekenhuis zijn zorginnovatie kamers ingericht, waar de patiënten uitsluitend door studenten worden verzorgd – onder supervisie, natuurlijk. De patiënten vinden het prima, want zij krijgen uitstekende zorg. En de studenten vinden het fantastisch, want ze mogen nu veel meer. Alle taken komen immers op hen aan. En deze manier van leren doet veel voor de sfeer, zegt De Bont. ‘Ze leren elkaar goed kennen en hebben lol samen.’

Autonomie      

Eenmaal aan de slag probeert het ziekenhuis die goede sfeer te behouden door te werken met het Lean gedachtegoed, dat mensen zelf aan het stuur zet. Zie je iets wat je niet bevalt? Pak het op. Liggen de spullen die je nodig hebt niet op een handige plek? Dan mag je daar zelf wat aan doen. Zelf roosteren gebeurt al twee jaar. En het ziekenhuis besteedt veel aandacht aan ontwikkeling, vertelt De Bont. ‘Door corona is modulair leren ingeburgerd geraakt. Mensen die geen tijd hadden voor een hele opleiding van anderhalf, twee jaar, kunnen een of twee modules volgen en zo toch een stap maken.’

Nieuwe technologie

Technologische innovatie helpt ook om het werk aantrekkelijker te maken voor bestaand personeel, zegt De Bont. Uit onderzoek bleek al dat een betere inzet van de nu al bestaande technologieën voldoende kan zijn om met de bestaande arbeidsmarktkrapte goede zorg te blijven leveren, zowel door het voorkomen van complicaties als door het verlichten van taken.

Zo vroeg het Elkerliek ziekenhuis aan verpleegkundigen, welke taken veel tijd kosten en waar ze beslist geen HBO-V voor hadden hoeven studeren. Iemand wegen was zo’n taak. De Bont legt uit:

‘Een patiënt die behoorlijk ziek is moet je tillen. Daarvoor moet je eerst twee collega’s erbij vragen. Vervolgens sta je met zijn drieën een kwartier aan een patiënt te sjorren om hem naar de weegschaal en terug in bed te krijgen, zonder vallen. Is dat zinvol? We zijn nu bezig met een experiment met zelf-wegende bedden. Dat is veel comfortabeler voor de patiënt en het scheelt de verpleging een hoop tijd.’

Beter

De zorg wordt er ook beter op, meent De Bont. Een innovatie uit de coronatijd is de plakker die je op je borst plakt en die iemands vitale functies meet en doorstuurt naar een computer. De Bont: ‘Om niet voor een bloeddrukmeting en de temperatuur een heel pak en bril en gezichtsmasker aan te hoeven doen zijn we daarmee gaan werken. Maar het blijkt ook veel beter te zijn voor de patiënt. Hij hoeft niet meer wakker te worden gemaakt voor de meting. De verpleging krijgt direct een signaal als een patiënt achteruit gaat en kan veel eerder ingrijpen.’

Er gaat niks verloren aan persoonlijk contact, stelt De Bont. Integendeel, de technologie speelt tijd vrij voor dat persoonlijk contact. En het maakt het vak juist aantrekkelijker. De Bont: ‘Het vak van verpleegkundige is zeer in ontwikkeling en de jonge mensen die hier werken zien dat ook. Ze vinden het leuk om zich door die nieuwe technieken te laten ondersteunen in hun werk. Het maakt hun vak uitdagender.’

Samenwerking met ondernemers

Ook ondernemers kunnen een rol spelen bij de uitvoering van zorg, en daarmee bijdragen aan het bestrijden van de krapte. De Bont: ‘In de VS is het al normaal dat je voor een bloeddrukmeting naar de plaatselijke drogist of supermarkt gaat. Waarom niet hier? Onze oogartsen hebben een samenwerking opgezet met een aantal optometristen in de regio. De wachttijd voor de oogarts is nu vier maanden. Dat komt onder andere omdat een groot deel van patiënten aandoeningen heeft waar ze echt de oogarts niet voor nodig hadden. Een optometrist had dat prima kunnen oplossen.’ En dat gebeurt nu. De optometrist doet de metingen en verwijst door, of niet. Alle uitkomsten van de oogmetingen gaan naar de oogarts. Die kijkt of hij het eens is met het oordeel van de optometrist. De kwaliteit van de zorg is dus gegarandeerd. Maar hij hoeft zelf geen tijd meer te steken in de uitvoering van de tests, en zijn wachtlijsten zijn korter. De patiënt hoeft het ziekenhuis niet meer in, hij kan gewoon naar de opticien in zijn dorp en hij is veel sneller geholpen.

Maand van de 1000 voorbeelden

Tijdens de Maand van de 1000 Voorbeelden worden werkgevers, die kansen bieden aan mensen met een arbeidsbeperking, in het zonnetje gezet en anderen geïnspireerd om hun goede voorbeeld te volgen. Dit is het vijfde jaar op rij dat een Maand van de 1000 Voorbeelden wordt georganiseerd.

Meer informatie

"*" geeft vereiste velden aan

 

Met het versturen van deze gegevens ga je akkoord met de wijze waarop wij jouw gegevens verwerken. Privacy statement